af Volvo4life » ons jun 14, 2006 8:34 am
Motoren kaldes også PRV og findes bla. i Renault, Peugeut, DeLoran mv. Den blev bl.a lavet i en 2.5l udgave med turbo.
Der er meget delte meninger om denne motors kvalitet og holdbarhed. Populært sagt er det nok den dårligste motor der har siddet i en volvo. Den er dyr at skrue på og de første udgaver (til omkring 1988) havde tilpas mange designfejl til at de ødelagde sig selv... Har selv oplevet 2x B27E der opgav livet ved kun 40.000km og 190.000km. Havde selv en B280E der var blevet meget trist ved 240.000km.
En af de dumme fejl er at smørekanalerne til knastakslerne er for små så motoren generelt bare spiser knastaksler - og for at skifte knastakler skal motoren ud eller du skal lave et par ekstra huller ind mod kabinen. Der skal altid køres på god olie og maks 5000km mellem olieskift.
Er den iøvrigt original monteret i din 244?? GLT6 modellen er meget sjælden, da de fleste valgte den med 4eren eller 264 modellen hvis den skulle være 6benet.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...