Trimning af 940 Turbo.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Trimning af 940 Turbo.

Indlægaf 940Turbo » man okt 15, 2007 0:25 am

Jeg har som nævnt i anden tråd netop anskaffet mig sådan en. ´93 model sedan.

Den er jo ikke direkte sløv meeeen den ku´godt trænge til lidt ekstra power :-)

Alle råd, links og erfaringer mht. chipning, dumpventiler, wastegates, udstødninger, filtre og knast modtages med tak!

Nogen der ved om der findes en version med 190 Hk kontra de normale 165?
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Janus » man okt 15, 2007 7:37 am

Min far har i foråret været oppe og besøge SCT Tuning i sverige, og kan kun anbefale dem.
De har bare styr på tingene, og virker super profesionelle.'

Det de skiftede på min fars var Wastegate, filter.

Det skal dog siges at min fars er en lavtryksturbo, der gik fra 135 hk til 175 hk. Hele herligheden kostede ca 5000 svenske dollers.

Da man ikke kan finde kittet mere på deres hjemmeside, er du nød til at ringe.

MHT spg. om de 190 hk versioner, er der ikke så vidt jeg ved lavet en.

Dog har volvo selv lavet et tuningssæt som de kalder Trimningssæt turbo+. Dette giver live præcis de omtalte 190 hk.
Og hvis du leder i et gammelt volvo katalog, vil du også konstatere at man på trods af tuningen opretholder garantien.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Hovn » man okt 15, 2007 7:48 am

Hej

Jeg er ligeledes den lykkelige ejer af en 940 Turbo st.car 98". Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Den kunne godt bruge lidt mere guf. jeg har fået en anden chip i nu. lavet lige uden for Roskilde. Specielt lavet med henblik på mere moment ved lave omdr. dog uden at gå på kompromi med holdbarhed. Det mærkes ved lave omdr. men giver ikke mere topfart. Jeg er iøvrigt enig med Janus vedr. Volvo kits til 940. Der var to størrelser: Turbo+ og Turbo++. De fås ikke mere. Tjek iøvrigt www.samsteffansson.se Jeg har før handlet med dem og det virker. God fornøjelse.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf 940Turbo » man okt 15, 2007 11:33 am

Jeg har fundet opgivelser på 190 hk på div. reservedelssider men det er måske en model som ikke har været fast på det danske program.

Sct. var en god mulighed....de virker ganske rigtigt professionelle!
SAM er jo synonymt med Volvo så det må også med i overvejelserne!

Hvor meget kan man realistisk forvente at forøge effekten? Der bliver jo smidt høje tal ud selv med mindre modifikationer :-)

Min foreløbige favorit er BSR Trimsats 2 til 4500,- sek. og en justering af trykket til 1500,-.
Pakken er interessant fordi der er en 2,5" udstødning inkluderet i prisen, som vel alt andet lige er en fornuftig faktor ved trimning.
BSR skriver iøvrigt ikke andet end at det er en BSR udstødning...men den ligner 100% en fra Simons program!

Nogen der kender lydniveauet for sådan en? Det skulle jo nødig blive et THansen lydniveau :-/

Har montering af dumpventil betydning for effekten?

Håber der er flere venlige sjæle der vil dele ud af deres erfaringer :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Ingemann » man okt 15, 2007 16:09 pm

Tror ikke lydniveauet ændre sig særlig meget, og det er sikkert kun noget, som kan høres ved fuld blæs.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hovn » man okt 15, 2007 16:21 pm

Glem dumpventil, det giver ikke noget, tværtimod risikere du at få problemer med at motoren går istå når man slipper gassen. Pas også på med luftfiltre. Luftmængdemåleren er ikke glad for de olievædede filtre. Jeg mener at omkring 200 hk er det optimale hvis man er interesseret i at motoren også skal holde til tuningen. En chip, lidt justering af wastegaten og en "passende" udstødning må være det optimale. Dimensionen på udstødningen må være en smagssag. :lol:
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Ingemann » man okt 15, 2007 16:51 pm

Det handler også om at have et godt flow gennem motoren, så jeg vil da mene at et filter er at foretrække.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hovn » man okt 15, 2007 17:55 pm

Enig nok
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Hovn » man okt 15, 2007 18:49 pm

Undskyld det korte svar før, men blev forstyrret. Jamen jeg er enig med Ingemann hvad angår flow og har også selv kørt med et sportsfilter i kassen, og kunne godt mærke en forskel!!! Jeg er bare lidt bange for trådene i luftmængdemåleren der jo sidder umiddelbart efter. Har derfor sat det originale i igen. Men hvis man kan finde et filter uden for meget oliefilm i er der ingen tvivl om at det hjælper. (måske kunne man snige sig til at hugge en af konens fine silkestrømper :roll: )
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Volvo4life » man okt 15, 2007 19:46 pm

Nogen der kender lydniveauet for sådan en? Det skulle jo nødig blive et THansen lydniveau :-/


Kører i en 945 turbo med 2.5" simons fra kat. Giver en god solid brummen når den får lidt at leve af. Den "støjer" helt klart mere end en org udstødning, men det er ikke ubagehageligt. Man kan sagtens køre langt uden at få ondt i hovedet. Ved høje rpm er det mest motorstøj.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf 940Turbo » tirs okt 16, 2007 1:31 am

Tak for de mange fine svar :-)

Har nu kunnet konstatere endeligt at jeg har fået fat i en 190 HK version...så det kunne jo være værre :-))

Så vidt jeg har forstået har dumpventilen den funktion at den skal "trykudligne" i systemet når man slipper gassen, for ikke at luften som allerede er i systemet skal bremse turboen og sinke spool-up effekten....hvilket skulle medvirke til at trykket hurtigere bliver opbygget/evt. bibeholdt på et konstant niveau ved ny gasgivning/åbning af spjældene...?

Men den skulle altså få motoren til at gå ud også??
Er det måske p.g.a. en forkert indstilling/for hård fjeder?

Jeg er ihvertfald hooked på et 2,5" simons fra kat. Synes det ser aldeles fornuftigt ud med den ene lige afgang også :-) ...og hvis det ikke støjer overvældende er det ok at den lige siger lidt mere :-)
Ferritas er betragteligt dyrere og knap så klædelige efter min smag....ihvertfald til min model.

Mht. luftfilter er jeg også lidt i tvivl...men det er nok noget der skal prøves...tror jeg vil høre hvad BSR anbefaler også....de må ha´ nogle hårde facts fra deres trimninger :-)
Men afgjort, olie i luftmængdemåleren er ikke godt!
Har haft KN på flere biler og har ikke oplevet problemer...man skal dog være meget varsom med doseringen af olien :-)
Tricket med konens silkestrømper kendte jeg så ikke :-)))
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Volvo4life » tirs okt 16, 2007 8:42 am

Har nu kunnet konstatere endeligt at jeg har fået fat i en 190 HK version...så det kunne jo være værre


Så har du udgave der er forsynet med Volvos turbo plus sæt. Så vidt jeg ved kan du ikke chippe vognen før turbo plus sættet er fjernet.

Turbo plus sættet er konstrueret sådan at det kun hæver ydelsen ved belastning og fra ca. 3000rpm. Under 3000rpm er der ingen forskel på en turbo plus B230FT og en alm B230FT
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Hovn » tors okt 18, 2007 15:57 pm

Hej Michael.

Det var lige uden for Roskilde ved Rorup. Ligger vel halvvejs på vej mod Osted. Han programmerede en chip til mine specifikationer.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster