PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » lør okt 10, 2015 22:11 pm

Hej Alle,

Jeg er ved at planlægge at lave PCV service på min Volvo V70 2.4T (B5244T) model 2000 - fra 1999 :)

Bilen er har kørt 250.000 km og den kører som en drøm efter jeg for nyligt har betalt i dyre domme for at få ETM renset ved det lokale værksted.

Min bil taber desværre olie - men kun ved lange turer med heste trailer, og jeg kan se at der kommer røg op af olie-pinden når den er varm. Desuden puster den handsken op ved handske-testen: https://youtu.be/PpfpjxViQs4. Jeg tænker derfor at den indtil videre kun taber olie når trykket bliver for stort i krumtaphuset - og krydser fingre for at den endnu ikke har taget varrig skade af dette.

Jeg har læst instruktioner forskellige steder om hvordan man skifter oil-trap på den - her er links til et par af de forskellige sites jeg har fundet.

https://youtu.be/eEZzqyu2a6c samt http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487

De guides jeg har fundet passer ikke helt på min model, men jeg går ud fra at jeg stadig kan følge dem nogenlunde. Er der nogen der har set en guide med billeder for min specifikke motor?

Min motor ser sådan udBillede

Jeg går ud fra at man skal tømme olien af først? - og skifte dette i denne forbindelse.

Kan man lade kølevæske blive eller kan man arbejde uden om den fede kølerslange der går til venstre hen over intake manifolden?

Kan man på min model lade fuel rail blive på intake manifolden (som i guiden på matthewsvolvosite), eller skal den af som i videoen?

Jeg har bestilt et kit med disse dele https://www.fcpeuro.com/products/volvo-pcv-breather-system-kit-c70-s70-v70-s60-turbo-v70t100 ved http://spare-parts.dk.

Håber at kunne klare reparationen selv, men er mentalt forberedt på at smidde håndklædet i ringen og få bilen fragtet på værksted hvis jeg ikke magter opgaven selv.

Er der nogen der har lyst at give mig råd med på vejen? ;)

God weekend,
Jesper
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf Charli Lund » søn okt 11, 2015 9:07 am

jeg har gjort det en del gange på 850 og det er stort set det samme kan jeg se. indsugnings manifolden ser en smule anderledes ud. det ligner faktisk min motor på min v70 n 2.4t årg 2001, du skal have indsugnings manifolden af og stikket til gasspjældet så du kan løfte hele klumpen af på en gang. jeg ville ikke mene at du behøves at tappe kølevæsken af og olie ville jeg vente med at skifte til jeg har kørt måske 500 km bagefter. det er synd at svine det nye filter og olie ind i skidt :P på 850 kunne man nøjes med at løsne boltne på indsugnings manifolden så man slap for at skulle skruge dem helt ud det var nemlig temlig drillske at få på igen du skal nok også have en ny pakning til indsugnings manifolden igen og husk at rens hulet i motorbloken godt det kan nemlig være helt lukket helt til men det kan du se når du for slangen af det sider der. jeg mener da jeg gjorde det på 850 så lod jeg fuel rail side på indsugnings manifolden og så skruget jeg den fra på røret der kom med brændstoffen.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 18:25 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf jimDK » man okt 12, 2015 20:23 pm

jeg har skiftet oliefælde m.m. på 2,4t motoren, du skal ikke tage railen af, lad den endelig sidde.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » tirs okt 13, 2015 21:26 pm

Tak for kommentaren JimDK! Så regner jeg med "bare" at afkople diverse ledninger og se om jeg kan få skruet manifolden af.

Jeg venter stadig på at få delene hjem. Jeg har været ved at kigge efter de bolte, der holder manifolden på plads, men jeg kan kun se dem yderst til højre. Skal man bruge special værktøj for at få boltene af ? - Mit 1/2'' topnøglesæt er muligvis ikke helt optimalt til at skrue ting af i tight spots.

/JesperSP
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » søn okt 18, 2015 20:39 pm

Angående værktøj - skal man nødvendigvis bruge såd[url][/url]an en "fuel line release tool (5/16) (red arrows)" til at koble benzinslangen fra?

(billeder fra http://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/87-FUEL-Engine_Intake_Manifold_Replacement/87-FUEL-Engine_Intake_Manifold_Replacement.htm)

Billede

Jeg skal en smut i biltema i morgen og hente et par ramper, så jeg må se om de har sådan en.
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf jimDK » tors okt 22, 2015 17:17 pm

til benzin koblingen brugte jeg et lille stykke metal rør (ca 1 cm i længden) med lidt større diameter end benzin røret.
Skar det op på langs og satte det omkring, så det kunne presses ind og koble modhagerne fra så den slap grebet.

biltema har de små topnøgler og lednøgler, som er gode til tight spots.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » tirs okt 27, 2015 15:00 pm

Tak for råd JimDK

Biltema har også et kit med alt til benzin og AC koblinger http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Motor/Varktojssat-til-lynkoblinger-pa-brandstof--og-AC-systemer-22-dele-2000022853/

Jeg har dog ikke tænkt mig at bruge 579kr på dette, så jeg tror det bliver en "sharpie" løsning : https://youtu.be/hkZRSMGqQ0E

Jeg har også fundet en video hvor de skiller en motor som min ad - her har de taget fuel rail af før de tager intake manifold af - det gør det nok nemmere at ramme de bolte der holder manifol på plads. https://youtu.be/WlIjBledtS0, hvis nogen skulle have interesse.
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » søn nov 01, 2015 14:37 pm

Havde lidt tømmermænd efter en bytur i fredags, så lørdagen gik med at makke bil. Det lykkedes ret nemt at få løsnet manifold skruerne, men da jeg skulle løfte manifold ud kom problemerne. Det viste sig at der sad to kølerslanger fast på manifold undersiden lige ved generatoren. Den ene var sat på med zip ties den anden var spændebåndet helt løst, så de var nemme at få af.

Billede

Til gengæld gav det jo så en sø under bilen før jeg kunne få det stoppet - havde ikke forventet at der var kølevand der. Der løb muligvis også noget af dette kølevæske ned i motorblokken der hvor jeg havde fjernet oliepinden! :( (se rød pil)

Billede

Næste problem var kobberrør benzin slangen, som simpelthen ikke kunne komme ud af manifolden andet end hvis jeg tog fuel rail af, eller bøjede røret. Så det endte med at jeg tog fuel rail af.

Billede

Fik dåsen skiftet og hullerne i blokken renset. Dåsen var fyldt med gult snask.

Billede

Der var noget sort snask hullerne i blokken som var nemt at rense ud. Satte en haveslange på det nederste hul og pustede ind og kunne høre at olien boblede, så der var passage.

Det hele var relativt nemt at samle igen, og så var det bare at fylde lidt kølevæske på. Den gode nyhed er at motoren startede uden problemer. Den dårlige nyhed er at der stadig kommer røg op fra oliepinden -mere end før faktisk. Og handsken bliver stadig pustet op når man sætter den på i stedet for oil cap. Ved ikke om det bliver bedre med tiden. Men jeg skal nok have lidt eksperthjælp til at finde ud af hvordan jeg. så får løst problemerne med olie læk.. :(

Derudover er der nu også gult snask på oliepinden, hvilket der aldrig har været før. Dette passer desvære ret godt med at der kunne være løbet noget kølevæske ind i hullet til oliepinden. Nu er gode dyr rådne - hvad gør jeg - er det nok at skynde mig at skifte olien, eller ?
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf jimDK » søn nov 01, 2015 18:49 pm

ja, du skal skifte motor olien efter "operationen".
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » søn nov 01, 2015 22:13 pm

Doh.. kom lige til at se at jeg kun er halvt færdig med arbejdet. Jeg mangler at rense min PTC ventil. Mit kit indeholdt ikke den slange der løber fra dåsen og derom, så jeg fik slet ikke checket at der er gennemgang i slangen der over. Mit gæt er at det at den nye dåse er sluttet tættere til en den gamle, sammen med en tilstoppet PTC valve kunne gøre forårsage at der faktisk er kommer mere røg op af oliepinden end før. Nå men jeg håber at det kan ordnes uden at skulle have manifold af igen - ellers så ved jeg jo hvordan nu.
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf søren 2,4T » man nov 02, 2015 14:37 pm

JesperSP skrev:Doh.. kom lige til at se at jeg kun er halvt færdig med arbejdet. Jeg mangler at rense min PTC ventil. Mit kit indeholdt ikke den slange der løber fra dåsen og derom, så jeg fik slet ikke checket at der er gennemgang i slangen der over. Mit gæt er at det at den nye dåse er sluttet tættere til en den gamle, sammen med en tilstoppet PTC valve kunne gøre forårsage at der faktisk er kommer mere røg op af oliepinden end før. Nå men jeg håber at det kan ordnes uden at skulle have manifold af igen - ellers så ved jeg jo hvordan nu.

Det nemmeste er at pille hele røret af fra luftmængdemåler til turbo. Der sidder en slange på studsen, den kan du nemt tage af. Under ptc ventilen, sidder der et stik som lige skal pilles af. Et godt råd, pil ikke ptcén ud af røret, den er pænt træls at få i igen
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » tors nov 12, 2015 0:23 am

Hej Alle,

Jeg fik Søren fra Spare-Parts til at kigge på bilen - og rense PTC nipplen.

Efter at have brugt relativt lang tid på at makke bil havde jeg håbet at problemerne var løst. Men der er stadig røg op ad oliepinden, og handsken bliver stadig pustet op når jeg sætter den på oil cap :cry:

Jeg har forsket lidt mere i problemet, og på visse sites (bl.a. http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=51680) bliver det antydet at en tilstopning af den "Banjo Bolt", der sidder under intake manifolden over generatoren kan give anledning til det observerede overtryk i motoren. Da jeg havde intake manifold'en skruet af fik jeg desværre ikke tjekket denne bolt for gennemgang.

Billede

Desværre sidder bolten så tæt på generatoren at man vist ikke kan komme til at skrue den ud andet end ved enten fjerne generatoren eller ved at skrue intake af igen.

Er der nogen der har erfaringer med banjo bolt ? Kan det være den der kan være årsag til problemerne?

/JesperSP
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf gunsmoke » tors nov 12, 2015 20:22 pm

JesperSP skrev:Hej Alle,

Jeg fik Søren fra Spare-Parts til at kigge på bilen - og rense PTC nipplen.

Efter at have brugt relativt lang tid på at makke bil havde jeg håbet at problemerne var løst. Men der er stadig røg op ad oliepinden, og handsken bliver stadig pustet op når jeg sætter den på oil cap :cry:

Jeg har forsket lidt mere i problemet, og på visse sites (bl.a. http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=51680) bliver det antydet at en tilstopning af den "Banjo Bolt", der sidder under intake manifolden over generatoren kan give anledning til det observerede overtryk i motoren. Da jeg havde intake manifold'en skruet af fik jeg desværre ikke tjekket denne bolt for gennemgang.

Billede

Desværre sidder bolten så tæt på generatoren at man vist ikke kan komme til at skrue den ud andet end ved enten fjerne generatoren eller ved at skrue intake af igen.

Er der nogen der har erfaringer med banjo bolt ? Kan det være den der kan være årsag til problemerne?

/JesperSP

Ja, på min '05 var denne bolt kokset til. Den er nu let at rense ved bl.a. at sprøjte noget bremserens igennem den. På min oplevede jeg samtidig at indgangen i blokken i bunden af oliefælden var stoppet til. Fra hullet i blokken går der en kanal ca 15 cm ned som afsluttes i en J-profil i bundkaret. Denne kanal på min var også stoppet til. Er du heldig kan man med en (blød) kobbertråd godt rense ud og skabe en gennemgang uden du nødvendigvis behøver at pille bundkaret af.
gunsmoke
 

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf JesperSP » tors nov 12, 2015 23:47 pm

gunsmoke skrev:Ja, på min '05 var denne bolt kokset til. Den er nu let at rense ved bl.a. at sprøjte noget bremserens igennem den. På min oplevede jeg samtidig at indgangen i blokken i bunden af oliefælden var stoppet til. Fra hullet i blokken går der en kanal ca 15 cm ned som afsluttes i en J-profil i bundkaret. Denne kanal på min var også stoppet til. Er du heldig kan man med en (blød) kobbertråd godt rense ud og skabe en gennemgang uden du nødvendigvis behøver at pille bundkaret af.


Tak for svar. Portene i motoren var umiddelbart ikke særligt beskidte og virkede undeligt nok heller ikke fedtede til med olie ?!?! . Jeg satte en vandslange på det nederste hul og når jeg blæste i denne kunne jeg høre olien boble i motoren... Så der var umiddelbart fri passage gennem det nederste hul.

Jeg faldt lige over denne video hvor en mekaniker siger at en blokkeret vacuum slange til banjo bolten kan give røg fra oliepinden. https://youtu.be/jl-cN4zLnXU?list=PLhc8UKmWxjCG9vgw7UxVcKCEvxAeGX70P

Man må sige at jeg stadig har masser af røg op ad oliepinden :( - og der er også frisk olie ud under bilen - se her https://youtu.be/IyoB7qsVYU0 - og dette med et frisk PCV breather box og nyrenset PTC nipple :(

Er der nogen der ved om jeg skal skifte pakningen igen hvis jeg tager intake manifold af igen, for at tjekke den banjo bolt?
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man maj 25, 2015 15:03 pm

Re: PCV Service V70 2.4T 1999/2000

Indlægaf søren 2,4T » fre nov 13, 2015 12:23 pm

JesperSP skrev:
gunsmoke skrev:Ja, på min '05 var denne bolt kokset til. Den er nu let at rense ved bl.a. at sprøjte noget bremserens igennem den. På min oplevede jeg samtidig at indgangen i blokken i bunden af oliefælden var stoppet til. Fra hullet i blokken går der en kanal ca 15 cm ned som afsluttes i en J-profil i bundkaret. Denne kanal på min var også stoppet til. Er du heldig kan man med en (blød) kobbertråd godt rense ud og skabe en gennemgang uden du nødvendigvis behøver at pille bundkaret af.


Tak for svar. Portene i motoren var umiddelbart ikke særligt beskidte og virkede undeligt nok heller ikke fedtede til med olie ?!?! . Jeg satte en vandslange på det nederste hul og når jeg blæste i denne kunne jeg høre olien boble i motoren... Så der var umiddelbart fri passage gennem det nederste hul.

Jeg faldt lige over denne video hvor en mekaniker siger at en blokkeret vacuum slange til banjo bolten kan give røg fra oliepinden. https://youtu.be/jl-cN4zLnXU?list=PLhc8UKmWxjCG9vgw7UxVcKCEvxAeGX70P

Man må sige at jeg stadig har masser af røg op ad oliepinden :( - og der er også frisk olie ud under bilen - se her https://youtu.be/IyoB7qsVYU0 - og dette med et frisk PCV breather box og nyrenset PTC nipple :(

Er der nogen der ved om jeg skal skifte pakningen igen hvis jeg tager intake manifold af igen, for at tjekke den banjo bolt?


Hvis ellers den er hel, så ville jeg ikke have nogen problemer med at genbruge den.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 26 gæster