Utæt varmeapparat V70 fra år 2000 (ny model)

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Utæt varmeapparat V70 fra år 2000 (ny model)

Indlægaf Hansemand » tirs apr 05, 2016 18:14 pm

Jeg har problemer med, at der kommer kølervæske ud i føresiden i min Volvo V70 fra år 2000 (den nye model). Lækagen bevirker, at der kommer væske oven på gulvtæppet, men tilsyneladende er der ikke vådt under gulvtæppet. Der må uden tvivl være tale om en lækage fra varmeelementet inde i kabinen.

Problemet opstår primært/altid, når det er minusgrader. Så jeg har en idé om, at det kan være pakningerne (o-ringe?) i samlingen mellem slangeflange og køleelementet, der ikke slutter tæt når alt er meget koldt og der så opstår lækage i samlingen. Det er ikke specielt store mængde kølervæske der forsvinder, ”når det går galt”!

Jeg har ved søgning på nettet fundet en masse gode vejledninger om, hvordan man skifter varmeapparatet i en V70, men jeg har kun fundet vejledninger for den tidligere typer V70. For de tidligere modeller, ser det legende let ud at komme til varmeapparatet inde i kabinen. Så i dag gik jeg så i gang med at komme ind til varmeelementet men ak - det ser bestemt ikke ud til at være en nem opgave på min model af V70. Umiddelbart ser det ud til, at hele instrumentbrættet skal splittes ad og det er jo godt nok noget af et stykke arbejde.

Er der nogen her på Volvosnak.dk der har erfaring med, at komme ind til kabine varmeelementet i modeller svarende til min V70?

Jeg har overvejet at forsøge med kølertætner. Men for det første er det jo nok ikke særlig anbefalelsesværdigt grundet ”bivirkninger” og for det andet, så kan tætneren jo umiddelbart kun fyldes på i ekspansionsbeholderen, fordi der ikke er en påfyldningsstuts på selve køleren. Og vil kølertætning overhovedet have en virkning, nå man fylder i beholderen, uanset om motoren er varm eller kolde (eventuel med helt tom ekspansionsbeholder, når tætneren fyldes på.)

Jeg håber nogen kan give mig et hint om dette.

Hilsen Hans
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Re: Utæt varmeapparat V70 fra år 2000 (ny model)

Indlægaf Hansemand » lør apr 09, 2016 11:42 am

Er der ingen der har en ide om adgangen til varmeelementet?
Hilsen Hans
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf kalby » lør apr 09, 2016 11:59 am

Lyder som om dit afløb fra aircon er tilstoppet. Det løber ud ved siden af speederpedal og går gennem karossen. Min var gnavet over af et gnaverdyr.... og fik vand i førersiden når aircon var aktiv.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Hansemand » lør apr 09, 2016 15:18 pm

kalby skrev:Lyder som om dit afløb fra aircon er tilstoppet. Det løber ud ved siden af speederpedal og går gennem karossen. Min var gnavet over af et gnaverdyr.... og fik vand i førersiden når aircon var aktiv.

Hej Kalby, jeg havde håbet på noget i den retning. Men der forsvinder kølervæske fra ekspansionsbeholderen "når det går galt" og det der havner på gulvtæppet, er helt sikkert ikke blot vand.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj