Hej
Min V50 1.6D Drive (MY2010) har nu kørt 347 tkm på godt 6 år, det løber op med 2x100 km hver dag til arbejde, primært motorvej (2x70 km) + weekendture med familien.
Har haft bilen fra ny og har overholdt ALLE service præcist og på autoriseret Volvo-værksted.
Har dog de seneste måneder periodevist oplevet lidt problemer, som jeg håber at nogen af jer måske kender årsager/løsninger til.
Jeg har selvfølgelig snakket med mit faste Volvo-værksted, men vil gerne have en "second opinion"
Forløb:
OBS: Har på intet tidspunkt fået fejlmeddelelser i displayet
Jan 2016:
320 tkm service hvor der også påfyldes "diesel additiv", som skal være godt for motor mv. Har ikke tidligere anvendt "diesel additiv" på bilen
Feb-maj 2016:
Problemer med at bilen kortvarigt mister trækkraft (max. 3000 omdrejninger) og ikke reagerer på speederen - kan "vække" bilen til live igen ved at holde speederen helt i bund i 10-20 sekunder, hvorefter bilen igen reagerer og kører problemfrit resten af turen
Maj 2016:
340 tkm service hvor der igen påfyldes "diesel additiv". Værksted foreslår løsning på problem med mistet trækkraft ved udskiftning af "gasspjældhuset", der dog er i restordre. Så jeg kører videre og oplever nu at det omtalte problem med tab af motorkraft er forsvundet, og ender derfor også med at aflyse udskiftning af "gasspjældhuset"
Jun 2016:
Opdager at mit dieselforbrug de seneste måneder har ligget ca. 20% højere end normalt for "sæsonen"- sammenlignet med tidligere år ud fra mit nøje førte regnskab Finder ud af mit partikelfilter regenererer med interval på 100-150 km - derfor den dårlige brændstoføkonomi. Min erfaring er at tidligere har intervallet været ca 300 km.
Jul 2017:
Volvo-værksted udlæser, men finder ingen fejlkoder, de tjekker "tryk over partikelfilter", det er også OK. Værksted gennemfører en tvungen regenerering af partikelfilter. Værksted foreslår at at næste step kan være tjek af dyser, hvis bilen stadig regenererer ofte
Og bilen regenererer stadig ofte, faktisk meget præcist mønster, 100-110 km, så 10-15 km regenerering, 100-110 km, så 10-15 km regenerering
Og mere kedeligt, jeg oplever igen at bilen kortvarigt mister trækkraft, som oftest under/lige efter regenerering. Jeg kan dog stadig "vække" bilen igen ved at holde speederen helt i bund i 10-20 sekunder, hvorefter bilen igen kører fint
MEN hvad siger I - er der et godt sted at starte fejlfinding??
Kan det være noget med trykfølerne og hvordan kan det tjekkes? Hvad med den berygtede EGR-ventil (har faktisk fået den skiftet ved 200 tkm service)
Jeg forstår værkstedets test af partikelfilter, som at det er OK - eller kan man ikke sige det sådan ??
Skal jeg selv prøve at hælde noget "diesel additiv" på og i givet fald hvilket mærke vil være godt ?
Synes det er voldsomt at bruge 3-4 tkr på at teste dyserne, når nu motoren går fint og jævnt både i tomgang og i fart (har fået skiftet flammeskiver på dyse 1-3 for mellem 70-100 tkm siden)
Håber at nogen læser alt dette igennem og har forslag til hvad næste step kunne være
Venlig hilsen
En glad, men lidt bekymret Volvo-ejer