S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlægaf Flakp » ons okt 14, 2015 0:01 am

Hej herinde.
Tænkte der var nogle kloge hoveder der kunne hjælpe.

Jeg har en S40, fra 2007, kørt cirka 250 000, 1.6D.
Den har altid startet i første forsøg, (2 huk og så start) ALTID.

Nu har den så været til service (220000), hvor:
- EGR ventilen er blevet skiftet til en ny
- Nyt bundkar
- AC service/påfyldning
- Skiftet multirem

Men nu er problemet at den på ingen måde starter ligeså godt, starteren kører og lyder helt normalt. men den kræver minimum 4 huk inden den starter, og nogle gange kan den slet ikke, så lader jeg starteren køre 10-15sek, tager nøglen ud og prøver igen (med succes indtil videre)

Er der noget af overstående i service der kan påvirke evnen til at starte? indstilling/timing efter skift at multirem? eller noget i den stil?

Håber der er nogen der kan hjælpe, og på forhånd tak :)
Flakp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs okt 13, 2015 21:31 pm

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlægaf gunsmoke » ons okt 14, 2015 10:12 am

Hej Flakp
Har du fået lavet service på et org. Volvoværksted?
Når EGR ventilen skiftes skal den "kalibreres" dette sker med Volvos VIDA/DICE-system.
Har selv en 1.6D'er men har ikke været ude i manøvren endnu.
Venlig hilsen
Bo

Volvo S40 1.6D 2009
Volvo V70 2.5T aut. 2005
gunsmoke
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: lør mar 02, 2013 14:41 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlægaf Gaaböll » tirs dec 13, 2016 18:47 pm

For at tage tråden op...:

Min S40 II 1.6 D 110 Hk, Modelår: 2007, Motorkode: D4164T har været til service - fordi den ikke ville starte. Den korte historie: det vil den stadig ikke.
Når først den er kommet i gang - efter mange forsøg og lang tids 'tørnen' - kører den fint.

Der er skiftet luftmassemåler, brændstoffilter, oliefilter, 'friskluft-slange', software er opdateret..
Hvad kan have sat den autoriserede Volvo-mekaniker ud af spillet? :?

Efter at have skimmet diverse fora er jeg endt med flg. mulige indgreb:
- Kalibrere EGR-ventil (jf. denne tråd)
- Skifte indsprøjtningsdyser

- Er der nogen, der har et bud :?:
Gaaböll
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs dec 13, 2016 14:39 pm

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlægaf Kim S » tirs dec 13, 2016 19:10 pm

Tilbage til værkstedet..... du skal ikke rode/finde ud af hvad de har lavet.....
Det vil være noget andet hvis det var lavet af dig selv... bilen skal jo ikke blive dårliger af at komme på værksted...
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: S40 '07 1.6D svær at starte efter service

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 13, 2016 21:06 pm

Startproblemer på en common rail diesel hænger som regel sammen med dyserne.

Din mekaniker skal kunne gennemføre en test af indsprøjtningsdyserne. Det er en relativ simpel proces, hvor han skal måle om dyserne sender for meget diesel tilbage til tanken.

Såvidt jeg ved er det en PSA motor, så måske folk i andre fora har mere erfaring med sådan en motor end vi har her på Volvosnak.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1948
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster