Bremsevakuum pumpe brummer ??

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Størling » man jun 27, 2016 9:41 am

Hejsa,
jeg har skiftet bremsevakuum pumpen på min S80II da den var defekt. Kan det passe, at den kan høres ret så tydeligt som en summen/brummen når man bremser?? Det har jeg nemlig aldrig lagt mærke til tidligere (inden den gamle blev defekt). Den brummer det første ca ½-1 minut når man kører. Siger jeres også sådan? Det er nærmest lidt irreterende.... :wink: Det er i øvrigt en original pumpe jeg har sat i.
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Størling » tirs jun 28, 2016 10:24 am

Er der ingen med en S80 eller V70 der har lagt mærke til en tydelig summen/brummen fra vakuumpumpem ved tråd på bremsepedalen det første stykke tid man kører?? :roll:
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jun 28, 2016 11:13 am

Nu har jeg ikke helt styr på en S80II, men vakuum pumpen leverer også vakuum til to motorophæng. Umiddelbart kan jeg ikke se, at fordi du bruger bremsen, at det så har noget med pumpen at gøre, da pumpen producerer vakuum hele tiden, og forbrugerne så tapper hvad de skal bruge (motorophæng, bremseforstærker og måske turbo) så måske er det bremseforstærkeren der brummer efter der nu er fuldt vakuum på. Få tjekket om bremseforstærkeren kan holde vakuum konstant.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Størling » tirs jun 28, 2016 13:36 pm

Ulrik Friis skrev:Nu har jeg ikke helt styr på en S80II, men vakuum pumpen leverer også vakuum til to motorophæng. Umiddelbart kan jeg ikke se, at fordi du bruger bremsen, at det så har noget med pumpen at gøre, da pumpen producerer vakuum hele tiden, og forbrugerne så tapper hvad de skal bruge (motorophæng, bremseforstærker og måske turbo) så måske er det bremseforstærkeren der brummer efter der nu er fuldt vakuum på. Få tjekket om bremseforstærkeren kan holde vakuum konstant.


Jeg prøver lige om jeg kan høre om det er pumpen eller bremseforstærkeren, der brummer....
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Størling » lør jul 02, 2016 10:05 am

Det er altså vakuumpumpem, der larmer lidt, når den snurrer..... Det er da bare mærkeligt, den ikke har gjort det før :roll:
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf oakey » lør jul 02, 2016 17:22 pm

Jeg vil starte med et dumt spørgsmål: Anvender man stadig vacuum til bremserne?
Når jeg åbner hjælmen på min V70T P2 2007 og min 850T/1997 er der ingen traditionel bremseforstærker, - alt ser ud til at blive styret via en hydraulik pumpe der er monteret på ABS systemet..
----------
Lidt betragtninger om vacuum, pumper, mm..
I et gammeldags bremsesystem på biler uden turbo (f.eks. mine tidligere 240'ere) hvor vacuum blev leveret fra indsugningsmanifolden, holdt bremseforstærkeren trykket i lang tid efter motoren blev slukket, - nemt til næste dag.
Idag anvendes vacuum til meget andet end bremserne: motorophæng, styring af turbo, styring af cruise control (på min 850), mm.
Uanset anvendelsen burde trykket i vacuum systemet ikke falde efter tændingen er slået fra med mindre systemet er utæt, - der er jo ingen forbrugere af vacuum.
Det burde ikke tage over et minut at opbygge det nødvendige vacuum efter du har drejet nøglen og derved startet vacuumpumpen.

Derfor: Check dit vacuumsystem for utætheder.
Du har lige skiftet vacuumpumpen, - måske kørte den gamle altid på grund af en utæthed og blev derfor slidt op.
Der kan være mange årsager til utætheder. Dine motorophæng (hvis de anvender vacuum) kan være trætte.
Da min 850 var 10 år gammel var der mange gummi fittings (vinkler og forbindelser mellem rør og diverse fordelere) der var revnet.

Hvad angår larmen fra pumpen.
Sidder den monteret med gummibøsninger?
Måske rører pumpen ved det den er fastgjort til.
Hvis den slange der er forbundet til pumpen berører noget undervejs kan det være årsagen.

Jeg håber de ovenstående betragtninger giver forstand.
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Bremsevakuum pumpe brummer ??

Indlægaf Størling » man jul 04, 2016 9:27 am

Tak for at dele dine betragtninger :-)

Hvis bremseforstærkeren er utæt burde bremsepedalen blive hård når bilen har været slukket, men det bliver den ikke. Jeg ved ikke om den alligevel kan være utæt uden at man vil opleve en hårdbremsepedal??

Bremserne virker instant når bilen tændes, blot hører man denne summen/brummen fra vakuumpumpem. å der opbygges altås vakuum med det samme, men det er først efter ca 1 min kørsel den ikke brummer mere, når man bremser.

Jo, der er gummibøsninger på pumpen :-) Jeg vil prøve at finde ud af om det er vakuumslangen fra den, der evt rører noget og "larmer".
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster