Side 1 af 1

Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: fre okt 21, 2016 16:46 pm
af Mammut
Hej jeg er den lykkelige ejer af en V70 d5 fra 04 som jeg godt kunne tænke mig og få skyllet gearkassen helt jeg fik er tilbud på 5000 kr hvor den bliver skyllet igennem med en maskine hvor der også bliver tilsat rense væske og skyllet med det, mit spørgsmål er om det er helt hen i skoven ? Jeg er fra vestfyn, evt nogle der kender et godt sted på Fyn?

Et andet spørgsmål er så om jeg skal få nulstillet gearkassen eller ej ? Han mente det ikke var nødvendigt da han nogle gange havde oplevet bilen kom til og skifte dårligere gear hvis gearkassen havde kørt langt eller var slidt, min bil har kørt 270tkm

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: fre okt 21, 2016 17:26 pm
af ssn
Hej
Mit bud er det er det dobbelte af hvad det ellers koster
Jeg giver ca. 2100.- alt inkl. hos Volvo
Søren

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: fre okt 21, 2016 21:52 pm
af gunsmoke
Blot afklarende. Der kan nulstilles to ting på gearkassen. Dels en "olietæller" som populært holder øje med oliens kvalitet, dels selve skiftemønsteret altså timing af soleniderne (ventilerne) i gearkassen. Hertil kan der komme en adaptation, hvor gearkassen læser dit kørselsmønster og indretter sig derefter.

Tror din mekaniker taler om at "nulstille" skiftemønsteret. Dette foretages via VIDA tilkoblet gearkassen, hvorefter der skal gennemkøres nogle forskellige skift i gearkassens enkelte trin.

Ved olieskift (skylning) skal olietælleren nulstilles. Det sker også via Vida. I første omgang ville jeg prøve med en almindelig skylning og vente til senere med en større rensetur.

Du kan "google" emner om skylning på volvosnak, der er mange indlæg om dette. På det store net vil du også kunne læse at nogle af gearkasserne i de første år af 2000 havde knas. Bl.a. med et nyt dæksel til B4.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: lør okt 22, 2016 12:15 pm
af Størling
Jeg gav knap 5000kr hos Volvo i Espergærde, så helt i skoven er prisen ikke :D

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: lør okt 22, 2016 13:52 pm
af Klågem
Giver ca 2100 for en skylning incl 14 l olie.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: lør okt 22, 2016 17:57 pm
af kalby
En liter olie til f.eks TF80 gearkassen koster ca 250 kr. Så en skylning til 2100 må være lavet med en elendig og billig olie. Hvis der er brugt 2-3 arbejdstimer, foruden 14 ltr olie, må den olie godt nok være billig.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: lør okt 22, 2016 19:37 pm
af gunsmoke
Husk i øvrigt at et fint skift på automatgearkassen kræver at dine motorophæng er i orden.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: lør okt 22, 2016 23:59 pm
af Klågem
kalby skrev:En liter olie til f.eks TF80 gearkassen koster ca 250 kr. Så en skylning til 2100 må være lavet med en elendig og billig olie. Hvis der er brugt 2-3 arbejdstimer, foruden 14 ltr olie, må den olie godt nok være billig.

Det tager Max 1 time at få skyllet gearkassen.
Jeg har fået gjort det hos Volvo i Fjerritslev alle gange. Og der er brugt original olie.
Så nej ingen billig olie. Og intet klamp

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: søn okt 23, 2016 0:41 am
af Ulrik Friis
Castrol Transmax Z koster 145 kr/l, og bedre aut.gearolie fåes nok ikke. 1 time koster 600 kr. Jeg bruger 12 liter på en skylning.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: søn okt 23, 2016 8:51 am
af Kingo
Størling skrev:Jeg gav knap 5000kr hos Volvo i Espergærde, så helt i skoven er prisen ikke :D

Ahem - i min verden er 5000,- for en skylning helt i skoven når samme operation koster 2100,- hos autoriseret værksted i Jylland. Jeg synes nærmere det lyder som bondefangeri..... :?

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: søn okt 23, 2016 15:33 pm
af Klågem
Her er regningen fra sidste skylning.
Det er så kun 12 l olie. Ikke 14 som før skrevet.
Kølerslangen var ekstra. Havde lige en mår i bilen.

Re: Spørgsmål vedrørende skylning gearkasse

Indlæg: søn okt 30, 2016 15:44 pm
af jantt
Jeg skyller selv, men har da også fordel at arbejde i bilfirma.

Tapper først af gennem bundprop (ca. 3,5L), fylder samme mængde på igen.
Tager øverste slange af fra gearkasse til køler. Sætter 2 m slange på gearkasse slange til en dunk.
Starter motor og kører 2 L ud og fylder 2 L på igen. Det gør jeg 4 gange så med de første 3,5 L har brugt ca. 12 L.
Det er noget man selv nemt kan gøre.