V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jegruller » tors jul 07, 2016 23:56 pm

Hej
Min V50 1.6D Drive (MY2010) har nu kørt 347 tkm på godt 6 år, det løber op med 2x100 km hver dag til arbejde, primært motorvej (2x70 km) + weekendture med familien.
Har haft bilen fra ny og har overholdt ALLE service præcist og på autoriseret Volvo-værksted.

Har dog de seneste måneder periodevist oplevet lidt problemer, som jeg håber at nogen af jer måske kender årsager/løsninger til.
Jeg har selvfølgelig snakket med mit faste Volvo-værksted, men vil gerne have en "second opinion"

Forløb:
OBS: Har på intet tidspunkt fået fejlmeddelelser i displayet
Jan 2016:
320 tkm service hvor der også påfyldes "diesel additiv", som skal være godt for motor mv. Har ikke tidligere anvendt "diesel additiv" på bilen

Feb-maj 2016:
Problemer med at bilen kortvarigt mister trækkraft (max. 3000 omdrejninger) og ikke reagerer på speederen - kan "vække" bilen til live igen ved at holde speederen helt i bund i 10-20 sekunder, hvorefter bilen igen reagerer og kører problemfrit resten af turen :-)

Maj 2016:
340 tkm service hvor der igen påfyldes "diesel additiv". Værksted foreslår løsning på problem med mistet trækkraft ved udskiftning af "gasspjældhuset", der dog er i restordre. Så jeg kører videre og oplever nu at det omtalte problem med tab af motorkraft er forsvundet, og ender derfor også med at aflyse udskiftning af "gasspjældhuset"

Jun 2016:
Opdager at mit dieselforbrug de seneste måneder har ligget ca. 20% højere end normalt for "sæsonen"- sammenlignet med tidligere år ud fra mit nøje førte regnskab :-) Finder ud af mit partikelfilter regenererer med interval på 100-150 km - derfor den dårlige brændstoføkonomi. Min erfaring er at tidligere har intervallet været ca 300 km.

Jul 2017:
Volvo-værksted udlæser, men finder ingen fejlkoder, de tjekker "tryk over partikelfilter", det er også OK. Værksted gennemfører en tvungen regenerering af partikelfilter. Værksted foreslår at at næste step kan være tjek af dyser, hvis bilen stadig regenererer ofte

Og bilen regenererer stadig ofte, faktisk meget præcist mønster, 100-110 km, så 10-15 km regenerering, 100-110 km, så 10-15 km regenerering
Og mere kedeligt, jeg oplever igen at bilen kortvarigt mister trækkraft, som oftest under/lige efter regenerering. Jeg kan dog stadig "vække" bilen igen ved at holde speederen helt i bund i 10-20 sekunder, hvorefter bilen igen kører fint

MEN hvad siger I - er der et godt sted at starte fejlfinding??
Kan det være noget med trykfølerne og hvordan kan det tjekkes? Hvad med den berygtede EGR-ventil (har faktisk fået den skiftet ved 200 tkm service)
Jeg forstår værkstedets test af partikelfilter, som at det er OK - eller kan man ikke sige det sådan ??
Skal jeg selv prøve at hælde noget "diesel additiv" på og i givet fald hvilket mærke vil være godt ?
Synes det er voldsomt at bruge 3-4 tkr på at teste dyserne, når nu motoren går fint og jævnt både i tomgang og i fart (har fået skiftet flammeskiver på dyse 1-3 for mellem 70-100 tkm siden)

Håber at nogen læser alt dette igennem og har forslag til hvad næste step kunne være :-)
Venlig hilsen
En glad, men lidt bekymret Volvo-ejer
jegruller
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 06, 2016 23:50 pm

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jimDK » fre jul 08, 2016 9:58 am

Hvornår har du fået skiftet gløderør?

De bruges i forbindelse med regenereringen.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf gunsmoke » fre jul 08, 2016 11:16 am

Hej jegruller
Har selv en S40 1.6D MY09 og kender til dine problemstillinger.
Fejlen med at bilen mister trækkraft eller går helt ud kunne for vores tilfælde henføres til et brændstoffilteret var tilstoppet. Et nyt filer og den kørte fint igen.

Fejlen med de mange regenereringer kan skyldes som jimDK skriver at dine gløderør ikke er i orden. Jeg fik på min Volvo ikke fejl på gløderøret. Tror ikke denne funktion er på PSA-motoren eller også er det bare i en anden kvalitet end vi ellers er vant til fra Volvos side. Jeg havde to overbrændte gløderør. Det er af det onde på denne motor. Dels bruges rørene ved start af motoren - også når det er varmt. Dermed mindskes forureningen (soden). Selve motoren er så højt komprimeret at den starter stort set udanset gløderør eller ej. Samtidig hæver gløderørene temperaturen ved regenereringen og det er sikkert af det onde hvis de ikke fungerer, da der under regenereringen tilsættes mere diesel og der kan der komme mere sod også.

Volvo værkstedet fandt ikke fejlene ved min reklamation. Det gjorde jeg selv ved at måle på rørene. Det er ikke særligt kompliceret. På motorens højre side, bag (passagersiden) sidder et stik med forsyningen til gløderørene. I dette kan måles modstand på det enkelte rør. Har du et tangamperemeter kan du også måle forbruget.

Der skal tilsættes dieseladditiv på Volvoen for hver 60.000. Det er i en lille tank under bilen. Additivet er en forudsætning for at dieselpartikelfilteret kan regenereres. På en Volvo skal selve partikelfilteret skiftes hver 120.000 mens andre bilmærke med samme PSA-motor(blok) ikke skifter partikelfilter.

Når du skifter gløderør, så skift dem alle fire på én gang. Det koster i størrelsesordenen 2.700,- hos Volvo.

Håber det gav afklaring.
gunsmoke
 

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jegruller » lør jul 09, 2016 0:24 am

Hej Jim og Bo
Er meget glad for jeres svar, vil se nærmere på de gløderør hurtigst muligt. Har ikke fået skiftet dem, så det er helt sikkert noget der skal tjekkes og jeg har faktisk sådan en målefætter der kan lidt af hvert.
Tjekker lige mht. brændstoffilter, tror at det skiftes ved hvert service....
Mht Diesel additiv så er det sådan noget BellAdd eller lignende jeg havde i tankerne og som værkstedet har fyldt på ved de 2 seneste service.
Eolyse væske er kommet på hver 60.000 km og har fået nyt partikelfilter 2 gange, ved 120.000 og 240.000, men nærmer mig jo snart 110.000 siden sidst. Derfor valgte jeg at få det trykmålt forleden, det viste sig at være OK

Tak for input, vender tilbage når der er nyt
jegruller
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 06, 2016 23:50 pm

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf Claus » man jul 11, 2016 17:02 pm

For mig lyder det som et dieselfilter der er ved at være stoppet.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jegruller » tirs jul 12, 2016 22:27 pm

Hej igen
Så fik jeg skiftet gløderør - spændende at se hvordan det påvirker tingene. Brændstoffilter skiftet ved 300 tkm som en del af den anbefalede cyklus på 60 tkm. Derfor kan det jo måske godt være ved at trænge til udskiftning, om ikke før, så ihvertfald ved 360 tkm service om et par måneder :-)
Vender tilbage med opdateringer
jegruller
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 06, 2016 23:50 pm

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf gunsmoke » ons jul 13, 2016 10:24 am

Der lyder godt. Spændt på at høre resultatet. Vores brændstoffilter stoppede til før tid :?
gunsmoke
 

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jegruller » fre jul 29, 2016 8:57 am

Update
Efter skift af gløderør (værksted fandt et defekt gløderør og skiftede det, de kunne ikke nå dem alle, for jeg SKULLE bruge bilen til ferietur) så har jeg oplevet følgende:

De første ca. 1500 km (primært motorvej/autobahn) - her går en smule længere mellem regenereringer, typisk efter ca. 130 km starter den og fortsætter de næste ca 15 km, hvorefter der går ca 130 km før næste regenerering osv osv.
Efterfølgende køres en del landevej og lidt bykørsel rundt til attraktioner og her bliver der meget kortere mellem regenereringerne, typisk starter det efter 80 km, men også af og til efter helt ned til kun 40 km siden afslutning på sidste regenerering.Jeg fornemmer ved de helt korte "intervaller", at det er en belastning af motoren der starter regenerering, f.eks. kørte vi i områder med meget kuperet landskab og her kunne acceleration op ad stejle stigninger flere gange starte "tidlig" regenerering. Senere på hjemturen ad autobahn, startede "tidlig" regenerering flere gange når jeg accelererede op efter ophør af et af de mange vejarbejder... Ellers lå normal regenererings-cyklus på autobahn/motorvej på hjemtur nede omkring de 80 km, desværre :-(

På ferieturen valgte jeg at køre med Mobilscan adaptor, så jeg kunne følge tingene mere nøje

Mht. mistet trækkraft oplevede jeg nogle gange på turen at bilen mistede trækkraft
1. i ét tilfælde ledsaget af fejlkode "P0234 Turbo/kompressor "A" ladetryk for højt tilstand" - ubehageligt da jeg netop her skulle flette ind på autobahn fra en rasteplads .....
2. ellers ind i mellem under regenerering - typisk ledsaget af fejlkode "P2458 Ukendt fejlkode", men så også et par gange "P0488 Udstødnings tilbageføring Gasspjæld styrekreds "A" urealistisk signal" og "P2141 Udstødnings tilbageføring gasspjæld styrekreds signal for lavt"

Har ikke kørt i bilen siden hjemkomst (for 4 dage siden), men vender tilbage med opdateringer
jegruller
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 06, 2016 23:50 pm

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jimDK » fre aug 12, 2016 14:29 pm

"P0488 Udstødnings tilbageføring Gasspjæld styrekreds "

Lyder som EGR ventilen.

At det begynder ved belastning af motoren passer godt nok,
så bliver der tryk difference i udstødningen som så sætter regenereringen igang.
På min D5'er er det sådan at der er tryk sensorer som checker om filteret er ved at være stoppet (vha tryk difference).
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf gunsmoke » søn aug 14, 2016 10:51 am

Det bedste vil være at få udlæst fejl via Volvos Vida-system. Det giver et mere præcist billede. De oplyste fejlkoder dækker for nogle vedkommende over flere Volvofejlkoder.
P0234 - ECM-1517 (højt tryk på turbo)
P2458 - ECM-2A40 (stoppet DPF)
P0488 - ECM-9120, -9140,-91B0
P2141 - ECM-9110, -9130.

Fejlen på turboen er ikke et udtryk for at der er alt for højt et tryk på denne, men at det aktuelle tryk er for stort i forhold til det beregnede tryk.
Der kan sagtens være følgefejl på dette område, forstået derhen at en fejl trigger et ny fejl.

Jeg er enig med Jim i at det er egr-ventilen. Den og forbindelsesrøret trænger sikkert til en rensning. Husk at få kalibreret egr-ventilen når den er renset. Det sker via Vida.
Egr-systemet bruges også til at løfte temperaturen ved regenerering af DPF. Jeg ville starte med egr samt en lang køretur for at regenereret DPF. Du kan evt. forcere regenreringen med Vida også. Men så står Volvo med 4.000 omdrejninger og larmer og oser i et pænt stykke tid - så det kræver lidt afstand til naboerne :D

Det er også set at differencetrykmåleren, der måler forskellen på trykket før og efter DPF er gået synder. Der kan udlæses trykværdier på denne via Vida, eller der er hul på en af slangerne mellem DPF og måleren, der sidder ved batteriet.
gunsmoke
 

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jegruller » man aug 15, 2016 21:48 pm

Hej
Skylder jer i den grad en update på denne tråd !!
Jeg har valgt at smide spareskillingerne efter en anden bil - en brugt v40, og er meget tilfreds.
Tusind tak for de mange gode inputs undervejs :-)
jegruller
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 06, 2016 23:50 pm

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf jimDK » tirs aug 16, 2016 12:56 pm

Det er også en måde at løse det på ;-)

Dejligt med en ny bil :)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V50 1.6D Drive - regenererer partikelfilter hver 100 km

Indlægaf søren 2,4T » ons aug 17, 2016 8:06 am

jimDK skrev:Det er også en måde at løse det på ;-)

Dejligt med en ny bil :)

Vi gjorde det samme med kones bil.. Vi ofrede en formue på den. Og der blev ved med at komme fejl. Den blev lavet hos Volvo, så det var fagfolk der arbejdede med den. Den havde kun kørt 120000km. Til sidst gider man altså bare ikke mere. Vi købte en v70 d5 163, vi har nu kørt 75000km (i alt har den kørt 277000km) i den, og den har ALDRIG svigtet.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster