Volvo S40 1996 vil ikke varme i kabinen

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo S40 1996 vil ikke varme i kabinen

Indlægaf Graveren » lør jan 09, 2016 21:05 pm

Min søn har lige købet en volvo s 40 privat og uden nogen form for garanti. Den kører upåklageligt, dog viser det sig, at der ikke er det der ligner varme i den.
Jeg har efter at have læst div. indlæg her og andre steder, skiftet termostaten dog uden at det har hjulpet, bortset fra at da jeg havde skiftet termostaten, og gerne ville være sikker på at have fået luftet systemet godt ud, trykkede gentagne gange på div kølerslanger, det har åbenbart gjort at der kom varm vand i varmeapparatet, for så var der varme. Men ved en prøvekørsel på mindre end to kilometer, var varmen væk igen, og jeg kunne igen stå og klemme slangerne, og få varme på men igen forsvinder det lige så snart bilen er ude at køre..
Har så fundet ud af at der er mange bud på hvad der kan være galt, lige fra dækslet til ekspansionsbeholderen, vandpumen, varmelegemet under instrumentbordet, tilstoppet køler osv osv. Er der nogen her der vil fortælle mig hvordan jeg finder hoved og hale i alle de informationer, så jeg ikke bare hovedløst skal skifte stumper fra en ende af..

Med venlig hilsen Bo
Graveren
Ny bruger
Ny bruger

Re: Volvo S40 1996 vil ikke varme i kabinen

Indlægaf t5 » lør jan 09, 2016 23:24 pm

Hej Bo.
Der kan selvfølgelig være flere årsager til jeres problem. En mulighed jeg har oplevet, er at skovlhjulet på vandpumpen var gået løs, og ikke roterede med rundt. Løsning - ny vandpumpe.
Hvad viser termometeret?
Er slangerne til varmeapparat og køler varme?
Mvh.
Kim Steffensen
t5
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Graveren » søn jan 10, 2016 7:17 am

t5 skrev:Hej Bo.
Der kan selvfølgelig være flere årsager til jeres problem. En mulighed jeg har oplevet, er at skovlhjulet på vandpumpen var gået løs, og ikke roterede med rundt. Løsning - ny vandpumpe.
Hvad viser termometeret?
Er slangerne til varmeapparat og køler varme?
Mvh.
Kim Steffensen

Hej Kim.
Tak for svar, det har nok været dit svar i en anden tråd, jeg har set ang. det med skovlhjulet der var gået løs.
Men jeg vil jo gerne være nogenlunde sikker på det er det inden jeg begynder at skille hele molevitten ad, for jeg fik at vide den havde fået skiftet tandrem for 30-40.000 km siden.
Så det ville sgu være ærgerligt at skulle gøre det igen nu, og man skiller vel ikke det hele ad og skifter vandpumpe osv uden at skifte tandremmen og div, medløberhjul osv (jeg ved faktisk ikke hvor bøvlet det er på sådan én) .
Hvad siger du om teorien om at det bare kunne være dækslet på ekspansionsbeholderen..??? jeg synes jo det lyder utroligt hvis det skulle være det ??
Mht. om termometeret så synes jeg det står liidt lavt den er ikke oppe på halv på noget tidspunkt, og det har ikke ændret sig efter der kom ny termostat i.
Og om der er forskel på øverste og nederste kølerslange.. det skal jeg tjekke her til morgen når det er blevet nogenlunde lyst, hvis det kan fortælle om det er vandpumpen...
Men kunne det ikke også være køleren der er tilstoppet, eller måske bare varmeapparatet ???
Ved du hvordan varmesystemet virker , burde der køre varmt vand gennem varmeapparatet hele tiden så det bare er en klap man flytter på når man regulerer på varmeknappen i instrumentbordet.. for ellers kunne det måske være en ventil derinde som lukker for gennemstrømningen.. ??

Mvh Bo.
Graveren
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Klågem » søn jan 10, 2016 14:40 pm

Du kan tjekke vandpumpen ved at starte motoren. Tage dækslet af ekspansionsbeholderen og se om der kommer vand ud af den tynde slange der sidder i toppen.
Og hvis du giver gas skal vandstanden falde. Og stige igen når du slipper gassen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Graveren » søn jan 10, 2016 18:27 pm

Klågem skrev:Du kan tjekke vandpumpen ved at starte motoren. Tage dækslet af ekspansionsbeholderen og se om der kommer vand ud af den tynde slange der sidder i toppen.
Og hvis du giver gas skal vandstanden falde. Og stige igen når du slipper gassen.

Tak det vil jeg prøve næste gang den er herhjemme.. Nu har jeg lige kørt en gang kølerrens igennem her i formiddag. og givet den ny kølervæske.. og et nyt dæksel på ekspansionsbeholderen,. Og gjort et stort nummer ud af at lade den køre varm ,med dækslet skruet af, så jeg er rimelig sikker på at der ikke er mere luft i systemet.
Den nederste kølerslange bliver omtrent lige så varm som den øverste. Og når jeg prøver at mærke på slangerne der går til varmeapparatet så er det kun den i passagersiden som bliver rigtig varm, den anden føles som om den kun er lun... men det er lidt svært synes jeg kan ikke rigtig få fat i den. og så er der jo også varmestrålingen fra motor og udstødning som kan snyde lidt.. Men jeg bliver mere og mere overbevist om at det må være varmelegemet til varmeapparatet der er tilstoppet...
for intet af det jeg har gjort indtil nu har forbedret varmen til nogen nytte... og knægten har lige ringet og sagt om jeg kan have lavet et eller andet så den om muligt varmer endnu mindre så jeg er rimeligt frustreret...

mvh. Bo..
Graveren
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Anders_H » søn jan 10, 2016 20:41 pm

Kan man ikke skylle sådan et system igennem med en vandslange eller noget? Altså man får noget tryk gennem varmelegemet?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Klågem » søn jan 10, 2016 21:11 pm

Anders_H skrev:Kan man ikke skylle sådan et system igennem med en vandslange eller noget? Altså man får noget tryk gennem varmelegemet?

Jo. Af med begge slanger til varmeapparatet. En vandslange på. Og tænd for vandet.
Så kan du også se om det er varmehanen der ikke virker.
Skyld begge veje.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´