Skylning af gearkasse, DIY

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf jimDK » lør jun 18, 2016 11:58 am

Har skyllet automat-gearkassen på XC90eren og lavet en guide, så andre selv kan gøre det:
http://s80.dk/DIY/tf80sc/Flush/index.html

Har fulgt Volvo's procedure, og har brugt Castrol ATF Multivehicle JWS3309.
Volvo's procedure og olie spec. er også i guiden.

Det er 6 trins automat (Aisin, TF80SC), som bruges på de fleste Volvo'er fra ~2005 - 2014 deromkring)

Jeg fik ny gearkasse for ca 3 år siden, den har nu kørt ca 80.000km.
Så det var meget passende at få skiftet olien (for en sikkerheds skyld).

Castrol olien koster ca 1200 kr for 20 liter, jeg brugte ca 11 liter til skylningen.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf gälleryd » lør jun 18, 2016 13:39 pm

Det er godt lavet, som altid jim :) , jeg ville bare have sat et magnetisk oliefilter på efter returslangen, så er man sikker på at alle små metalpartikler bliver der, jeg har gjort det på alle mine v70 og xc70, og köbte dem i usa, der er en gut på youtube der viser det, den eneste jeg ikke har gjort det på, er den xc70 jeg har nu, men det kommer når jeg på et tidspunkt skifter motor og gearkasse, har en liggende der har kört 60.000 km, det er både motor og gearkasse, og den der ligger i nu har kört ca 218.000 km, og med renoverret vinkelväxel og hulsan fra ludvika maskin, den er forstärket og kan holde til ca 5-600 mn, nå men som skrevet godt lavet og god beskrivning :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf jimDK » lør jun 18, 2016 13:57 pm

Jo tak :-)

Har også tænkt på filteret.....det kan være jeg prøver det på et tidspunkt.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf kalby » lør jun 18, 2016 16:28 pm

Kan du mærke forskel efter skylning. du skal også nulstille adaptionerne på gearkassen efter olieskifte..
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 10:42 am
Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf Klågem » lør jun 18, 2016 20:37 pm

Da du tog røret af på gearkassen. Blev hullet så blændet af under operationen eller hvad.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf gälleryd » lør jun 18, 2016 20:57 pm

Der skrives meget om at nulstille gearkassen efter olieskifte, jeg har aldrig gjort det, medmindre der er lavet noget inde i gearkassen, Volvo gearkasser finder selv din körecyklus efter, jeg mener det er ca 50 kilometer, og jeg har aldrig haft problemer efter olieskifte/skylning af gearkasse bagefter, og de volvofolk jeg har spurgt, siger det ikke er nödvändigt, man nulstiller jo heller ikke olieskifte af motor, foruden at slukke servicelampen, nå men det er der sikker delte menininger om, og de biler jeg taler om er fra 1992-2008, og har som sagt aldrig haft problemer efter olieskifte af gearkasser på bla volvoer, og jeg har som skrevet fået afvide det kun er når man laver noget i gearkassen, men ellers ikke.
Jeg ved der er folk der vil skrive det modsatte, det er også helt ok, jeg vil göre som jeg altid har gjort, da det virker perfekt bagefter, da gearkassen selv finder din körecyklus.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf MrJet » søn jun 19, 2016 19:40 pm

Der er 2 ting du kan nulstille, adaptionen og gearolie "counter" Jeg er enig i, at det ikke er nødvendig at nulstille adaption, men man skal altid nulstille gearolie tælleren. Computeren skal vide om der er gammel eller ny olie i, så den kan tage forbehold for det og dermed optimere gearskiftet
Nuværende bil:
Ingen Volvo pt :(
Dice og Vida2014D - kan hjælpe med at udlæse fejlkoder og nulstille dem i 2800 Lyngby
Tidligere Volvo'er:
'07 S80 D5 aut
'03 V70 2,3 T5 aut
'03 S60 D5
'97 S40 2,0
Brugeravatar
MrJet
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: søn dec 04, 2011 10:13 am
Geografisk sted: Lyngby

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf Ulrik Friis » man jun 20, 2016 16:48 pm

Det er også en god ide at nulstille adaptionen. Nu er min gearkasse en ældre sag, men nulstilling udryddede en fejl, hvor den tabte pusten ved små 4.000 omdr. Den opbygger jo hurtigt en ny adaption, som man jo kan påvirke ved at planlægge et køremønster.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Skylning af gearkasse, DIY

Indlægaf jimDK » tors jun 23, 2016 8:10 am

Klågem skrev:Blev hullet så blændet af under operationen eller hvad.

Jeg blændede ikke "hullet" af på gearkassen (fra retur-slangen).
Der er ikke vacum/undertryk der, det er vist bare overtrykket fra "udgangen" som presser olien rundt.
Så der suges ikke luft ind.
Jeg var også lidt spændt på, om olien måske ville rende den vej ud?
Men det fungerede uden problemer, der kom ikke en dråbe ud den vej.

Mht adaptionen,
jeg nulstillede helt bevidst ikke adaptionen.
Som gälleryd skriver, så var der ikke nogen grund til at gøre det.
gearkassen skifter fint, olieskiftet var blot gjort som "service", så jeg ønskede ikke at ændre på adaptionen.
Den skifter perfekt (har kørt hver dag siden).
(Adaptionen skal nulstilles hvis man skfiter gearkassen.)

Mht olietælleren
Den tæller hvor lang tid olien har været varm, over 150 grader (iflg Haynes), fordi det vurderes at slide på olien (VIDA nævner ikke en specifik temperatur, blot at der måles temperatur og tid).
Når olien vurderes at være meget slidt,
så vil der komme en service meddelelse i displayet,
om at man skal skifte gear olien.
Ligesom med den almindelige "service" lampe, som kommer med et bestemt interval.

Jeg har ikke nulstillet noget, kun skiftet olien.
Og som sagt, ingen problemer, fungerer perfekt.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster