Turbo Ladetrykskontrol ventil Volvo 850 2.0 T5 Stc. 1996

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Turbo Ladetrykskontrol ventil Volvo 850 2.0 T5 Stc. 1996

Indlægaf Topper » tors jul 21, 2016 18:48 pm

Hej alle sammen.

Ved I, i hvilken rækkefølge slangerne på Turbo ladetrykskontrol-ventilen (som sidder på siden af luftfilterhuset) skal forbindes?

De har været afmonteret pga. skift af kobling og er derefter desværre blevet sat forkert på.

Når jeg søger på nettet, er der en del gode artikler, MEN der opstår desværre en del forvirring omkring farve-mærkerne ved ventilens slangestudser.

Det BLÅ farve-mærke ved den midterste slange-studs er der INGEN som helst tvivl om, idet slangen derfra skal gå op til niplen på luftindsugningsrøret, som går imellem luftfilterhuset og turboen.

Derimod findes der modsigende originale Volvo tegninger for de 2 andre farve-mærker, nemlig den RØDE og den GULE.

Nogle originale Volvo tegninger viser, at slangen fra den RØDE farve-mærkede slange-studs på magnetventilen skal gå HELT ned til studsen nederst på turboen på lufttryksiden, og at slangen fra den GULE farve-mærkede slange-studs på magnetventilen skal gå til studsen på turbotryk-regulator "dåsen" (the Wastegate, den som regulerer armen til wastegate ventilen).

Andre originale Volvo tegninger bytter fuldstændig rundt på den RØDE og den GULE, så de er LIGE MODSAT forbundet!!! :(

Derudover er der også en GRØN farve markeret slange på tegningerne (skal IKKE monteres på magnetventilen med de 3 studser), som går fra Turboens By-Pass ventil (omringet af en gummimembran inde bag dækslet) på lufttryksiden og HELT om til den nederste slange-studs på højre frontside at indsugningsmanifolden (den studs på indsugningsmanifolden som sidder lige nedenunder slange-studsen til slangen fra Evaporator magnet-ventilen).

Vi var efter skift af kobling kommet til at bytte rundt på den RØDE og den GRØNNE, hvilket jo fik bilen til at opføre sig meget mærkeligt, hvor den selv fandt på at køre op og ned i omdrejninger og dermed op og ned i fart, tomgangen var til tider ustabil og CO2 målingen ved bilsyn svingede MEGET op og ned, men for det meste var ALT for høj.

Derudover kom der konstant diverse tilbagevendende motorstyringsfejlkoder, så som fejlkode 4-3-3 Bagerste bankesensorsignal fraværende eller i stykker, 4-1-4 Turbo ladetryk for højt og 2-3-1 For fed eller for mager luft/benzin blanding under delbelastning.

Da vi så byttede rundt på den RØDE slange og den GRØNNE slange, plus at vi koblede slangen fra "wastegaten" på den nederste studs på magnetventilen og slangen nede fra turbo lufttryksiden på den øverste studs på magnetventilen, kørte motoren utroligt sundt igen, ALLE motorstyringsfejlkoderne var væk, og er aldrig kommet tilbage igen og motoren bestod CO2 målingen ved omsyn med YDERST flotte og imponerende lave tal!!! :D

Nu var der bare opstået et NYT problem, nemlig at turboen pludselig næsten ikke lavede noget turbotryk (ladetyk-viseren gik nu kun ca. 1/4 op i trykfeltet (faktisk lidt lavere), og den SKAL ca. gå halvt op i trykfeltet).

Motoren kørte ellers UTROLIGT sundt og virkelig med lækker BLØD motorgang :D , og tomgangen var helt perfekt, men turbotrykket var så at sige helt væk. :(

Da vi efter det vellykkede bilsyn havde kørt i noget tid uden turbotryk, prøvede vi at bytte rundt på den RØDE og den GULE slange, sådan som nogle af de mange tegninger viser det.

Vupti kom turbotrykket tilbage, og motoren går for det meste rimeligt stabilt, men indimellem ikke helt så sundt, som da slangerne var byttet rundt til bilsynet.


Det, som vi lurer på er, om vi skal bytte rundt på den RØDE og den GULE slange igen, som de sad monteret ved Bilsynet?

Det kan jo i stedet for være selve turboladetryk-magnetventilen, som det er galt med?


Hvordan er jeres Volvo 850 T5'ere's slanger forbundet?

Jeg har fået en fin tegning fra et Volvo værksted, MEN der vises INGEN farve-mærker på magnetventilen eller de andre studser, OG magnetventilen svæver i luften, så man ikke ved, hvad der er op og ned på ventilen.

De øvrige ting på Volvo's tegning er suverent tydeligt vist.

Det hjælper bare ikke ret meget, når man ikke kan se farve-mærkerne på ventilen.



Med venlig hilsen
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs sep 12, 2006 0:33 am

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 19 gæster