Færdig gearkasse på Volvo 850 T5 :(

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Færdig gearkasse på Volvo 850 T5 :(

Indlægaf morten lunde » man okt 22, 2007 21:20 pm

Hej.

Jeg har et ærgeligt problem med min T5'er.

I lørdags da jeg lige var ude og lufte den, skulle den lige ha noget krudt, og da jeg vil gå til 2 andet gear vil den ikke skifte. Gearstangen går ellers helt ned, og da jeg så kommer til at holde stille, er det som om man ikke kan tvinge den i første eller andet gear, det lykkes så, og jeg triller hjem og får hold på det hele.
Jeg finder så ud af at bøsningen på den ene af geararmene er kværket, og får lavet en "specialløsning" indtil jeg får en ny. Så jeg tænker at det var et lille problem, huha... :? Men Nej, den gør det sgu stadig.
Jeg opdager at når bilen står i frigear, og man slipper koblingen begynder den at trække en anelse fremad. Underligt :shock:
Samtidig når man skiftevis slipper og trykker på koblingspedalen siger den et klonk, og er håndbremsen hevet op og man lader dytten stå i frigear, så går den 100 rpm ned og høvler lige så stille i koblingen, kort sagt: Den står "lidt" i gear, selvom den er i frigear. Hvad faen sker der mand!!!??

Jeg kan vel lige så godt finde en anden gearkasse, og så kommer det store spørgsmål: Hvad koster en brugt T5 gearkasse så? Og hvad med en R-gearkasse, når man muligvis SKAL skifte??

Mvh Morten
morten lunde
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør sep 09, 2006 17:38 pm

Indlægaf Schroder » man okt 22, 2007 21:57 pm

Uha, det lyder ikke særlig godt.. Men jeg kan stærkt anbefale denne mand..
Han har de nyere volvo'er og aut. værksted..

Jeg kender dog INTET til pris, men det gør Søren fra Fårevejle Svensker bil
(Hans værksted:59 65 43 44)

Håber du finder en løsning.. En rigtig lækker vogn såen en 850 T5'er..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 224
Tilmeldt: ons jul 11, 2007 14:17 pm
Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Janus » tirs okt 23, 2007 7:40 am

Det kan vel også bare være koblingen?
Det med at den siger eklonk når du helholdsvis trykker og slipper koblingen er udrykkerlejet/armen.

Men prøv først og se om du på nogen måde kan justere koblingen, For hvis den ikke kobler helt ud vil man altid have problemer med at få bilen i gear.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 11:18 am
Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf chrjen » tirs okt 23, 2007 15:55 pm

Du skal ikke være sikker på at det er gearkassen. Udrykkerleje, kobling etc. kan sagtens drille så meget...

Men prøv at tal med dem fra Svenske Bil i Fårevejle - de VED hvad de taler om.
chrjen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 773
Tilmeldt: fre sep 08, 2006 17:12 pm
Geografisk sted: 4300 Holbæk

gearbox

Indlægaf Klågem » ons okt 24, 2007 0:32 am

Umidlbart lyder det som om at gearboxen er brændt varm (et leje-synkromes-tandhjul) så selvom at den står i frigear trækker den akslerne med rundt. Min kammerat var ude for det samme på en vw-gti. I frigear kørte bilen ca 10km/t. vi splitede gearboxen ad og smed derefter hele lortet i skraldespanden. og fandt en anden gearbox
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Eg » lør nov 03, 2007 21:00 pm

Det kunne meget vel være fordi, at den aksel/arm du har byttet er indstillet forkert, så står den og gnider i synkromesh ringene.....

Når koblingen pludselig bliver utæt på en Volvo FL7 lastbil kan starte maskinen og blot ved at holde et moderat tryk på gearskiftet rent faktisk få vognen til langsomt at trille frem indtil at hastigheden passer og den endeligt hopper i gear. Dette er ikke noget jeg har hørt men selv brugt flere gange.
er man øvet i gear og omdrejninger kan du faktisk køre en sådan lastbil rigtigt fint og blødt uden brug af koblingen overhovedet. Selvom det er pissesvært at ramme uden "larm" når der skal geares ned.
Blot en teori !!
Altså selvom at gearet er i frigear, kan gearskifte armen være så langt ude af justering at den "ligger på" og dermed trækker ???
Eg
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: tirs jul 17, 2007 20:59 pm

Indlægaf morten lunde » tirs nov 06, 2007 9:11 am

Så fik jeg skiftet gearkassen her i søndags, det var noget af en operation, og nu kører det som det skal.
Jeg fik fat i en fra en GLT som havde kørt 55000 km mindre, så det er super.
Det er helt sikkert noget inde i kassen der har været galt. Så er spørgsmålet bare om den eller de dele som skal skiftes kan købes for penge. Det koster jo ikke noget at lukke den op derhjemme.

Mvh Morten
morten lunde
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: lør sep 09, 2006 17:38 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster