XC60 D5 Høj motortemperatur

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

XC60 D5 Høj motortemperatur

Indlægaf MSK1234 » søn aug 03, 2014 0:49 am

Hej herinde på forumet, håber i kan hjælpe med nedenstående problem.
Kører i en XC60 D5 2009, Polestar optimeret til 205hk.
Er netop hjemkommet fra ferie hvor vi har trukket rundt med campingvogn med totalvægt på 1700kg.
Undervejs i bakket terræn hvor motoren har skullet yde meget har vi flere gange fået meddelelsen: "Høj motortemperatur, nedsæt hastighed".
Ved at slukke for aircon og skrue op for kabinevarmen forsvandt meddelelsen med det samme.
Kontaktede Volvo i DK og fik at vide at vi skulle afmontere beskyttelsesskjoldet under motoren og pyntedækslet ovenpå motoren for at fremme luftgennnemstrømningen.
Dette hjalp dog ikke på problemet.
Når vi kørte med slukket aircondition var der ingen problemer med høj motortemperatur.
Kan høre at ventilatoren blæser for fulde omdrejninger ligeså snart der tændes for aircondition uanset motorens temperatur.
Motoren har ikke været overanstrengt og vi har bare fulgt den øvrige trafik når det er sket.
Har ikke separat oliekøler til automatgearkassen, og kører kun i tiptronic med campingvognen.

Er der nogen der kender til problemet og evt har en løsning?
MSK1234
Ny bruger
Ny bruger

Re: XC60 D5 Høj motortemperatur

Indlægaf Claus » søn aug 03, 2014 2:17 am

Hej MSK1234
At det ikke hjalp at afmonteret bundskjoldet kan godt undre. Men luften skal gennem køleren så måske din køler er stoppet til af snavs og insekter. Mangler den kølevand?
Når din aircondition tændes vil blæseren altid køre på fulddrøn og først når hastigheden kommer over 30 km/t sætter den hastigheden ned eller stopper så den er normal.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf S.Bunzel » søn aug 03, 2014 8:47 am

Hej MSK1234

I min instruktionsbog stå der at man ikke må køre med mere end 3500 rpm på motoren i længer tid af gangen med campingvogn.

Og ikke over 1200kg ved 12% stigninger.

Som du også oplever at man evt. kan afbryde bilens airconditon for at af hjælpe problemet.

Men det skal siges at min S60 er 2008 (gammel model)

Med venlig hilsen
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf MSK1234 » søn aug 03, 2014 9:11 am

Hej igen.
Tak for indlæggene.
Motoren mangler hverken olie eller kølevand.
Selve køleren har da lidt insekter og et par bøjede lameller dér hvor der er frit udsyn igennem kølergrillen udefra.
Resten af køleren ser meget pæn ud.
Har holdt motoren omkring de 2000-2500 o/m og har ikke været på stigninger over 9%.
Købte netop Volvoen for at få det ekstra overskud i forhold til vores gamle bil, og der er da også rigeligt med overskud op ad bakkerne men det hjælper jo ikke når motoren ikke kan komme af med varmen. Og så spændende er det heller ikke at sidde i en bil i 30 graders varme uden aircondition :?
Skal siges at vi også oplevede problemet ved udendørstemperatur på 22 grader.
Kan gearolien evt varme køleren for meget op hvilket kunne afhjælpes med en separat gearoliekøler?
Går ikke ud fra at der kan monteres en større/mere effektiv køler..?

Mvh

Morten
MSK1234
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » søn aug 03, 2014 20:35 pm

Prøv at bruge søgefunktionen. Det har været omtalt før.

Din bils kølesystem er ikke beregnet til den belastning du byder den.

Måske vil en ny køler hjælpe lidt, men som udgangspunkt må du forvente at skulle øge motorens og gearkassen muligheder for at komme af med varmen.

På de gamle 7/9 serie kunne man eksempelvis montere en større køler og en seperat køler til aut.gearkassen når den skulle slæbe.

Din aut.gearkasse vil sandsynligvis dø hvis du forsætter...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf MSK1234 » tors aug 07, 2014 17:03 pm

Hej igen.
Endnu engang tak for indlæggene, rart at høre fra erfarne Volvo brugere.
Har i 4 år trukket campingvognen bag en Ford S-max 2,0 tdci med manuelt gear og ikke oplevet temperaturproblemer på den bil.
Derfor undrer det mig meget at en bil som en xc60 ikke skal kunne klare mosten.
Jeg får at vide at hvis jeg fortsætter på denne måde vil min automatgearkasse sandsynligvis dø...?
Som jeg forstår meddelelsen fra bilen "Høj motortemperatur, nedsæt hastighed" er det motoren og ikke gearkassen der er varm.
Har læst andetsteds at gearkassen giver andre meddelelser ved for høj temperatur.
Spurgte både FDM og en Volvo mekaniker (da jeg fik skiftet gearolien) om der skulle monteres ekstra oliekøler til gearkassen da jeg købte bilen.
Begge sagde at det ikke var nødvendigt.
Jeg vil dog få monteret køleren og så håbe at det vil hjælpe på problemet.

Mvh

Morten
MSK1234
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » lør aug 09, 2014 13:33 pm

Der er flere her på forum som har oplevet for høj temperatur på D5 med automatgear ved kørsel med campingvogn. Løsningen er vistnok at sætte en oliekøler på gearkassen. Jeg tvivler på at selve motoren bliver for varm. Sidder der ikke en kølevandstemperaturmåler i din bil?

Men - jeg vil gerne slå et slag for en gearkasseolie, som kan holde til mosten: Castrol Transmax Z. Det er en gearolie jeg nu har kørt med over 100.000 km, og den blev skiftet ifm. en skylning af gearkassen, og den er stadigvæk OK. Autohjørnet i Espergærde har udskiftet gearkasse olien på alle de kundebiler de kunne, og efter den manøvre har der ikke været problemer hos nogle af disse kunder. Incl. mig. Og de undrer sig selv over at et lille værksted finder frem til sådan en løsning, som virker. Men nu er de heller ikke tabt bag en vogn. Skifter du til Transmax Z vil din gearkasse ikke dø!

Jeg har forsket lidt i Transmax Z, da den ikke står på smøresedlen til en Volvo med aut. gear. Til gengæld smører den aut. gearkasserne i Scania og Volvo lastbiler.

Jeg skal lige nævne, at jeg trækker ikke rundt med campingvogn i sommervarmen, så jeg har ingen erfaring med det.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf gunsmoke » lør aug 09, 2014 15:46 pm

Hvis vi går til grænsen og lader alle volvo'ens 205 heste arbejde så er det en varmeeffekt på 150 Kw som skal fjernes og det i et miljø med fx en udendørstemperatur på 35 grader og en kølevandstemperatur på 87/90 grader kræver det sin mand.

Du må som det første sikre dig at motorens kølekapacitet er i orden, tjekke at køleren ikke er stoppet, lameller ok etc. som du har gjort. Samtidig skal vandpumpen være tip-top, det er jo den der flytter det varme vand rundt.

Måske du kan få en større køler til motoren som anvendes i "de varme lande". Eller du kan aflede noget af varmen fra gearkassen med en selvstændig oliekøer. Her skal du blot være opmærksom på at varmen fra denne køler bedst afsættes til det fri. Hvis den bare afsættes til kølevandet er de stort set lige vidt - hvis vi udelukkende ser på motorens køling.
gunsmoke

Indlægaf Mj10 » tors feb 12, 2015 9:02 am

Hej
Mine forældre har samme bil med samme optimering. De har aldrig haft problemer.
Umiddelbart ligger dine omdr lavt. Der skal fjernes meget varme fra motor og pumpen er højest sandsynligt afhængigaf motor,omdrejninger derved flow,gennem pumpe selvom thermostat står fuldt åben. Den gamle v50 2,0 diesel de havde inden var slem til høj kølevand ved sejtrækkeri.
Ny er de opmærksomme på det og ved bakkekørsel mv vælger de altid et gear lavere.
På den gamle v 50 kunne man se kølevand temp falde på et par min ved øgede omdr.
Så,forsøg med flere omdr i første omgang, hvis ikke det virker så fåmchehhet thermostaten. Det må være de billigste løsninger at starte med.
Mj10
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj