Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf søren 2,4T » tirs maj 17, 2016 11:24 am

thomas larsen skrev:Ok, har bare haft andre biler, hvor den steg lidt i omdr ved aktivering af a/c. men det gør de nok ikke på volvo så :)

men det undre mig bare der ikke er flere som køre i v70 fra 2001 og frem herinde... der kunne sætte lys på sagen.. det er første gang jeg køre volvo, har altid kørt opel

Kan oplyse at min også gør det, og har også renset spjæld uden det gjorde nogen forskel. Så ud over at det er lidt træls, så er det åbenbart ikke helt unormalt. Rigtig mange v70 s60 osv. er med automatgear, måske er det derfor at ingen kommer med input på problemet. Mht. ac så syntes jeg ikke jeg ser at den stiger i omdr. men kan høre at den begynder at arbejde.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Kingo » ons maj 18, 2016 8:12 am

Jeg har en manuel - men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår problematikken.
Det ville være godt med en youtube video hvor man ser hvad det er der sker.
Når jeg holder stille - gasser op til feks 3000 omdrejninger - holder den der et par sekunder og så slipper gassen, så går der da lige et split sekund eller 2 inden omdrejningerne begynder at falde. Det er jo ikke en hidsig racerbil - men må indrømme det er ikke noget jeg har lagt mærke til.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » ons maj 18, 2016 17:34 pm

Kingo skrev:Jeg har en manuel - men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår problematikken.
Det ville være godt med en youtube video hvor man ser hvad det er der sker.
Når jeg holder stille - gasser op til feks 3000 omdrejninger - holder den der et par sekunder og så slipper gassen, så går der da lige et split sekund eller 2 inden omdrejningerne begynder at falde. Det er jo ikke en hidsig racerbil - men må indrømme det er ikke noget jeg har lagt mærke til.


forstil dig du starter op i et lyskryds, du går fra 1 til 2 gear, du trykker koblingen ned for at skifte til 2 gear, omdrejningstælleren stiger så ca 200 til 500 omdr alt afhænigig af hvor du har speederen.. og det er ligemeget hvad gear man skal i. men vis du køre derud af og holder en fast fart på en lige landevej hvor du lig nøjaktig holder speederen hvor du hverken tager fart eller mister fart, så kan du trykke koblingen ned og omdrejningerne falder som det jeg vil kalde normal reaktionstid.. så derfor ville jeg bare høre når i andre køre normalt derud af og under accalation og jeres også stiger lidt i omdrejninger ved gearskift, ved ikke om det er pga elektronisk speeder af den er lidt langsommere i reaktion end et kabeltrukket ville være, jeg er normalt vandt til at så snart jeg slipper speederen så falder omdrejningerne omgående, hvor på volvoen går der lige et splitsek før den falder..

Det er meget svært at forklare..

det er bare ligesom bilen reagere lidt langsommere end en normal bil vil gøre normalt.. jeg vil jo mene så snart koblingen trykkes ned og speederen slippes, burde omdrejningerne falde med det samme og ikke stige.. det er ligesom om at der er lidt forsinkelse på signal fra speeder til spjældhus, og derfor stiger omdrejningerne lidt ved gearskift, da spjældet jo står mere åbent ved accalation end bare fast kørsel..

Håber du bedre forstår nu..
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Anders_H » ons maj 18, 2016 18:38 pm

Du behøver jo ikke koble ud, for at mærke omdrejningerne falde.

Du kan jo også bare prøve i frigear: Holde 1500 omdr og så slippe gassen. Er ret sikker på, den falder med det samme.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » ons maj 18, 2016 19:04 pm

Anders_H skrev:Du behøver jo ikke koble ud, for at mærke omdrejningerne falde.

Du kan jo også bare prøve i frigear: Holde 1500 omdr og så slippe gassen. Er ret sikker på, den falder med det samme.


Nej det gør den ikke, der går lige et splitsek før den falder... hvilket også forklare hvorfor den holder gassen kortvarigt ved gearskift..

men kan jo se der er en mere med samme motor som gør det samme, så det tyder jo på jeg ikke er en enkel tilfælde..
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Anders_H » ons maj 18, 2016 19:05 pm

Min gør det også som tidligere nævnt. Finder intet problem i det.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » ons maj 18, 2016 19:15 pm

Anders_H skrev:Min gør det også som tidligere nævnt. Finder intet problem i det.


Som sagt tidligere finder den som sagt hellere ikke som sådan det som et problem, men da det er 1 gang jeg nogenside har ejet en volvo, er jeg jo nødt til at høre andre ad, for at finde ud af om det er normalt eller ej :D
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Kingo » tors maj 19, 2016 10:43 am

Læs evt den her http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=177777

Der står flere steder noget om at kontrollere vacum slanger.
Hvad farve klistermærke sidder der på gasspjældet?
Har den fået opdateret software til ETM?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf oakey » tors maj 19, 2016 13:08 pm

Hej Thomas,

Først vil jeg gerne vide hvordan du rensede gasspjældet.
Havde du spjældet afmonteret og rensede 'i hånden' eller har du brugt noget spray mens det var monteret på manifolden?

Så lidt om de forbandede potentiometre.

Et potentiometer består af følgende:
· Et isolerende underlag hvorpå der er hvor der er lagt et lag af modstandsmateriale.
· En kontakt i hver ende af modstandsmaterialet
· En aftaster der er i kontakt med modstandsmaterialet og kan bevæge sig frem og tilbage over det.

Se billedet nedenfor.

Potentiometer.jpg
Potentiometer.jpg (43.34 KiB) Vist 7212 gange


I en ETM bliver Vref og Ground forbundet til en nøjagtig spænding. Når aftasteren bevæger sig frem og tilbage over modstandsmaterialet varierer spændingen mellem output og Ground propertionalt med aftasterens position.
I en ETM er potitentiometrets aksel (den grå cirkel med stregen i billedet ovenfor) forbundet med spjældets aksel. og spændingen mellem output og Ground bliver sendt til motorstyringen.
Det betyder at motorstyringen udfra spændingen kan aflæse spjældets position.

Det er fint så længe det fungerer.

Desværre bliver modstandsmaterialet slidt over tid.
Billedet nedenfor viser to eksempler af underlaget med modstandsmaterialet fra adskildte ETM potentiometre, - begge slidte.

ETM Pot 1.jpg
ETM Pot 1.jpg (28.06 KiB) Vist 7185 gange


Det der sker er at aftasteren slider sig igennem modstandsmaterialet med det resultat at aftasteren ikke længere har kontakt til det. Slidet er de lyse streger i de sorte områder (modstandsmaterialet) i billedet ovenfor.
Dette slid vil først opstå der hvor spjældet bevæger sig mest, - i området fra tomgang til lille åbning, - som det fremgår af billedet.
Resultatet er at motorstyringen ikke længere får de korrekte informationer om spjældets position, - signalet fra potientometret bliver fyldt med 'støj' på grund af dårlig kontakt.
----
Jeg håber at det ovenstående giver forstand.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » tors maj 19, 2016 16:25 pm

Her er lidt videoer af det den gør

https://youtu.be/483Ua2wTnEk

https://youtu.be/G6SNW1f3Os0

denne er i høj gear hvor jeg kobler ud.

https://youtu.be/MhjWazqTayQ
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » tors maj 19, 2016 16:48 pm

Kingo skrev:Læs evt den her http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=177777

Der står flere steder noget om at kontrollere vacum slanger.
Hvad farve klistermærke sidder der på gasspjældet?
Har den fået opdateret software til ETM?


Ja jeg lige har købt bilen aner jeg ikke om den har fået opdateret ETM

den køre med hvid label under bunden af ETM
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » tors maj 19, 2016 16:50 pm

oakey skrev:Hej Thomas,

Først vil jeg gerne vide hvordan du rensede gasspjældet.
Havde du spjældet afmonteret og rensede 'i hånden' eller har du brugt noget spray mens det var monteret på manifolden?

Så lidt om de forbandede potentiometre.

Et potentiometer består af følgende:
· Et isolerende underlag hvorpå der er hvor der er lagt et lag af modstandsmateriale.
· En kontakt i hver ende af modstandsmaterialet
· En aftaster der er i kontakt med modstandsmaterialet og kan bevæge sig frem og tilbage over det.

Se billedet nedenfor.

Potentiometer.jpg


I en ETM bliver Vref og Ground forbundet til en nøjagtig spænding. Når aftasteren bevæger sig frem og tilbage over modstandsmaterialet varierer spændingen mellem output og Ground propertionalt med aftasterens position.
I en ETM er potitentiometrets aksel (den grå cirkel med stregen i billedet ovenfor) forbundet med spjældets aksel. og spændingen mellem output og Ground bliver sendt til motorstyringen.
Det betyder at motorstyringen udfra spændingen kan aflæse spjældets position.

Det er fint så længe det fungerer.

Desværre bliver modstandsmaterialet slidt over tid.
Billedet nedenfor viser to eksempler af underlaget med modstandsmaterialet fra adskildte ETM potentiometre, - begge slidte.

ETM Pot 1.jpg


Det der sker er at aftasteren slider sig igennem modstandsmaterialet med det resultat at aftasteren ikke længere har kontakt til det. Slidet er de lyse streger i de sorte områder (modstandsmaterialet) i billedet ovenfor.
Dette slid vil først opstå der hvor spjældet bevæger sig mest, - i området fra tomgang til lille åbning, - som det fremgår af billedet.
Resultatet er at motorstyringen ikke længere får de korrekte informationer om spjældets position, - signalet fra potientometret bliver fyldt med 'støj' på grund af dårlig kontakt.
----
Jeg håber at det ovenstående giver forstand.

/oakey


Ja jeg havde afmonterede gasspjældet så jeg kunne rense den ordentlig på begge sider af spjældet.. den er renset med bremserens + en tandbørste..
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Anders_H » tors maj 19, 2016 17:29 pm

thomas larsen skrev:Her er lidt videoer af det den gør

https://youtu.be/483Ua2wTnEk

https://youtu.be/G6SNW1f3Os0

denne er i høj gear hvor jeg kobler ud.

https://youtu.be/MhjWazqTayQ

Det er præcis som min. Slip gassen et halv sekund inden udkobling.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf Kingo » fre maj 20, 2016 9:53 am

Ser det ikke meget normalt ud i de to første videoer?
Det er lidt svært at se når man ikke kan se hvornår du trykker koblingen ned.
Den sidste er mere klar - det ser underligt ud - jeg ville gennemgå alle vacum slanger først - grundigt - det kan være svært at se små revner.
Check også alle slanger ifbm indsugningen - det kan være den suger falsk luft et sted.

Jeg ved nogen bruger gas - motoren reagerer når den suger gas ind i en læk - men Google lige først hvordan så du ikke sprænger den eller dig selv i luften ...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo v70 holder gassen kortvarigt ved gearskift

Indlægaf thomas larsen » fre maj 20, 2016 16:57 pm

Nej de 2 første kan man se det jeg siger, den stiger lidt i omdrejninger ved gearskift, du kan se på omdrejningstælleren når jeg skal skifte gear, den stiger lidt i omdrejninger for derefter at holde gassen lidt inden den falder i omdrejninger...
thomas larsen
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: lør mar 19, 2016 11:36 am
Geografisk sted: Vejen

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster