Ny gearkasse - ekstra køler

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ny gearkasse - ekstra køler

Indlægaf olemedV70 » søn maj 29, 2016 20:44 pm

Min gearkasse har haft en lille skiftefejl fra jeg købte bilen ved 155000 til nu ved 363000 - den kunne slippe lidt - cut loose - mellem 3 og 4 ved meget let belastning. Motoren hopper 200 rpm op, og griber med et lille ryk.
Ved belastning har der aldrig været noget. Jeg kører en del.
Pludselig en dag kvittede min gearkasse. Da jeg skulle parkere om formiddagen var der pudselig ingen R. I park igen og R - så virkede alt normalt. Midt på dagen mærkede jeg et par gange en rystetur, når den motorbremsede let, lige som når man rammer resonansstriberne i siden af vejen. Da jeg skulle hjem fra dagen sidste job, og kørte til første lyskryds og holdt, var der pludselig ingen gear.

Efter at have bikset en masse med skift fra N til R m.m. stoppede og startede jeg, nu kørte den igen, men mærkeligt, fedtede og skiftede underligt. Olien var fin rød, men måske svagt lyserød, syntes jeg. Den holdt helt op med at virke, undtagen når den lige havde stået slukket lidt. Jeg fik den til BOS, som et par dage efter meddelte gearkassen var færdig. Nu er der blevet lagt en ny Volvo ombytter i som virker rigtig fint. Jeg bad BOS teste gearolien for glycol, og de sagde der intet var i.

Men tvivlen nager mig lidt, tænk nu hvis den lækker glycol i gearkassen. Jeg har kørt ca. 2500 nu med den nye gearkasse og alt er fint. Muligheden er for at få monteret en køler hos dem ( ikke noget de har anbefalet mig, men jeg kan se på hjemmesiden de generelt anbefaler det ) så kan man have et kredsløb som går helt uden om vandkøleren. Er Volvoerne kendt for utætheder mellem ATF og kølevædske ?? Det er jo trods alt en ændre dame nu. Eller er det mig som er paranoid efter den solide regning ?? ( den fik samtidig nyt svinghjul, da tandkransen var slidt ) Edit: Jeg prøvede lige en dråbe fra oliepinden på et stykke papir, den er heldigvis klar og rød.

De virker i øvrigt meget professionelle og regulære derinde.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster