Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlægaf NielsSand » lør jul 23, 2016 10:30 am

Kære alle.
Tak for et dejligt Forum. Min v50 har jeg egentlig været glad for men nu står jeg med problemer jeg ikke helt forstår.
Den fik skiftet egr ventil for 5 mdr siden og jeg bliver så opmærksom på at den regenerer for hver 100 km. Desuden kommer der Diesel os i kabinen under regenerering. Den har hele tiden trukket perfekt. Nu er den på værkstedet (aut. Volvo) og de siger at turboen er revnet og skal skiftes. Der var sod i motorrummet ved turboen.
Når jeg læser her på forum ser det ud til en defekt Turbo altid mister trækkraft?
Det ligner måske også mere symptomerne på en defekt slange?
Det med regenereringen løses vel ikke med Turbo skift og kunne vel være defekt gløderør?

Jeg er noget frustreret og står overfor en rep til 25000,- men først 3. Aug.

Kan I støtte mig?
På forhånd tak
NielsSand
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør jul 23, 2016 10:06 am

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlægaf Claus » lør jul 23, 2016 14:58 pm

Hej Nils
Velkommen på volvosnak.
Hvis din V50 ikke bare fået skiftet olie tit nok er det ikke unormalt at turboen ikke bliver ordentligt smort og dør af det.
Knægtens S40 havde kørt 32000km uden olieskift det døde turboen af, den havde heller ikke mistet effekt, men møllehjul i indsugningssiden gik på huset. 6000 kr for turboen 800 kr for bundkaret gennemskylning af motoren med additiver og 3 olieskift med filter 2000 kr vi lavede selv arbejdet og det tog ca 6 timer. Skal det gøres på værkstedet bliver det nok 15 -18 tusinde.
Bundkaret skiftes og filteret i banjo bolten fjernes, turboen skiftes motoren skyldes igennem 3 gange, og derefter skiftes olie for hver 15000 km..
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlægaf NielsSand » lør jul 23, 2016 16:02 pm

Tak for svar. Den er nu passet punktligt med olieskift og også skift af bundkar.
Jeg forstår stadig ikke hvordan skift af Turbo løser problemet med hyppig regenerering?
NielsSand
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør jul 23, 2016 10:06 am

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlægaf Claus » søn jul 24, 2016 2:12 am

Hvornår fik den skiftet partikelfilter.
Bruger den motorolie.
Dit kørsels mønster er det overhovedet til en dieselbiler. Mange små ture vil sode filteret til.
Dieselfilteret kan være ved at være stoppet til.
Defekt gløderør.
Få den læst ud for fejl.
Den revnet turbo skal skiftes, og årsagen til den er revnet skal findes.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlægaf gunsmoke » søn jul 24, 2016 9:54 am

Har oplevet et "turboen" blev utæt i forbindelse med skifte af DPF. Det var flangen på det nye DPF som ikke var 100% i orden. Det gav lugt af dieselos og svinede ved turboen. Men går ud fra, at når Volvo siger den er revnet, så er det revnet.

Det er et must for en god regenerering at dine gløderør er i orden. DPF skiftes på en 1.6D for hver 120.000. Dit DPF har dermed kørt 80.000. Det kan godt være stoppet til efter de 80.000, det var det på min og jeg fik et nyt på (garantisag). Hvis motoren giver op i forhold til regenereringen kommer der advarselstekst i displayet om at køre en længere tur. Motoren kan også tvinges til en regenerering gennem Vida.
gunsmoke
 


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 15 gæster