Motorservice påkrævet v70 d5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorservice påkrævet v70 d5

Indlægaf Smedehansen » søn aug 31, 2014 11:07 am

Hej.

Så er det knas med volvo'en igen det er en v70 2004 d5 163hk.
Problemet er at når man køre, og accelerere give den nogle gange et lille ryk, som om den lige mangler brændstof i et sek. Men det er ikke hver gang. Den er så også kommet med motorservice påkrævet og går i nødprogram 4 gange inden for en måneder. Men køre ind til siden og stopper og den køre fint igen. Fejlen kommer når man fx køre ud fra en vej eller køre ned på motorvejen så under accleration. Jeg har så i sidste uge købt en vida dice, og fået udlæst fejlen og den siger (Ecm-6805 boost presserende controle faulty flow) Intercooler er skiftet den var godt nok dårlig. Og motorophæng er skiftet for et halvt år siden både for og bag og alle vaccumslanger. Jeg har også fået en til at gasse op og kan se at wastegate bevæger sig. Nogle bud på hvad jeg kan prøve eller hvad det kan være.
Nu er der så også en vida dice på Falster hvis der er nogle der har brug for det, er bare ikke en haj til det endnu men kunne da udlæse fejkoderne...

Jacob
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Eskilstrup

Re: Motorservice påkrævet v70 d5

Indlægaf solgt » søn aug 31, 2014 13:05 pm

turbotryk ventilen plejer også at kunne lave den fejl sidder på blokken bag en tueboslange forest på motoren
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Lars T » søn aug 31, 2014 17:23 pm

Jeg havde samme problem med min på trods af, at jeg med jævne mellemrum rensede indsugnings systemet med bell-add renseprodukter, dyserens, indsugningsrens og addetiver m.m.
Jeg valgte til sidst at renovere turboen, hvilket har gjort at jeg ikke har haft nogen fejl på motorstyringen siden.
Ud fra min erfaring tror jeg ikke nøvendigvis, at du skal renovere eller skifte din turbo, men prøve at få den renset i udstødningskammeret.
I udstøningskammeret sidder der en ring med nogen justerbare vinger på, som styres af wastgaten, disse vinger kan godt blive sovset ind i koks og slam ligesom egr systemet, hvilket resulter i at de ikke kan bevæge sig som de skal.

Man kan få et bell-add produkt til at rense turboen med, det var måske en ide at prøve, inden du kaster dig ud i div. dyre reparationer som ikke nødvendigvis løser dit problem.
Venlig hilsen
Lars

V70 2,4 D5 163 hk. aut. 2003

Tidligere Volvo'er:
V70 2,4 170 hk. 1999
Lars T
Bruger
Bruger

Geografisk sted: 8362-østjylland

Indlægaf Smedehansen » søn aug 31, 2014 17:57 pm

Ok. Jeg har forresten renset min egr ventil og køler for 3 uger siden da jeg troede det var problemet havde den helt afmonteret men den var der ikke meget sod i faktisk intet andet end en lille tyn belægning, der kunne fjernes med en finger. Der kommer også en lille røgsky hvis jeg virkelig stikker til den så der er noget tosset det har den ikke gjort før. Men det var da en mulighed ar rense turboen. Kan man kontrollere den turbotryk ventil men det er godt nok kun en periode fejl. Jeg har også mistænkt ventilen til vacuum der sidder ved luftfiltere, der også styre motorophæng, for når jeg slipper gassen er det som om den lige giver lidt vibrationer, et øjeblik og falder så til ro, er det mig der er forkert på den eller kunne det også være en mulighed. Bilen har forresten kørt 339.000
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Lars T » søn aug 31, 2014 18:53 pm

Med lidt held kan man godt afmonter den kappe der sidder i den ene ende af turbotryk ventilen, herunder sidder der et meget fint masket filter som godt kan stoppe til.
Jeg skiftede også begge de ventiler du omtaler, dog uden at det gjorde nogen forskel.
Da jeg havde fejlene på motorstyringen, startede det som regel når den var kold om morgenen, fem minutter ud til motorvejen, og når jeg accelerede på tilkørslen kom fejlen.
Tilsidst var det dog så galt, at jeg kunne fremprovoker fejlen konstant.
Venlig hilsen
Lars

Tidligere Volvo'er:
V70 2,4 170 hk. 1999
Lars T
Bruger
Bruger

Indlægaf olemedV70 » tirs sep 02, 2014 6:21 am

Min har det samme, tror jeg, og har haft det i de år jeg har haft den. Kun hvis jeg pludselig giver kraftigt gas, hvis jeg for eksempel vil have den i kick down,så ligesom slukker den motoren i et splitsekund og giver en ordentlig røgsky, når den tænder bagefter - irriterende.

Den har et par gange skrevet motorservice i et sekund ved denne lejlighed, men min mekaniker siger den ikke har sat fejl ??? Er spændt på hvad I finder ud af. Hvordan fik du skiftet det bagerste motorophæng, mit ser ud til at være næste umuligt at få ud - den er med aut. Ved almindelig kørsel er der intet.

Spændt på hvad i finder ud af.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf Smedehansen » tirs sep 02, 2014 9:48 am

Det kunne godt lyde lidt som samme problem. Min køre for det meste også fint, der har intet været de sidste par dage. Jeg vil prøve at gå den lidt igennem blandt andet det filter på turbotrykventilen. Jeg tror også det er min turbo der ikke reagere hurtigt nok nogle gange, elles må jeg jo prøve at rense turboen kan jeg skille den af og rense de besværlige blade og samle den igen uden de store problemer? Det bagerste motorophæng var ikke så slemt at skifte, måske lidt bøvlet at få ind og ud hvis jeg husker rigtigt, men ingen problem, har prøvet det der var værre :). Min er godt nok med man. gear. Kan se vi ikke bor så langt fra hinanden, så hvis du har brug for vida en dag kan jeg da være behjælpelig, selv om jeg ikke er så skarp i det endnu..
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf olemedV70 » tirs sep 02, 2014 17:46 pm

Jeg har fået renset røret ved EGR ventilen, der var en hel centimeter og nogle steder mere snat over det hele. Utroligt man næsten ikke kunne mærke det.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Lars T » tors sep 04, 2014 20:20 pm

Hej Smedehansen
Du kan sagtens afmonter turboen og adskille den, når du adskiller afgangskammeret på turboen skal du lige sørge for at mærke positionen på huset op, så det passer på forrøret igen bagefter.
Jeg vil anbefale at du som mindst skifter pakning og o-ring på olie retur røret samt de to kobberskiver der sidder på olie tilløbs røret, tror du kan få det hele til under 100,-
Mellem manifold og turboen samt mellem turboen og forrør sidder der stålpakninger, jeg skiftede dem på min, med de gamle så ikke ud til at fejle noget.
Husk at brug noget rustopløser inden du begynder at afmonter bolte og møtrikker, så går det hele som regel lidt nemmere….

Dette her youtupe klip, viser meget godt hvad du møder når du får afgangskammeret på turboen afmonteret: https://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM

Du skal lige være opmærksom på at der ligger en tynd ståltætningsring yderst, i den reces der går ind over navet på turboen, den er svær at se ved første øjekast.

Det der tager længst tid i hele opgaven, er rensningen af de bevægelige dele, de skal helst ligge i blød nogen timer og skyldes godt igennem.
Den ring hvor de bevægelig justerbare blade siddet på, skal kunne sige kling klang når du holder den mellem fingerne og ryster den, dette vil du forstå når delene er renset… ;-)

Håber at høre hvad det ender med…

NB! jeg er næsten 100 % sikker på at det vil løse dit problem, hvis du er sikker på at dit indsugnings rørsystem inkl. intercooler er tæt og i orden.

God aften
Venlig hilsen
Lars

Tidligere Volvo'er:
V70 2,4 170 hk. 1999
Lars T
Bruger
Bruger

Indlægaf Caball » fre sep 05, 2014 8:14 am

Smedehansen skrev:Hej.

Så er det knas med volvo'en igen det er en v70 2004 d5 163hk.
Problemet er at når man køre, og accelerere give den nogle gange et lille ryk, som om den lige mangler brændstof i et sek. Men det er ikke hver gang. Den er så også kommet med motorservice påkrævet og går i nødprogram 4 gange inden for en måneder. Men køre ind til siden og stopper og den køre fint igen. Fejlen kommer når man fx køre ud fra en vej eller køre ned på motorvejen så under accleration. Jeg har så i sidste uge købt en vida dice, og fået udlæst fejlen og den siger (Ecm-6805 boost presserende controle faulty flow) Intercooler er skiftet den var godt nok dårlig. Og motorophæng er skiftet for et halvt år siden både for og bag og alle *. Jeg har også fået en til at gasse op og kan se at wastegate bevæger sig. Nogle bud på hvad jeg kan prøve eller hvad det kan være.
Nu er der så også en vida dice på Falster hvis der er nogle der har brug for det, er bare ikke en haj til det endnu men kunne da udlæse fejkoderne...

Jacob

Hej Jacob

Min D5 fra 2006 har haft noget lignende, hvor jeg syntes den gav nogle små nøk under kørsel med konstant hastighed, som jeg ikke lige umiddelbart reagerede på, men blot var lidt træt af (har haft bilen ca. 1 år)
Da jeg så havde den til service hos min lokale mekaniker, hvor jeg også købte den, fortalte han da jeg hentede den, at jeg skulle have skiftet "en plastarm, kaldet hvivel spjældet", som var blevet slidt (er ikke selv mekaniker, så skal nok lige høre ham, hvad den faktisk hedder), jeg kunne godt køre med det, men hvis jeg trykker pedalen i kælderen, vil den melde motorservice påkrævet (som din gør), eller hvis jeg kørte 160 km i timen, ville jeg opleve, at den ikke kunne køre stærkere.....
Det skulle selvfølgelig prøves om hans påstand var korrekt...så som sagt så gjort....ganske rigtigt :cry:
Jeg fik så skiftet delen hos ham i onsdags, delen er ikke særlig dyr, men det tager nogle timer at skifte den.
Nu kører den fantastisk og der er ikke flere små nøk :D

mvh. Carsten
Billede
Volvo V70 D5 Summum - 185hk -aut. 6 gear - 2007
Tidligere biler:
Volvo V70 - 170hk - 2002
VW Passat variant 1.8T - 2005
VW Passat variant 1.8 - 1998
VW Golf 1.8 - 1995
VW Golf 1.8 - 1990
VW Golf GTI - 1980
Brugeravatar
Caball
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf Smedehansen » fre sep 05, 2014 9:51 am

Tak jeg må lige se at få tid at angribe volvo'en, og prøve at gå den igennem, det er ikke altid nemt, at få tid til af konen når den kan køre hehe. Men tak for den fine beskrivelse Lars.

Der er ikke vivelspjæld og defor ingen plastarm, på min da det er en 163 hk. Det er kun på den med 185 hk, så det er ikke der problemet er, men ellers tak for tippet.
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Smedehansen » man okt 20, 2014 21:08 pm

Så fik jeg tydeligvis løst problemet. Jeg skiftede turboventilen der sidder på motorblokken, jeg pillede den fra hinanden og der var en revne i membranen, så det var der den lå den har da kørt dejligt, og ikke kunne provokeres til nogle fejl i ca en måned syntes også den køre bedre. Jeg nåede aldrig at skille min turbo ad, da jeg syntes den arbejde rimelig fint, og mente det så det var ventilen der var tosset, og tydeligvis rigtig :D
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf olemedV70 » tirs okt 21, 2014 7:47 am

Er det ventilen på selve turboen, eller en anden, og hvor sidder den ?
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf solgt » tirs okt 21, 2014 18:52 pm

solgt skrev:turbotryk ventilen plejer også at kunne lave den fejl sidder på blokken bag en tueboslange forest på motoren
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Smedehansen » tirs okt 21, 2014 20:43 pm

Jep. Det er lige den turbotryk ventilen den sidder bag turboslangen til indsugningen inde på blokken.
Smedehansen
Moderat bruger
Moderat bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj