kontrol af kølervandstemperatur

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

kontrol af kølervandstemperatur

Indlægaf kimmer » søn dec 16, 2007 21:57 pm

Jeg er kommet lidt i tvivl om kølevandets temperatur bliver høj nok, når bilen burde være kørt driftvarm :? Det eneste jeg har at forholde mig til er viseren i instrumenthuset som ikke kommer over midten......... :oops: svært at forklare, men altså midten af skalaen på instrumentbrættets temperaturviser. Mit spørgsmål er ganske enkelt om man med et almindeligt digitalt stegetermomter kan måle vandets temperatur i køleren, og herefter få en afklaring på min mistanke.
Synes kabinen bliver varm inden for en rimelig tids horisont.
Kan huske at min gamle opels temperatur svingede meget i forhold til vinter og sommer.
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf S.Bunzel » søn dec 16, 2007 22:56 pm

Hvis viseren står vandret så er alt ok :D De er meget præcisse.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf kimmer » søn dec 16, 2007 22:59 pm

S.Bunzel skrev:Hvis viseren står vandret så er alt ok :D De er meget præcisse.


Det lyder godt, troede bare at viseren skulle nærmere det røde felt end midten, for at være driftvarm.
Tak for hjælpen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf kimmer » tirs dec 18, 2007 18:30 pm

har lige tjekket dette
link http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... aaa24df5c8 (spamfrit :wink: ) og set at min termostat ikke opfører sig helt som den burde. Min ligger lige under vandret. Ved nogen hvad en ny termostat koster inklusiv arbejdsløn :?:
Kim
Sidst rettet af kimmer tirs dec 18, 2007 19:32 pm, rettet i alt 1 gang.
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf S.Bunzel » tirs dec 18, 2007 18:54 pm

Termostat Ca 180 kr. org. volvo og 30 til 45 minuter max til at skifte den.

Mere end en plovmand er op trækkerri :wink:
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf kimmer » tirs dec 18, 2007 22:06 pm

Lyder som en økonomisk overkommelig opgave, som ikke skulle berøre ungernes julegaveantal. Ringer lidt rundt i morgen, håber der er et værksted, som har tid inden juleferien.

God jul
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf S.Bunzel » tirs dec 18, 2007 22:09 pm

Men det er ikke noget problem at selv at skfite den!
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf kimmer » tirs dec 18, 2007 22:58 pm

Har en god kammerat som er mekaniker, han skifter og vedligeholder bilen, men synes han skal holde juleferie for i år. Mine evner rækker desværre (heller) ikke til motoren. Kan lave mad og undervise, men det kommer der sgu ikke nok varme i bilen af :wink:
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf kimmer » fre dec 21, 2007 17:30 pm

S.Bunzel skrev:Men det er ikke noget problem at selv at skfite den!


Blev alligevel lidt provokeret til at forsøge med et termostatskift selv. Fandt, på www.svenska85x70klubben.se (site uden spam :wink: ), en meget flot billedbeskrivelse af et termostatskift.
Nu ligger temperaturnålen præcis hvor den skal og jeg kan næsten ikke få armene ned igen.......er der nogen som skal have skiftet termostat 8)

http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=314

God jul
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf S.Bunzel » fre dec 21, 2007 18:55 pm

Smukt :D Man bliver kloger hver dag! og snart laver du selv service på bilen :D
Godt gådet
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Volvo4life » lør dec 22, 2007 17:24 pm

Har længe gået og kigget på en lille blå æske med en ny termostat, da den gamle har trængt til udskiftning, men det var lige det med tiden....

Nu da der var en tråd om emnet var der jo ingen undskyldning for at lade være og det gik desværre ikke så nemt som det skulle. Den ene skrue sad voldsomt fast og et ødelagt gevind var resultatet. Sådan noget blødt alu ****.

Ny bolt og det ser ud til at være tæt. Håber ikke jeg kommer til at skifte den igen,
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf S.Bunzel » lør dec 22, 2007 18:15 pm

Volvo4life skrev:Har længe gået og kigget på en lille blå æske med en ny termostat, da den gamle har trængt til udskiftning, men det var lige det med tiden....

Nu da der var en tråd om emnet var der jo ingen undskyldning for at lade være og det gik desværre ikke så nemt som det skulle. Den ene skrue sad voldsomt fast og et ødelagt gevind var resultatet. Sådan noget blødt alu ****.

Ny bolt og det ser ud til at være tæt. Håber ikke jeg kommer til at skifte den igen,


På jysk! er det træls :cry: når det sker :!:
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 17 gæster