Side 1 af 1

Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: fre dec 16, 2016 21:23 pm
af Bendtsen
Kære Volvo-folk

Har lige formøblet sparepengene på endnu en Volvo. Den 4. i rækken.

Og tænker mit CV snart må retfærdiggøre et medlemskab på Volvosnak.

Jeg har dog stadig min V70 D5 fra 2006 stående. Og undrer mig over, hvor forskellig motorgangen er på de 2 biler.

D5'eren fra 2006 har rundet de 590.000 og spinder som en mis. Mig bekendt er motoren ikke skiftet. Fuld service og historie men intet skift af motor fremgår.

2,4D'eren fra 2009 har en helt anden lyd. Meget mere som "gammel" diesel bil. Den har gået tæt på 540.000. Igen, jeg er ikk bekendt med motorskifte. Den starter og køre fint. Dog meget mindre økonomisk. Kan delvis skyldes 19" alufælge.

Er der nogen der kan oplyse mig den egentlige forskel på de 2 motorer?

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: fre dec 16, 2016 23:49 pm
af Klågem
Bendtsen skrev:Kære Volvo-folk

Har lige formøblet sparepengene på endnu en Volvo. Den 4. i rækken.

Og tænker mit CV snart må retfærdiggøre et medlemskab på Volvosnak.

Jeg har dog stadig min V70 D5 fra 2006 stående. Og undrer mig over, hvor forskellig motorgangen er på de 2 biler.

D5'eren fra 2006 har rundet de 590.000 og spinder som en mis. Mig bekendt er motoren ikke skiftet. Fuld service og historie men intet skift af motor fremgår.2

2,4D'eren fra 2009 har en helt anden lyd. Meget mere som "gammel" diesel bil. Den har gået tæt på 540.000. Igen, jeg er ikk bekendt med motorskifte. Den starter og køre fint. Dog meget mindre økonomisk. Kan delvis skyldes 19" alufælge.

Er der nogen der kan oplyse mig den egentlige forskel på de 2 motorer?

2.4d er det en 173hk. Så er der en anden turbo og motorstyring på.
Den har 420nm
Hvor d5 har 185 hk men "kun" 400 nm
Det kan måske forklare det.
Ellers prøv at stikke den en bell-ad i tanken. Det giver en blødere motorgang

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: lør dec 17, 2016 1:35 am
af Bendtsen
Super, tak for svar!
Jeg prøver at køre et par tank fulde igennem med BellAdd.

2006'eren er en D5 med 163 (177) HK og 426 NM
2009'eren er en 2,4D med 163 HK (167) og 347 NM.
Det er i hvert fald hvad BSR oplyser om original effekt på årgang og motor.
Om det så er rigtig ved jeg ikk, men D5'eren har markant bedre trækkraft end 2,4D'eren.

Det kunne godt være der var noget konstruktionsmæssigt, der gjorde de lød forskelligt.
Har læst op på en del tråde herinde og virker BellAdd ikke, er det nok en tur til Bosch med dyserne.

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: lør dec 17, 2016 11:53 am
af SuperSaxe
Bendtsen skrev:Kære Volvo-folk

Har lige formøblet sparepengene på endnu en Volvo. Den 4. i rækken.

Og tænker mit CV snart må retfærdiggøre et medlemskab på Volvosnak.

Jeg har dog stadig min V70 D5 fra 2006 stående. Og undrer mig over, hvor forskellig motorgangen er på de 2 biler.

D5'eren fra 2006 har rundet de 590.000 og spinder som en mis. Mig bekendt er motoren ikke skiftet. Fuld service og historie men intet skift af motor fremgår.

2,4D'eren fra 2009 har en helt anden lyd. Meget mere som "gammel" diesel bil. Den har gået tæt på 540.000. Igen, jeg er ikk bekendt med motorskifte. Den starter og køre fint. Dog meget mindre økonomisk. Kan delvis skyldes 19" alufælge.

Er der nogen der kan oplyse mig den egentlige forskel på de 2 motorer?



Hej Bendtsen'

Velkommen til // der er vist ingen tvivl om, at med de biler, er du fint kvalificeret
til at være med her. :)

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål.

Men jeg bliver altid nysgerrig på, når nogen biler har kørt så langt, som dine.
Kender du Deres historik ?
Har de kørt som taxa eks ?
Hvad er dine egne planer med bilerne ?

Pøj pøj.

JS

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: lør dec 17, 2016 13:22 pm
af Bendtsen
Hej Supersaxe og tak for velkomsten!

Helt overordnet har jeg ingen dårlige erfaringer. Måske har jeg bare været heldig.
Det er måske et spørgsmål om intution. Eller hvad det hedder. Et godt indtryk. Både af bil og rigtig meget af sælger.
For det er ikke sådan at jeg ved en masse om biler.

Min V70 2006 D5 har kørt som sælgerbil og overtaget af en mekaniker på det værksted, som havde passet den med service.
Efter ham overtog jeg den. Kørt 90.000 på små 2 år. Ingen udgifter til andet end olie/filtre, bremser og dæk.
Den skal sælges videre til en glad køber.

Tidligere havde jeg en V70 D5 fra 2004, som havde kørt en masse kilometer i en svensk lufthavn, hvor den kørte piloter frem og tilbage til fly. Solgt ved 545.000 og der var intet med den.

Og meget tidligt i min bilejer-karriere havde jeg en 855 2,3 T5. Det blev lidt et dyrt bekendtskab. Mest min egen skyld. Jeg lærte at det er en skidt ting, når der sprøjter vand ud af køleren. Så er det åbenbart meningen, men ikke skal køre videre i bilen.

Nu har jeg så købt en V70 2,4D fra 2009. Kørt som taxa de første ca 300.000. Skiftet gearkasse herefter. Næste ejer kørte mellem Odense og Kbh og satte en masse kilometer på kontoen. Overtog den fra en mekaniker, hvis kone primært har kørt den. Og håber de gode erfaringer fortsætter. Har taget en lidt større chance og jeg er ved at opspore service historie på bilen. Prisen var fair og der er lavet en masse godt vedligehold fornylig på bilen. Og efter en seriøs OCD-rengøring med vatpinde og hvad til faget hører, er det blevet en virkelig fin bil igen. Til foråret får den den helt store 3-trins polering med efterfølgende farveforstærker, forsegler og et par lag voks.

Men jeg gør op med mig selv om jeg kan leve med de brugsspor der trods alt er. Og det skal gerne afspejle sig i prisen.
Og ikke skyldes decideret misvedligeholdelse, men almindeligt brug. Og så kan jeg godt lige at genskabe glans og værdighed til bilen indvendigt og udvendigt.

Indtil videre har det været nogle rigtig billige kilometer jeg har kørt. Og skulle det komme dertil, vil jeg hellere bruge penge på vedligehold end afskrivning.

Og så er jeg værdsætter jeg virkelig alle de mennesker på fora som dette, som er virkelig dygtige, hjælpsomme og ved en masse om mekanik. For det er ikke min stærke side. Og så er Volvo bare en fantastisk stærk bil. Vil ikke tage chancen med andet end Volvo.

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: lør dec 17, 2016 13:51 pm
af Ulrik Friis
Velkommen til - jeg undrer mig bare over med din Volvo-historik, at du kunne holde dig væk så længe :)

Jeg vil oveni de gode råd de andre har givet, foreslå at du skifter olie til en højkvalitetsolie. Nu ved jeg ikke hvad instruktionsbogen foreskriver til en 2009 model, men den bedste Catrol A5-B5, 0W-30 olie er altid godt.

En snavset EGR ventil kan også bidrage til dårlig motorgang. Det er dog noget mere kompliceret at rense den. Hvis den skal renses bør den afmonteres og rengøres.

Har du haft VIDA på og aflæst fejlkoder?

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: søn dec 18, 2016 9:52 am
af Bendtsen
Hej Ulrik og tak!

Jeg har såmænd også gjort flittig brug af forummet, bare ikke som medlem.
Og tænkte det var på tide at bidrage også. I det omfang det er mig muligt.

Kan jeg polere et problem væk, så er jeg frisk. Alt andet er ud over mine evner. Eller i hvert fald forstand.

VIDA? Kan forstå det er noget specielt Volvo diagnostik?

Og nej, det har jeg ikke. Hvad kan sådan en fortælle mig? Og hvem kan gøre det?

Venlig hilsen
Anders

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: man dec 26, 2016 10:10 am
af Bendtsen
Problem løst.

Et skud BellAdd hjalp lidt.

Men den helt store forskel gjorde en tur hos BSR.
En motoroptimering og den går silkeblødt og roligt.

Væk er al dieselstøj. Motoren går præcis som min gamle D5.
Det er meget markant. Og kører og trækker bedre.
Hvilket ikk er så mærkeligt.

Tak for Jeres hjælp. Næste skridt er at rense EGR og skifte til Castrol 0W-30 olie.

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: man dec 26, 2016 10:37 am
af Peter57
Hej.

Rart med feedback, godt den kører og lyder fint. Hvis du ikke allerede handler her http://www.billigbilpleje.dk/ så er det et godt sted, at handle olie m.m.

Re: Volvo V70 2,4D 2009 motorgang

Indlæg: tirs aug 08, 2017 15:18 pm
af uffejensen
Hvilken slags Bell Add brugte du?
Jeg tror min dieselmotor kunne bruge en rensning af dyser m.m., da den nu har gået over 360.000 km. Det er en D5244T5 motor.
Nogen anbefalinger? Tilsætning til diesel, motorolie eller begge dele?

---
Volvo V70 III 2009, 2.4D 163