Min bil har gået 308.000 km og kører rigtig godt. Den har jo en del år på bagen efterhånden og har da også sine småfejl, så som interiørelys (dørkontakter) der driller en gang imellem, seleindikator lampe som til tider ikke gider at blinke, centrallås, hvor man en gang imellem lige skal trykke et par gange ekstra før førerdøren gider at låse op. Småfejl som man vel kan forvente af en snart 20 år gammel bil. Jeg kører mange korte ture og den får derfor altid Shell V-Power og det er den glad for
For et par uger siden begyndte min motorlampe at lyse, men bilen kører helt normalt. Jeg tænkte, at det var træls, det kunne tyde på at lambda sensoren skal skiftes og den er jo smådyr, men så prøvede jeg at koble batteriet fra hvilket medførte, at lampen ikke længere lyser. Nu er motoren så begyndt at falde en smule i omdrejninger når jeg kobler ud, f.eks ved rødt lys i et vejkryds. Jeg motorbremser altid for at spare på dråberne, men lige så snart jeg kobler ud, falder motoren lige 200 omdrejninger for en kort bemærkning. Den falder tilbage til normalt omdrejningstal i løbet af max. et halvt minut. Hvad kan der være galt ? Har min bil i øvrigt mere end én lambda sensor ? Omdrejningstælleren har altid vist præcist 900 omdr. helt stabilt.
En anden ting er mit ABS system. For et års tid siden, fik jeg loddet min ABS boks som periodisk lyste (Den kendte fejl) Nu er ABS lampen så begyndt at lyse igen. Nu lyser den konstant i en dag eller 2, hvorefter den er slukket i en kort periode på f.eks nogle timer eller nogen gange en hel dag. Her for nogle dage siden da det var sneglat på min vej, bemærkede jeg, at ABS funktionene ikke virkede idet jeg kunne blokere hjulene (ABS lampen var på daværende tidspunkt tændt). Er vi over i noget mere alvorligt denne gang eller hvad er der galt.
Mvh. Niels Chr.