En mærkelig start

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: En mærkelig start

Indlægaf Volvo4life » ons jun 29, 2016 18:38 pm

vedr dit start problem.

Som gammel 960 ejer lyder problemet som sticking valves. Prøv at Google det.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: En mærkelig start

Indlægaf jimDK » ons jun 29, 2016 21:21 pm

mht motorstyring

Det er noget bøvl at skifte motorstyringen, fordi der et samspil med andre moduler i bilen.
så det fungerer ikke uden videre.
Man kan selvfølgelig i princippet rykke alle de berørte moduler med over fra donorbilen, men så er man ude i en større ombygning.
feks centrallås vil så ikke fungere med dine nuværende nøgler/fjernbetjeninger.

Det bedste/nemmeste er at skifte stålet og lade software & elektronik køre videre.

mht motor fra 2009
Hvis motoren er fysisk magen til den du har, har samme volumen, knastaksel og krumtap osv så kan den bruges
aftastning af akslerne skal være den samme, for at motorstyringen kan fungere sammen med.

Hvis feks knastakselen er ændret på den nye,
så kan en 2003 motorstyring ikke forstå signalet fra sensoren som aflæser knastakslen, så vil bilen ikke starte.
så skal den gamle knastaksel flyttes over i den nye motor.

Det kan man se i VIDA, ved at sammenligne reservedels numre for de to årgange
Hvis motorerne har samme reservedels numre,på de forskellige dele, så er de fysisk ens.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: En mærkelig start

Indlægaf phg1967 » ons jun 29, 2016 22:46 pm

Mht til dit startproblem
Det er ventilerne der har tabt trykket,det er sket 3 gange for mig med min gamle 850 ,problemet opstod gerne efter man havde startet bilen og slukket den kort efter , i mit tilfælde kørte jeg den bare i garage efter den havde stået i indkørslen.
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: En mærkelig start

Indlægaf kongsted » tors jun 30, 2016 14:19 pm

Okay Jim jeg forstår, du siger det ikke er umagen værd men i princippet
kan det godt lade sig gøre. Det gøres vel også hvis styringen dør.

Og phg1967 sjovt nok skete det efter jeg tidligere på dagen havde rykket
bilen et par meter.

Volvohilsen Ronni
Nuværende Volvo
V70 2,5T AUT 2008 BSR trin 3


Mit lejetøj
Triumph Stag US 1973
Freelander 2,5 AUT 2002

Tidligere Volvoer
122 S 1965
210 Pick up 1966
123 GT V8 1967
265 GLE 1978
480 ES 1987
480 ES 2,0 AUT 1988
240 B230 AUT 1993
V70 T5 AUT 2003
kongsted
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: søn apr 25, 2010 11:02 am
Geografisk sted: Helsingør

Re: En mærkelig start

Indlægaf gälleryd » tors jun 30, 2016 18:06 pm

Motoren fra en 2009 er ikke på 2319cc, men på 2521cc, og som jim skriver er der en "del" der skal bygges/laves om för det passer, men det kan lade sig göre :) , jeg kender en der tog en 2.4 dieselblock og fik det tilpasset, så det idag er en benziner, blokken er en del stärkere pga det var fra en diesel, men det var et STORT arbejde de lavede, og havde en del problemer med motorstyringen bla, og der skulle modificeres ret meget, både i motorblock og topstykket, men den endte på lidt over 300 hk, men var klar til det dobbelte, og motoren blev vendt 90 grader, så den trak på baghjulene, og gearkassen tog de vist fra en BMW 335td, men det var heftige grejer, men om den körer endnu, ja det aner jeg ikke noget om, det er snart 7-8 år siden, men det var en fed v70, selv en v70n-r måtte träkke sig når de kom op på 80-100 km/t.
Selv min gamle 940 med en 3.0 liters motor fra en e-39(ca 230 hk) kan sgu flytte sig, men den bruger lidt baghjul :) , og ham der hjalp med at få det hele til at spille sammen, det tog ham ca 4 timer, og så var styreboksen fra BMW èn klar, men der skulle loddes lidt osv, og 2 dage efter gik den igennem syn, som ombygget fordon (köretöj), men med bremser fra BMW èn, gearkassen er fra en 335td, sammen med bagtöjet, det er noget gammelt lort, men den er sgu sjov at köre i :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster