Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
JesperSP skrev:Doh.. kom lige til at se at jeg kun er halvt færdig med arbejdet. Jeg mangler at rense min PTC ventil. Mit kit indeholdt ikke den slange der løber fra dåsen og derom, så jeg fik slet ikke checket at der er gennemgang i slangen der over. Mit gæt er at det at den nye dåse er sluttet tættere til en den gamle, sammen med en tilstoppet PTC valve kunne gøre forårsage at der faktisk er kommer mere røg op af oliepinden end før. Nå men jeg håber at det kan ordnes uden at skulle have manifold af igen - ellers så ved jeg jo hvordan nu.
JesperSP skrev:Hej Alle,
Jeg fik Søren fra Spare-Parts til at kigge på bilen - og rense PTC nipplen.
Efter at have brugt relativt lang tid på at makke bil havde jeg håbet at problemerne var løst. Men der er stadig røg op ad oliepinden, og handsken bliver stadig pustet op når jeg sætter den på oil cap
Jeg har forsket lidt mere i problemet, og på visse sites (bl.a. http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=51680) bliver det antydet at en tilstopning af den "Banjo Bolt", der sidder under intake manifolden over generatoren kan give anledning til det observerede overtryk i motoren. Da jeg havde intake manifold'en skruet af fik jeg desværre ikke tjekket denne bolt for gennemgang.
Desværre sidder bolten så tæt på generatoren at man vist ikke kan komme til at skrue den ud andet end ved enten fjerne generatoren eller ved at skrue intake af igen.
Er der nogen der har erfaringer med banjo bolt ? Kan det være den der kan være årsag til problemerne?
/JesperSP
gunsmoke skrev:Ja, på min '05 var denne bolt kokset til. Den er nu let at rense ved bl.a. at sprøjte noget bremserens igennem den. På min oplevede jeg samtidig at indgangen i blokken i bunden af oliefælden var stoppet til. Fra hullet i blokken går der en kanal ca 15 cm ned som afsluttes i en J-profil i bundkaret. Denne kanal på min var også stoppet til. Er du heldig kan man med en (blød) kobbertråd godt rense ud og skabe en gennemgang uden du nødvendigvis behøver at pille bundkaret af.
JesperSP skrev:gunsmoke skrev:Ja, på min '05 var denne bolt kokset til. Den er nu let at rense ved bl.a. at sprøjte noget bremserens igennem den. På min oplevede jeg samtidig at indgangen i blokken i bunden af oliefælden var stoppet til. Fra hullet i blokken går der en kanal ca 15 cm ned som afsluttes i en J-profil i bundkaret. Denne kanal på min var også stoppet til. Er du heldig kan man med en (blød) kobbertråd godt rense ud og skabe en gennemgang uden du nødvendigvis behøver at pille bundkaret af.
Tak for svar. Portene i motoren var umiddelbart ikke særligt beskidte og virkede undeligt nok heller ikke fedtede til med olie ?!?! . Jeg satte en vandslange på det nederste hul og når jeg blæste i denne kunne jeg høre olien boble i motoren... Så der var umiddelbart fri passage gennem det nederste hul.
Jeg faldt lige over denne video hvor en mekaniker siger at en blokkeret vacuum slange til banjo bolten kan give røg fra oliepinden. https://youtu.be/jl-cN4zLnXU?list=PLhc8UKmWxjCG9vgw7UxVcKCEvxAeGX70P
Man må sige at jeg stadig har masser af røg op ad oliepinden - og der er også frisk olie ud under bilen - se her https://youtu.be/IyoB7qsVYU0 - og dette med et frisk PCV breather box og nyrenset PTC nipple
Er der nogen der ved om jeg skal skifte pakningen igen hvis jeg tager intake manifold af igen, for at tjekke den banjo bolt?
Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster