Olietemp. på V40 2,0

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olietemp. på V40 2,0

Indlægaf Peter_C » lør nov 03, 2007 22:03 pm

Hej

Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. har et infocenter hvor jeg blandt mange andre ting kan følge med i olietemperaturen.

Her til aften kl. lidt over 19 startede jeg fra Roskilde centrum, og kørte ad motorvejen mod Holbæk. Efter mere end 25 km kørsel stod temperaturen stadig på "Cold"
Ca. 500 meter før jeg er hjemme skiftede den fra "Cold" til 50 gr. og da jeg holdt hjemme i indkørslen checkede jeg en sidste gang inden jeg afbrød tændingen ... nu viste den 65 gr. !!!

Hvis det skal give nogen mening, må det være noget med at fartvinden køler bundkaret ved motorvejskørsel, og først når jeg når ud på de små veje og sætter farten ned til "næsten-0" for at svinge ind på villavejen begynder olien at tage varme fra motoren.

Hvad hulen er det for noget ??? Kan det virkelig passe ?

Alternativet er at instrumentet, eller i det mindste føleren, er i stykker, og det er det jeg fisker efter at høre fra jer ?

Lyder sådanne olietemperaturer sandsynlige, eller er der noget galt et sted ?

MVH Peter C
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » fre nov 09, 2007 21:24 pm

Jeg ville checke stik på føleren. det kunne godt lyde som fugt der er trængt ind i stikket. Har den virket nomalt før den aften?
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Peter_C » søn nov 11, 2007 0:42 am

S.Bunzel skrev:Jeg ville checke stik på føleren. det kunne godt lyde som fugt der er trængt ind i stikket. Har den virket nomalt før den aften?


Jeg har lige købt den d. 1 Nov. så jeg ved ikke hvorlænge fejlen har stået på. Jeg vil lade tippet om fugt i stikket på føleren gå videre til min mekaniker

MVH Peter C:
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » søn nov 11, 2007 1:03 am

Kom lige til at tænke på om den har monteret en olie køler. For så kan termostaden muligvis være dit problem og infocenteret har ret!
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Peter_C » søn nov 11, 2007 14:16 pm

S.Bunzel skrev:Kom lige til at tænke på om den har monteret en olie køler. For så kan termostaden muligvis være dit problem og infocenteret har ret!


Der ER en oliekøler ude foran "vand"-køleren. Da bilen har automatgear er jeg dog ikke klar over om det er gearkasseolien eller motorolien den køler. Bilen har ikke træk, så der er i princippet ingen grund til at det skulle være til gearkassen.

Mener du at en oliekøler med defekt termostat kan køle så effektivt at olien ikke kommer over 50 grader ved motorvejskørsel ?

Det hænger jo ihvertfald godt sammen med at temperaturen stiger når jeg sætter farten ned (og dermed minimerer den kølende fartvind)

MVH Peter C:
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » søn nov 11, 2007 15:07 pm

Prøv at følge slangerne om de går til motoren eller gearkassen!
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Peter_C » søn nov 11, 2007 15:28 pm

S.Bunzel skrev:Prøv at følge slangerne om de går til motoren eller gearkassen!


Det har jeg prøvet, men det fortaber sig lidt i det uvisse. Jeg har ikke nogen lift, og kan derfor ikke følge dem længere til hvor jeg taber dem af syne "ind under gearkassen et sted".
Mit bedste bud er at det er en oliekøler til gearkassen, men som skrevet tidligere har bilen ikke træk, så det skulle jo i princippet ikke være nødvendigt ... medmindre det var standard ? Instruktionsbogen nævner intet om hverken standardmonteret oliekøler, eller at man skal eftermontere en hvis man får monteret trækkrog på bilen.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » søn nov 11, 2007 16:16 pm

Min 740 har køler på automatgearkassen og den er taget fra en tysk 940 uden træk. jeg mener også at en automatgearkassen altid har en køler!

Hvad år gang er din v40?
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Peter_C » man nov 12, 2007 10:10 am

S.Bunzel skrev:Min 740 har køler på automatgearkassen og den er taget fra en tysk 940 uden træk. jeg mener også at en automatgearkassen altid har en køler!

Hvad år gang er din v40?


Det er en 1997. Jeg afleverede den hos mekanikeren her til morgen.
Han var iøvrigt helt sikker i sin sag at det ER en automatgear-oliekøler der sidder på den.

Nå, nu må vi se hvad han kan finde frem til.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » man nov 12, 2007 18:51 pm

Hele og lykke ved mekanikeren. Håber bare at det er skidt i stikket.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Peter_C » ons nov 14, 2007 13:02 pm

S.Bunzel skrev:Hele og lykke ved mekanikeren. Håber bare at det er skidt i stikket.


Hmmm ... det slipper jeg nok ikke med. De kunne ikke finde ud af det, og sendte mig videre til autoriseret værksted.

Fortsættelse følger ...

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Peter_C » tirs dec 18, 2007 16:05 pm

Så kom bilen retur fra aut. værksted.

"Ny føler i motoren" var dommen.
Det er en sag til 500,- + moms og montering, så det kunne jo ha´ været værre.

Tak til alle jer der er kommet med input og ideer

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster