Side 1 af 1

Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlæg: lør jul 23, 2016 10:30 am
af NielsSand
Kære alle.
Tak for et dejligt Forum. Min v50 har jeg egentlig været glad for men nu står jeg med problemer jeg ikke helt forstår.
Den fik skiftet egr ventil for 5 mdr siden og jeg bliver så opmærksom på at den regenerer for hver 100 km. Desuden kommer der Diesel os i kabinen under regenerering. Den har hele tiden trukket perfekt. Nu er den på værkstedet (aut. Volvo) og de siger at turboen er revnet og skal skiftes. Der var sod i motorrummet ved turboen.
Når jeg læser her på forum ser det ud til en defekt Turbo altid mister trækkraft?
Det ligner måske også mere symptomerne på en defekt slange?
Det med regenereringen løses vel ikke med Turbo skift og kunne vel være defekt gløderør?

Jeg er noget frustreret og står overfor en rep til 25000,- men først 3. Aug.

Kan I støtte mig?
På forhånd tak

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlæg: lør jul 23, 2016 14:58 pm
af Claus
Hej Nils
Velkommen på volvosnak.
Hvis din V50 ikke bare fået skiftet olie tit nok er det ikke unormalt at turboen ikke bliver ordentligt smort og dør af det.
Knægtens S40 havde kørt 32000km uden olieskift det døde turboen af, den havde heller ikke mistet effekt, men møllehjul i indsugningssiden gik på huset. 6000 kr for turboen 800 kr for bundkaret gennemskylning af motoren med additiver og 3 olieskift med filter 2000 kr vi lavede selv arbejdet og det tog ca 6 timer. Skal det gøres på værkstedet bliver det nok 15 -18 tusinde.
Bundkaret skiftes og filteret i banjo bolten fjernes, turboen skiftes motoren skyldes igennem 3 gange, og derefter skiftes olie for hver 15000 km..

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlæg: lør jul 23, 2016 16:02 pm
af NielsSand
Tak for svar. Den er nu passet punktligt med olieskift og også skift af bundkar.
Jeg forstår stadig ikke hvordan skift af Turbo løser problemet med hyppig regenerering?

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlæg: søn jul 24, 2016 2:12 am
af Claus
Hvornår fik den skiftet partikelfilter.
Bruger den motorolie.
Dit kørsels mønster er det overhovedet til en dieselbiler. Mange små ture vil sode filteret til.
Dieselfilteret kan være ved at være stoppet til.
Defekt gløderør.
Få den læst ud for fejl.
Den revnet turbo skal skiftes, og årsagen til den er revnet skal findes.

Re: Revne i Turbo V50 1,6D 2009 200000 km

Indlæg: søn jul 24, 2016 9:54 am
af gunsmoke
Har oplevet et "turboen" blev utæt i forbindelse med skifte af DPF. Det var flangen på det nye DPF som ikke var 100% i orden. Det gav lugt af dieselos og svinede ved turboen. Men går ud fra, at når Volvo siger den er revnet, så er det revnet.

Det er et must for en god regenerering at dine gløderør er i orden. DPF skiftes på en 1.6D for hver 120.000. Dit DPF har dermed kørt 80.000. Det kan godt være stoppet til efter de 80.000, det var det på min og jeg fik et nyt på (garantisag). Hvis motoren giver op i forhold til regenereringen kommer der advarselstekst i displayet om at køre en længere tur. Motoren kan også tvinges til en regenerering gennem Vida.