Hej Thomas,
Først vil jeg gerne vide hvordan du rensede gasspjældet.
Havde du spjældet afmonteret og rensede 'i hånden' eller har du brugt noget spray mens det var monteret på manifolden?
Så lidt om de forbandede potentiometre.
Et potentiometer består af følgende:
· Et isolerende underlag hvorpå der er hvor der er lagt et lag af modstandsmateriale.
· En kontakt i hver ende af modstandsmaterialet
· En aftaster der er i kontakt med modstandsmaterialet og kan bevæge sig frem og tilbage over det.
Se billedet nedenfor.
- Potentiometer.jpg (43.34 KiB) Vist 7212 gange
I en ETM bliver Vref og Ground forbundet til en nøjagtig spænding. Når aftasteren bevæger sig frem og tilbage over modstandsmaterialet varierer spændingen mellem output og Ground propertionalt med aftasterens position.
I en ETM er potitentiometrets aksel (den grå cirkel med stregen i billedet ovenfor) forbundet med spjældets aksel. og spændingen mellem output og Ground bliver sendt til motorstyringen.
Det betyder at motorstyringen udfra spændingen kan aflæse spjældets position.
Det er fint så længe det fungerer.
Desværre bliver modstandsmaterialet slidt over tid.
Billedet nedenfor viser to eksempler af underlaget med modstandsmaterialet fra adskildte ETM potentiometre, - begge slidte.
- ETM Pot 1.jpg (28.06 KiB) Vist 7185 gange
Det der sker er at aftasteren slider sig igennem modstandsmaterialet med det resultat at aftasteren ikke længere har kontakt til det. Slidet er de lyse streger i de sorte områder (modstandsmaterialet) i billedet ovenfor.
Dette slid vil først opstå der hvor spjældet bevæger sig mest, - i området fra tomgang til lille åbning, - som det fremgår af billedet.
Resultatet er at motorstyringen ikke længere får de korrekte informationer om spjældets position, - signalet fra potientometret bliver fyldt med 'støj' på grund af dårlig kontakt.
----
Jeg håber at det ovenstående giver forstand.
/oakey