Appropos manifold!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Appropos manifold!

Indlægaf Ingemann » søn okt 14, 2007 16:59 pm

Hej drenge og god søndag!

Jeg leder efter nogle manifolde til mine weber 45 kaburatorer.
De skal self passe på min B20'er, så jeg tænkte på om der var nogen der lå inde med sådan noget?

Evt!

Indsugningsmanifolden er ikke særlig kompliceret. Den består faktisk kun af lige rør, men kan man lave den selv? Der skal selvfølgelig laves, så der er udtag til vakuum osv, men der er vel i princippet bare nogle gevind der skal skæres.
Kan det gøres eller skal man holde fingerne fra det?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » tors okt 25, 2007 18:13 pm

Den koster kun 2000 sv kr.
http://www.kgtrimning.com/
Så det kan ikke betale sig at lave det selv, medmindre du har helt specielle ønsker.

MVH
Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » tors okt 25, 2007 23:32 pm

Kun og kun.. :wink:

Jeg vil mene at det er meget begrænset hvor meget den smule rør kan koste.. Også selvom man lavede det i aluminium eller rustfri. Ved godt at det ikke kan betale sig at få det lavet specielt, hvis man skulle have en fagmand til det, men kender en klejnsmed, så det skulle ikke være det store problem.

Jeg tænker bare på om der er nogle specifikationer, som ville være at foretrække at overholde?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Schroder » fre okt 26, 2007 8:23 am

Ja der er mange ting du "kan" overholde..

Hvis man skal have den "bedste" udstødningsmanifold, så skal man tænke iluftmodstand..
Lad og starte fra toppen..
1: Nogle vælger at slibe deres udstødningskanaler op og derefter polere dem, for at bilen lettere kan komme af med luften..
2: Det næste er så din flange, den skal minimum have samme hulstørrelse som udgangshullet..
3: Manifolden: de enkelte rør skal faktisk være af større størelse end dit udgangshul, lyder dumt ja, men har selv prøvet at lave den for lille..
4: Det bedste er faktisk at de første 20cm, af manifolden når den forlader din motor, skal være lige (det kan dog MEGET sjældent lade sig gøre)..
5: (4cyl) De 4 udgangsrør skal helst være lige lange, for at den ikke får luften tilbage i en af de andre cyl.. (dette er også svært, men det betyder faktisk en del)
6: samlingen af de 4 rør fra din udblæsning skal samles i et større rør (feks. hvis din udgangsrør er i 1½tomme så skal overgangen mindst være 2", så den luften ikke løber tilbage, men det kommer også an på din dimision af rørene og motorstørrelse)..

Dette er bare hvad en amatør som mig evd omkring udstødningsmanifold, der er sikkert mange andre ting at tage højde for, men disse er rimelig grundlæggende...

Men sig til hvis du finder disse "rør"/udstødningsrør til en rimelig pris et sted.. Også gerne bøjninger...
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Ingemann » fre okt 26, 2007 10:02 am

Gode råd, men det var faktisk om indsugningen jeg søgte råd, og ikke udstødningen :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Schroder » fre okt 26, 2007 11:13 am

Self. mig der sover.. Mærkelidt at sætte weber på sin udstødningsmanifold;-) :roll:
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Morten VJ » lør okt 27, 2007 7:40 am

Ingemann skrev:Kun og kun.. :wink:

Jeg vil mene at det er meget begrænset hvor meget den smule rør kan koste.. Også selvom man lavede det i aluminium eller rustfri. Ved godt at det ikke kan betale sig at få det lavet specielt, hvis man skulle have en fagmand til det, men kender en klejnsmed, så det skulle ikke være det store problem.

Jeg tænker bare på om der er nogle specifikationer, som ville være at foretrække at overholde?


Der findes et billede her af en manifold.
http://www.kgtrimning.com/

Men grundlæggende regler.
Ingen skarpe buk kun bløde buer.
Hullerne imod topstykker skal matche perfekt eller være lidt mindre.
Hullerne imod karburatorene skal matche perfekt, eller være lidt større.
Hvis hullerne i topstykker er mindre en dem i karburatoren, så skal røret være konisk i hele sin længde for en perfekt overgang.
Længden af manifolden er mest dikteret af hvad der er plads til.
Lang = bundtræk
Kort = topeffekt.
Meget groft sagt.
Her er en masse gode oplysninger, og forskellige beregnings modeller.

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt ... ktion.html

Karburatorene må maks vinkle 15 grader fra vandret, ellers virker den ikke korrekt.

Så derfor virker 2000 sv kr billigt, i mine øjne.

(v)(a)(c)umudtag) til bremseforstærker kan snildt tages fra en cylinder.
Udtag til( v)(a)(c)umdåsen på strømfordeleren bliver ofte udeladt.
Det er en race opsætning og vi går efter maks. effekt ikke økonomi.
Man kan prøve at samle alle cylindre i en passende beholder, og føre det til (v)(a)(c)umdåsen.
Det kan virke til en Map sensor på et sprøjt, men ved ikke om signalet kan blive kraftigt nok til at trække en (v)(a)(c)umdåse på en fordeler.

MVH

Morten

Rettet: nyt link tilføjet, og () tilføjet for ikke at aktivere spamfiltret.
Sidst rettet af Morten VJ lør okt 27, 2007 13:56 pm, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » lør okt 27, 2007 8:22 am

Se dét er noget man kan bruge til noget!
Tak for det input!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » ons dec 12, 2007 19:11 pm

Huskeren er ikke hvad den har været :(
Det er maks 5 grader fra vandret karburatorene må hælde, ellers kan der opstå mærkelige problemer da svømmerhuset ikke bliver fyldt nok.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Ingemann » ons dec 12, 2007 20:53 pm

Det er bare i orden!

Jeg går faktisk og smådesigner lidt på mit manifoldsprojekt for tiden!
Bestræber mig på at få dem til at hænge helt vandret :)

Nu er hullerne i kaburatorerne jo 45mm. og jeg har målt mig til at indsugningshullerne i topstykket "kun" er 34mm. eller 36mm.
Det perfekte ville jo være at lave rørerne koniske. Altså at stykket fra kaburatoren til topstykket er en tragt som går fra 45-34/36, men det er altså ikke lige til tror jeg ikke.
Derfor tænkte jeg om det ville være helt skidt at lave hullerne i topstykket større? Jeg mener det må da give bedre flow, hvis hullerne er så store som muligt?

Har et topstykke at lege med, så det er en verdens undergang, hvis jeg går i gang med det, og det så ikke virker.

Men ville lige høre om det er fuldstændig tåbeligt?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Morten VJ » tors dec 13, 2007 17:08 pm

Jo større jo mere flow, så lang så godt.
Men jo større jo mindre hastighed, og det kan blive skidt.
Dels grundet benzinen har lettere ved at udskille sig fra luften, og dels fordi man kan miste effekt.
I de kredse med en flow bænk taler man om en optimal hastighed på luften.
Kanalen i topstykket er for kort til at lave en fornuftig reduktion, efter min mening.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster