af oakey » lør jul 02, 2016 17:22 pm
Jeg vil starte med et dumt spørgsmål: Anvender man stadig vacuum til bremserne?
Når jeg åbner hjælmen på min V70T P2 2007 og min 850T/1997 er der ingen traditionel bremseforstærker, - alt ser ud til at blive styret via en hydraulik pumpe der er monteret på ABS systemet..
----------
Lidt betragtninger om vacuum, pumper, mm..
I et gammeldags bremsesystem på biler uden turbo (f.eks. mine tidligere 240'ere) hvor vacuum blev leveret fra indsugningsmanifolden, holdt bremseforstærkeren trykket i lang tid efter motoren blev slukket, - nemt til næste dag.
Idag anvendes vacuum til meget andet end bremserne: motorophæng, styring af turbo, styring af cruise control (på min 850), mm.
Uanset anvendelsen burde trykket i vacuum systemet ikke falde efter tændingen er slået fra med mindre systemet er utæt, - der er jo ingen forbrugere af vacuum.
Det burde ikke tage over et minut at opbygge det nødvendige vacuum efter du har drejet nøglen og derved startet vacuumpumpen.
Derfor: Check dit vacuumsystem for utætheder.
Du har lige skiftet vacuumpumpen, - måske kørte den gamle altid på grund af en utæthed og blev derfor slidt op.
Der kan være mange årsager til utætheder. Dine motorophæng (hvis de anvender vacuum) kan være trætte.
Da min 850 var 10 år gammel var der mange gummi fittings (vinkler og forbindelser mellem rør og diverse fordelere) der var revnet.
Hvad angår larmen fra pumpen.
Sidder den monteret med gummibøsninger?
Måske rører pumpen ved det den er fastgjort til.
Hvis den slange der er forbundet til pumpen berører noget undervejs kan det være årsagen.
Jeg håber de ovenstående betragtninger giver forstand.
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.