Volvo XC70, 2003 forvarmeproblemer - gløderør

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo XC70, 2003 forvarmeproblemer - gløderør

Indlægaf Peter1976 » ons jan 14, 2015 9:11 am

Kære Volvosnak brugere,
jeg døjer lidt med at starte når det bliver koldt. Når motoren er varm starter bilen som en mis.

Når jeg slår tænding til og far en 3-4 gange inden jeg starter så er der ikke noget problem, for så lyser og slukker forvarme pæren i instrumentbordet.

Min formodning er at der er problemer med gløderørene og dem vil jeg så gerne skifte.

Jeg kan bare ikke se noget omkring udskiftning af disse - hvor sidder de og hvordan gør man. er det noget jeg selv kan gøre.
jeg har skiftet dele på bilen før, så mine hænder vender nogenlunde, jeg vil bare ikke begive mig ud i noget der ikke lige får en lykkelig afslutning.

Håber på et enkelt eller to forklarende svar
god dag til Jer alle.
Mvh
Peter
Peter1976
Bruger
Bruger

Re: Volvo XC70, 2003 forvarmeproblemer - gløderør

Indlægaf Hansemand » ons jan 14, 2015 11:39 am

Hej Peter,

Et husmandsråd kunne være i første omgang at tjekke med et simpelt voltmeter direkte på gløderørenes tilslutninger. Kommer der spænding på, når lampen i instrumentbrættet lyser, så er der jo en sandsynlighed for, at det er gløderørene.

Det næste kunne være at tjekke om de trækker strøm med et amperemeter. Men det kræver at man har et amperemeter der kan måle en stor strømstyrke.

Den professionelle mulighed er, at få tjekket systemet med en tester eksempelvis med Volvos egen VIDA DICE. Hvis du skriver hvor du bor, er der måske en her på siten, der kan hjælpe dig med det.

Jeg har selv skiftet mine gløderør på et tidspunkt. Det største problem var, at jeg måtte købe en top der kunne komme ned til rørene. Men det afhænger jo nok af motortypen.

Der er også muligheden for at prøve et adjektiv som renser motoren. Jeg kender flere der har afhjulpet diesel startproblemer på den måde. Her er et forslag: http://www.billigbilpleje.dk/product/be ... asis-3583/
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj