Hej Michael,
Min V70 er nyindkøbt og havde mange mangler ved køb der nu er ved at blive rettet.
Før bøsningerne blev skiftet rykkede den ved gearskift, men motoren gik også ujævnt indtil den fik dyserens.
Derfor er det svært at sammenligne....
De omtalte motorophæng, eller bøsninger, har en opgave: at optage det moment der kommer fra motoren når man accelererer eller bremser med motoren.
Hvis bøsningerne er defekte har motoren mulighed for at rotere en smule om sin egen akse og det kan opleves som hårdere gearskift.
Det kan ikke forklare de problemer du beskriver, men skift dem før du går videre, - så er der en fejlmulighed mindre.
Jeg er ikke ekspert ud i automatgearkasser, så derfor er det nedenstående ikke den fulde sandhed, men baseret på mine mange års erfaringer med fejlfinding i mit fag, elektronik, mine egne biler og læsning på nettet.
Først en simplificeret beskrivelse af automatgearkasser:
De enkelte gear bliver valgt ved at aktivere koblingsskiver i gearkassen.
Denne aktivering sker ved hjælp af hydrauliske cylindre.
De hydrauliske cylindre bliver styret af et antal ventiler der bliver aktiveret som et relæ, - med en spole.
Se f.eks.:
https://www.youtube.com/watch?v=mcUo3rDHaLU---
Som jeg læser din beskrivelse er gearkassen for lang tid om at aktivere 3. gear, hvilket betyder at motoren i kort tid er ubelastet og derfor kommer op i omdrejninger.
Det KAN skyldes at den ventil der styrer 3. gear har et problem, - den reagerer for langsomt, er utæt eller den spole der aktiverer ventilen ikke fungerer ordentligt.
Det kan også være koblingen til 3. gear der er slidt eller brændt af...
-------
Jeg har efterfølgende læst lidt på nettet om dit problem.
Læs her:
http://www.sonnax.com/articles/354-volv ... -functionsDer står bl.a. at Volvo har en upgrade til reakassens styring:
TNN 43-37- Upgraded servo parts. Volvo also has software upgrades to correct 2-3 flare, neutral control flare bang on engagement and 2-1 downshift thud.
Læs ogås her:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/70 ... -slipping/Der er næppe nogen vej uden om at få en ekspert til at se på problemet, men i første omgang skal du ikke acceptere at gearkassen skal skiftes / tages ud for reparation.
Søg selv på nettet efter f.eks.: V70 automatic transmission 3. gear
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey