1998 V40 2.0T taber omdrejninger

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

1998 V40 2.0T taber omdrejninger

Indlægaf MSB » man sep 21, 2015 9:09 am

Hej Volvosnak

Jeg købte for et års tid siden en V40 med små 300.000 på tælleren. Det første stykke tid kørte den godt, men en dag begyndte lambda-pæren at lyse - ikke konstant, men af og til. Bilen kørte fint trods dette, og jeg gjorde ikke noget ved det. På en længere køretur gik det dog galt. Bilen tabte omdrejningerne på motorvejen, og kunne ikke tage gassen, indtil den til sidst gik ud. En tur på det nærmeste værksted indebar skift af tændrør og tændspoler, men lambda-pæren lyste ikke, og værkstedet kunne ikke se nogen fejl på testeren. Bilen startede efterfølgende fint op, og turen fortsatte, dog kun midlertidigt da den efter ca. 100 km begyndte på det samme igen. Nyt værkstedsbesøg. Her fik vi fejl på "Air Speed Sensor", og desuden var udstødningen ved at falde af. Røret blev svejset, og bilen kunne køre igen - denne gang lykkedes det at komme helt hjem. Efterfølgende er der blevet skiftet Air Speed Sensor og hele udstødningen fra katten og bagud, hvilket hjalp i første omgang. Bilen kørte fint i en periode, indtil det blev nødvendigt med et opkald til Falck, da bilen igen tabte omdrejningerne og gik ud. Derefter kom der ny benzinpumpe i tanken, og benzinfilteret er skiftet. Den har også kørt 200 ml Bell Add motorrens igennem.

Desværre har intet af det rigtig hjulpet. Fejlen er periodisk - bilen kan køre fint et par dage, men f.eks. her til morgen skulle den helst over 2500 omdr. før den kunne gå jævnt. Hver gang den koldstarter, har den dog svært ved at "vågne op". Den skal helst lige stå 10-30sek før den ligesom opdager, at den skal til at arbejde - vil ikke tage gassen, og lyder som om den er ved at gå ud.

Den har en meget tydelig klapren, så jeg kan regne ud af VVT hjulet skal fixes, men kan det være det, der ligger til grund for alle mine problemer? Jeg tænker på om indsugningstemperaturføleren kan have noget at sige, når bilen har svært ved at "vågne op" når den er kold - efter et par km's kørsel går det som regel fint. Dog har den altid problemer med at gå jævnt hvis man kommer under ca. 1800 omdrejninger - f.eks. 50 km/t i 4. gear.
MSB
Ny bruger
Ny bruger

Re: 1998 V40 2.0T taber omdrejninger

Indlægaf Claus » man sep 21, 2015 9:36 am

Hej MSB
Velkommen på Volvosnak.
Det lyder som et turboproblem. Prøv at gå hele indsugningen efter for utætheder, efter turboen er der tryk på systemet så et spændebånt der ikke er ok kan være årsagen. Men der er mange muligheder.
Westgate ventilen eller styringen af den kan også være en mulighed.
Men hold os orienteret når du finder fejlen så vi alle kan blive klogere.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf MSB » ons sep 23, 2015 10:48 am

Tak for svaret, Claus. En hurtig undersøgelse af slangerne gav ikke noget resultat, men måske bliver der tid i weekenden til at gå det mere grundigt igennem.

Her til morgen var der meget tåget, altså masser af vand i luften. Bilen startede fint, men står forholdsvist lavt i tomgang lige efter opstart - omkring 5-600 omdr. på tælleren. Da jeg gav gas, var den ved at gå ud, som om den får en helt forkert blanding, men holder man på går den fint over 2000 omdr. Måske er det en lambdasonde? Men burde jeg så ikke få en fejlmeddelelse i instumenterne?
MSB
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf søren 2,4T » ons sep 23, 2015 14:12 pm

MSB skrev:Tak for svaret, Claus. En hurtig undersøgelse af slangerne gav ikke noget resultat, men måske bliver der tid i weekenden til at gå det mere grundigt igennem.

Her til morgen var der meget tåget, altså masser af vand i luften. Bilen startede fint, men står forholdsvist lavt i tomgang lige efter opstart - omkring 5-600 omdr. på tælleren. Da jeg gav gas, var den ved at gå ud, som om den får en helt forkert blanding, men holder man på går den fint over 2000 omdr. Måske er det en lambdasonde? Men burde jeg så ikke få en fejlmeddelelse i instumenterne?

https://www.youtube.com/watch?v=cmRv7esoKxo
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf søren 2,4T » ons sep 23, 2015 14:15 pm

MSB skrev:Tak for svaret, Claus. En hurtig undersøgelse af slangerne gav ikke noget resultat, men måske bliver der tid i weekenden til at gå det mere grundigt igennem.

https://www.youtube.com/watch?v=cmRv7esoKxo
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj