Volvo aut. gearkasse D5 2005 målepind og gennemskylning

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo aut. gearkasse D5 2005 målepind og gennemskylning

Indlægaf ChristianH » søn okt 19, 2014 16:45 pm

Hvor er Volvosnak en guldgrube af gode råd og hjælpsomme Volvoentusiaster,-tak.
Har nu gennemsøgt motorrummet på min nyerhvervede Volvo D5 aut.2005.
Findes der en målepind hvor man lodde væskestanden på gearkassen? HVis der gør hvor sidder den ?
Har set i Instruktionsbog og kan intet finde?
Har læst her på Volvosnak at det kan være en god ide at få gennemskyllet gearkassen. Bilen har nu rundet 225000 km og jeg kan se af servicepapirerne at der er skiftet 4 liter gearkasseolie ifm. udskiftning af medbringerplade. Men som jeg forstår det, er en komplet udskylning noget med udskiftning af 10 liter afhængig af hvor ”slidt” olien er. Kan man måle på gearkasseolien om den skal skiftes eller gør man det bare efter et vist interval? Det er jo en noget bekostelig affære 3000 -3500 kr.

Pft.

Venlige hilsner
Christian, København
ChristianH
Ny bruger
Ny bruger

Re: Volvo aut. gearkasse D5 2005 målepind og gennemskylning

Indlægaf olemedV70 » man okt 20, 2014 16:39 pm

Det man gør når man gennemskyller er i praksis bare at skifte olien nogle gange i træk, så bliver den renere og renere. Når de 4 liter bliver skiftet bliver de blandet med de 3 liter slidt snavset olie som er i gearkassen i forvejen. Man kan sige at man ved første skift skifter 57% af den snavsede olie, idet resten bliver tilbage. ved næste skift igen 57%, og dermed også 57% af de 43 % som blev tilbage. Efter igen, 3. gang, at have skiftet 57% af olien, de 4 liter som løber ud, er der nu kun ca. 10% af den snavsede og slidte olie i gearkassen tilbage. Hvis din olie er klar og rød - gerne lyserød, sammenlign eventuelt med et par dråber frisk olie på et stykke hvidt papir, er olien OK. Der sidder en gul oliepind på min, nede til højre når man står foran det åbne motorrum, nede under/foran luftfilteret. Der er en lille hage som skal skubbes tilbage for at trække pinden op.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj