D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf SuperSaxe » tors dec 08, 2016 17:17 pm

Hej med Jer'

Jeg planlægger jo egentlig at beholde min Volvo V70 D3 aut fra 2010, så længe
som muligt. Jeg tænker, at med "sølle" 146.000 km på tæller burde den holde længe endnu. 8)

Og det ruller også fint pt. // Og jeg er ret vild med den 5 cylindrede motor !

MEN, så læser jeg tilfældigt denne på det svenske forum "jagrullar";

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=130464

Og tænker, skal jeg være bekymret.

Er dette mon en konstruktionsfejl eller er der bare nogen som har været uheldige ?
Har I en Volvo eller kender i nogen som har oplevet at den "smider" multi-remmen og
ender med at kværne hele motoren ?

Lad mig høre.

Mange december julehilsner herfra.
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tirs okt 02, 2012 12:11 pm

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf jimDK » tors dec 08, 2016 21:46 pm

jeg har hørt det før, men aldrig selv oplevet det.
Der er vist en her på forum, som har prøvet det.

Vores XC90er (D5,2007) har kåbe over både drivrem og tandrem (to forskellige kåber).
Det er måske for at afhjælpe problemet.

Hvis man undgår at drivremmen springer, så er det vel fint nok.
Man skal ikke køre, med en rem som hyler, eller et leje som skriger.
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1675
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf Ulrik Friis » fre dec 09, 2016 11:36 am

Vi kender jo slet ikke forhistorierne på de sprængte remme. Det kan være manglende vedligehold eller uidentificerede genstande, der har forårsaget miséren.

Din bil kan sagtens holde i mange år endnu. Hvis du vedligeholder den ordentligt er 500.000 km ikke usædvanligt. Min D5 har lige været til 380.000 km service, og den kører stadigvæk som en drøm.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1970
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf Volvo4life » fre dec 09, 2016 17:52 pm

Det ville jeg ikke tænke mere på.

B234F og dens balance rem var den første jeg hørte at det kunne ske med. Og det er mange år siden.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1879
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf rske » fre dec 09, 2016 18:38 pm

Jeg har en V70 D3 hvor det var sket. Det er godt nok ikke noget jeg selv oplevede, men da jeg fik den kunne jeg se at et motorskift var skrevet i servicebogen ved 138.000 km.

Jeg kontaktede værkstedet, og han kunne bekræfte at multiremmen var sprunget. Den havde taget uheldigvis taget tandremmen med og kværnet det hele. Han sagde dog, at det ikke havde hjulpet, at kvinden der havde kørt bilen gentagne gange havde forsøgt at starte bilen efterfølgende. Skal lige siges at han sagde, at remmen ikke var skiftet i tide. Jeg mener intervallet var kortere end for tandremmen, måske de 90.000 km.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf phg1967 » fre dec 09, 2016 22:21 pm

Jeg prøvede det på min 850 glt, men det var delvis også min egen skyld, jeg havde skiftet strammerhjulet, gjorde så den fejl at jeg købte et nyt i T Hansen det dækkede ikke hele remmen, dvs. at noget af remmen ikke kørte på strammerrullen det kværnede remmen i 2 halvdele den ene halvdel røg ned i det hjul på krumtappen der trækker tandremmen ,den sprang ikke remmen men den hoppede 10 tænder,det kostede alle udstødnings ventilerne.
Det kostede et nyt topstykke.
phg1967
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf gunsmoke » lør dec 10, 2016 11:32 am

På min 1.6D fra '09 skal multiremme/drivremmen skiftes senest hvert 10. år.
Skiftede remmen i efteråret efter ca 7. år /110.000 km og i den gamle rem var der mange mindre revner på "bagsiden".
Mener remmen kostede omkring 150,- og det tog en halv times arbejdsindsats. En billig forsikringspræmie :D for at undgå et motorhavari.
Venlig hilsen
Bo

Volvo S40 1.6D 2009
Volvo V70 2.5T aut. 2005
gunsmoke
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 440
Tilmeldt: lør mar 02, 2013 14:41 pm
Geografisk sted: Ringsted

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf SuperSaxe » lør dec 10, 2016 12:31 pm

rske skrev:Jeg har en V70 D3 hvor det var sket. Det er godt nok ikke noget jeg selv oplevede, men da jeg fik den kunne jeg se at et motorskift var skrevet i servicebogen ved 138.000 km.

Jeg kontaktede værkstedet, og han kunne bekræfte at multiremmen var sprunget. Den havde taget uheldigvis taget tandremmen med og kværnet det hele. Han sagde dog, at det ikke havde hjulpet, at kvinden der havde kørt bilen gentagne gange havde forsøgt at starte bilen efterfølgende. Skal lige siges at han sagde, at remmen ikke var skiftet i tide. Jeg mener intervallet var kortere end for tandremmen, måske de 90.000 km.



Tænkte det jo nok...

Kender en taxa vognmand hvor den smed remmen efter 90.000 km, dog uden havari.
Her skiftede de blot remmen og den rullede igen.

Mig bekendt er der vist ikke noget officielt skifte interval for remmen ?

Kunne være ved næste service man skulle få den skiftet præventivt.

JS'
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tirs okt 02, 2012 12:11 pm

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf rske » lør dec 10, 2016 15:12 pm

Tror heller ikke altid det går så galt, men kan se på Jagrullar at flere har haft meget dyre erfaringer. Ham mekanikeren der havde skiftet blokken, var helt sikker på det der 90.000 km. interval. Han anbefalede også at skifte remstrammer.

Se nedenfor, der nævnter de også noget med de 90.000 km. for 08 model og frem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=70353

Jeg skiftede multirem+strammer ved seneste service, kunne se at det var snart 90.000 km. siden den havde fået ny motor, så ville ikke tage nogle chancer. Kan ikke huske om der egentligt er 2 multiremme eller kun 1.
rske
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: fre mar 19, 2010 19:46 pm

Re: D5 / D3, motorer med konstruktionsfejl ?

Indlægaf SuperSaxe » ons dec 14, 2016 23:14 pm

... har fået checket min multirem idag ved Volvo i Vejle. (Den ser fin ud).

... de kunne se i service historikken, at min var skiftet ved et service v. km 90.000, inkl en remstrammer.

... ifølge Volvo er der et uofficielt skifteinterval på km 90.000.

... når jeg skal have skiftet tandrem om km 40.000, v. km 180.000, får jeg min skiftet igen 8)

Håber det kan gøre det.

Kør klogt derude.

JS'
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tirs okt 02, 2012 12:11 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster