Turbo 13G eller 13T?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Turbo 13G eller 13T?

Indlægaf Lasse Kristensen » man okt 20, 2014 15:17 pm

Hejsa.
Jeg har en Volvo V70 2,5 T. Den er begyndt at snakke i turboen, forstået på den måde, at når den er kold er der en meget svag fløjten. Indenfor de sidste 3 mdr har jeg så 2 gange oplevet, at der ved opstart af motoren har været en mekanisk raslelyd der fulgte omdrejningerne, og lyder lidt som en slags kilerem der hyler... Lidt svært at beskrive. Jeg har konstateret at lyden kommer fra bagved motoren = jeg mistænker turboen. En kammerat sagde at det sansynligvis er lejet i turboen der er ved at gå, og den skal skiftes inden den eksploderer og sender mekaniske dele ind i indsugningen og slår motoren ihjel...
Nuvel, han nævnte at Biltema garanteret havde en ny. De har følgende model : Mitsubishi TD04HL 13T. Er det den jeg skal bruge, eller skal den hedde 13G? Jeg vil gerne beholde bundtrækket, så der skal ikke sættes en størrere turbo på, såsom 15 eller 16. :). Biltema-turboen koster 3300 og det lyder billigt i mine ører?
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Re: Turbo 13G eller 13T?

Indlægaf olemedV70 » man okt 20, 2014 16:44 pm

Hvis Du selv vil skrue, kan man købe et komplet nyt midterleje på ebay.de turborumpf, mener jeg det kaldes. http://www.ebay.de/itm/TURBOLADER-RUMPF ... 35c3fc8d08 Det kræver nok lige lidt optjeckning hvad er den rigtige type.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Indlægaf Klågem » man okt 20, 2014 16:47 pm

Der sidder ikke noget leje i turboen. Turbinen sidder i bøsninger som bliver bliver smurt af olien.
Jeg tror mere at din fløjten er en utæthed på tryksiden. Slange eller rør. Prøv at kigge efter det først.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Lasse Kristensen » man okt 20, 2014 22:57 pm

Hejsa.
At udskifte turboen vil jeg sagtens begive mig i kast med, men at reparere den er nok en anden sag. Jeg tror desværre ikke det er en utæthed alene der gør det, det er det mindste af det. Det er mere den kraftige mekaniske støj den er kommet med de 2 gange. Plus der har været et par opstarter hvor den lige har klapret kort - 5/10 sek - og man så kan se den lige giver et blåt oliepust ud af udstødningen. Jeg er 99% sikker på at det er turboen der laver den klaprelyd. Men jeg chekker da lige slanger osv igen. Fartpiloten er forresten også stoppet med at virke, og jeg har fået at vide at den vacuumstyres fra turboen?
Men er der nogen fysisk forskel på 13G og 13T modellen? Det ser ud som om der er 2 forskellige længder på trykstudsen?
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Indlægaf Gyzz » tirs okt 21, 2014 10:48 am

Hej Lasse,

jeg har lige været igennem hele "Møllen" med at renovere torboen på min T-5R.....

mine observationer...

hvis du køber et turbine/kompressor centerhus (omtalt CHRA) som Ole skriver, skal du tilsikre dig at dit turbinehus (den varme sektion af turboen) ikke er ødelagt, min var ikke pæn, ellers kan det ikke betale sig at investere i at renovere turboen ... syntes jeg :mrgreen: :mrgreen:

hvis du så vælger at skifte torboen eller kompressorhuset skal du være opmærksom på din udstødningsflange, den skal passe med den du har nu, der er vinklet, lige og koniske flanger osv..... ellers skal du også til at finde et nyt forrør !!!
hvis du er interesseret i andre turboer, så er der meget læsning, f. eks her:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=10961

jeg endte med at renovere min turbo, det sneg sig op omkring 5000kr gennem en god ven og en ny ville koste 12k tror jeg, men der er masser af billigere alternativer, men jeg turde ikke springe på en Biltema turbo, selvom de sikkert er fine........
læg lige mærke til at de er LIGESOM Mitshubishi det er IKKE en original Turbo, men det er ikke sikkert at den er dårlig af den grund.
Vedhæftede filer
642.jpg
642.jpg (59.29 KiB) Vist 10237 gange
Nu: BMW 530Da 07'
Tidligere: Volvo 850 T-5R sort 95', 745 89', S80 drivE 09'
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Indlægaf gälleryd » tirs okt 21, 2014 11:03 am

Pröv http://www.gikturbo.se , de plejer at ha det man skal bruge, personlig har jeg kun godt at sige om dem, men det er jo en smagssag......men er man dygtig til at lave det selv, så er der sikkert andre som er bedre.
Men de har god service og har stort set alt til specialt volvo-turbo, jeg har brugt dem flere gange til bla, saab, Volvo, toyota.
Biltema(feltema) ville jeg ikke satse på, har prövet det med en turbo til saab, 2 gange enda, de har mange gode ting, men dele til biler er ikke en af dem, det er min menning.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Lasse Kristensen » ons okt 22, 2014 19:33 pm

Hejsa.
Jeg vil hvertfald ikke prøve at renovere den selv, det er helt sikkert :). Jeg havde ikke lige overvejet at Biltema's turboer ikke var Mitsubishi... det med udstødningsflancen forklarer nok også, at de jvf deres nummerplade-reservedelsfinder ikke har en til præcis min bil :S. Men jeg tror jeg vil prøve at høre et par firmaer i DK, hvad det koster at renovere... Gikturbo så ellers også fornuftig ud må man sige. Indtil videre kører og trækker bilen som normalt, den har bare en træls lyd engang imellem, og hellere være lidt på forkant end at få motoren til at spise indmaden af turboen... Bilen runder 400.000 lige om lidt, så der er vel heller ikke noget at sige til at det mekaniske begynder at være lidt træt :).
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Indlægaf teamdunk » ons okt 22, 2014 23:09 pm

har en sådan en 13t turbo fra en 2001 b5244t3 eller 4 kan ikke lige huske hva den hedder..

men den har kørt ca 200000km vis det har interesse.. mvh
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf Gyzz » tors okt 23, 2014 10:34 am

Det er IKKE et "gør det selv" projekt at renovere selv, og selv om du renoverer selv, skal du have en professionel til at balancere akslen bagefter, og så ryger en del af fidusen :? :? :? ... Jeg renoverede den ikke selv, men fik en ven til det som arbejder med det til dagligt, og kunne lave balanceringen på sit arbejde.

Udskiftning af turboen er derimod et udmærket projekt, bare man er omhyggelig med at rense ALLE rør, især olie returrøret fra turboen, det skulle folk tit glemme 8) 8) og så skift alle O-ringe, så der ikke kommer en olie lækage omkring turboen, det kan give en rigtig kedelig oplevelse :mrgreen: :mrgreen:

om du så vælger at købe en ny eller renovere din gamle tror jeg ikke har så stor betydning, men hvis du går med overvejelser om større turbo, så er det absolut nu :twisted: :twisted: :twisted: ..... men det kommer hurtigt at koste lidt at ryge på den der "bare lidt mere ydelse" :roll: :roll: :wink: :wink: :lol: :lol: :D men det er sjovt :P :P
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Lasse Kristensen » man okt 27, 2014 18:06 pm

Hejsa :).
Ja, den kan ligeså godt blive renset grundigt igennem når nu det hele bliver skilt ad. Jeg tror ikke jeg sætter en størrere turbo på, men jeg har da flere gange overvejet at få den chippet - hvis blokken kan holde til det. Det er ikke fordi jeg vil køre ræs, eller fuld gas hele tiden, men man vænner sig hurtigt til effekten hehe :)
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Indlægaf gälleryd » man okt 27, 2014 23:07 pm

Jeg havde lige min xc70 ocean-race på ruller hos www.maxxtuning.se , og med en alm 13t, 2.5 bsr udstödning, og en chip de havde lavet, til min bil , så fik den 246 hk på hjulene, og 451 nm, og det kostede mig ca 4500skr, det var nok i kraft at min ven bruger dem en del :D .
Det er fint nok til mig, og så ödelägger jeg heller ikke min motor på langt sigt, og den körer längere på literen nu, og det er målt på min triptäller(ca 1.8 km mere pr liter). og så körer jeg på 98 oktan eller v-power.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Lasse Kristensen » tors okt 30, 2014 23:29 pm

Ja, det lyder jo bestemt ikke tosset :). Jeg har fundet et par firmaer der tilbyder renoverede turboer til omkring 3-3500 kr når den gamle sendes retur i bytte. Så skal jeg bare være sikker på at det er en 13T jeg har på og at forrøret passer på. Hvor meget yder sådan en OceanRace standard? Min er jo den gamle traver med 193. Udstødningen har jeg en kammerat der kan svejse om til 2,5" ret nemt. Jeg vil dog gerne bibeholde komfortniveauet mht lyd osv...
Mht rens af turbo, olieslanger osv... jeg har noget Bell-Add service rens, den slags man hælder i olien og lader den stå i tomgang en rum tid, og så skifter olien. Er det noget der dur? Eller hvordan skyller man som hobbymekaniker bedst olierørene og oliekøleren igennem så al slam kommer ud?
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Indlægaf Gyzz » fre okt 31, 2014 10:39 am

det er et godt udgangspunkt at inden du tager turboen ud, så hælder du noget rensegøjs i olien (Bell-ADD, eller lindemans: http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/ ... 495911206/ )

og evt. samme omgang i kølesystemet .... altså med noget additiv til kølersystemet :roll: :roll: :roll:

når du så tager turboen af, sidder der to rør til kølervæsken, og to rør til olien, det er MEGET vigtigt at alle de fire rør er helt rene (især oliereturrøret, det metalrør under turboen og ned mod bundkarret), jeg tog dem af og skyllede med alt muligt, og trak klude igennem osv, til jeg var sikker på at de var helt rene......
ham min turbo kammerat sagde at det var meget typisk at når folk havde fået renoveret deres turboer, kom de tilbage efter 5.000km med en afbrændt turbo, fordi at de ikke havde renset returrøret ordentligt.

min har nu kørt 20.000km uden problemer .... med turboen 8) 8)
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gälleryd » fre okt 31, 2014 11:45 am

Standard yder min 2.5t xc70 ocean-race 210 hk, og 320 nm, så det er ikke så meget :( , men med de RIGTIGE personer, som laver de forskellige ting ved bilen, så kan det godt lade sig göre, at få noget ekstra pulver under hjälmen :), men det koster tid og penge..... og min har faktisk lige rundet 200.000 km, og bruger ingen olie eller vand på nogen måde, min kone´s xc70, som har kört 68.000km er også helt iorden med, alt vdr bilen, selv om den er helt standard, og sjovt nok er de bygget samme uge, med 2 dages forskel, til konen´s fordel :D .
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Lasse Kristensen » tirs nov 11, 2014 0:07 am

Hejsa,

Nå, det blev en nervepirrende forestilling, men bilen begyndte under kørsel af få en "raslelyd". Tænkte det var lejet i turboen der var ved at gå, og da jeg var tæt på min destination, begyndte den også at trække dårligt. Jeg stoppede den, og da jeg senere ville starte igen kom der kun en raslelyd! Der var ikke engang tænding. Så jeg begyndte at tænke at tandremmen havde givet op og kvast toppen, begyndte at chekke priser på brugte motorer i Sverige, kalkulere med 10k + i mekanikerløn for at skifte motor osv. Da vi skulle hente den, prøvede vi at skubbe den igang - og det lykkes! Det var fanme starterens aksel der ikke gik tilbage, så tandhjulet havde fået en ordentlig snurretur af svinghjulet. Og det er det der lavede raslelyden ved opstart. Så motor og turbo har det godt og starteren er blevet skiftet :). Synes ellers altid det plejer at være relæet der går på en starter, men så har man prøvet det med :).
MvH Lasse Kristensen

1997 Volvo V70 2,5T
Lasse Kristensen
Bruger
Bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj