S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf århusC » man jan 23, 2017 14:41 pm

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Volvo S80 fra 1999 med 2.4 motor (170HK) og automatgear. Den kører som en drøm, og jeg er simpelthen så glad for den.

Men, som I nok har gættet så er der et mindre problem, som er taget til på det seneste. Jeg bruger næsten kun bilen i weekenden, til at køre fra Århus, ned til min veninde i Kolding. Så det vil sige hovedsageligt lange ture hvor den køre 110kmt, hele vejen på fartpilot.
Jeg kan så mærke en gang i mellem, når jeg køre jævn fart på fartpiloten, at det er som om der kommer noget udsættere eller noget. Det er ikke meget, men det er som om det giver et lille hop eller ryk i bilen. Det er ikke altid, der er langt imellem, men når det sker så kom der en og så efter et par kilometer en mere, og sådan måske 5-10 gange og så stopper det.
Og når jeg så kommer ned i fart og ind til byen at køre, så kan den nogle gange gå utroligt dårligt i tomgang. Så det hele hopper, og lyset blinker osv...Det er ikke altid der sker, og det mærkelige er at det sker aldrig på kortere ture. Det er altid efter at have kørt over 30 minutter. Jeg kan ikke afvise at det er sket på en tur til bageren, men det er hovedsageligt på lange ture det sker når man er kommet ned i fart igen. Og når man så holder for rød og den går dårligt i tomgangen, så bliver den ved med at gå dårligt, men mindre man sætter den i N (neutral) og giver den godt med gas, så den kommer op til det røde felt, så går den normalt i tomgang igen, når den falder ned i omdrejninger. Det er bare et lille tryk på speederen, så kører den normalt i tomgang igen. Det kan det så gøre noget tid, eller det kan komme i næste kryds igen, men der plejer lige at gå lidt inden det er galt igen.
Bilen starter altid uden problemer. Også når det er minusgrader.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med hvad der er galt????


Jeg har søgt på denne forum, men synes ikke at kunne finde nogle indlæg med et tilsvarende problem...
1999 Volvo S80 - 2.4 aut.
århusC
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 14:15 pm
Geografisk sted: Århus C.

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf Kingo » man jan 23, 2017 21:18 pm

Hvornår har du sidst skiftet tændrør?(originale volvo)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf århusC » man jan 23, 2017 21:23 pm

Det har jeg aldrig gjort. Jeg har kun haft bilen 8 måneder, men tror du det kan løse problemet???

Og hvor køber jeg originale Volvo tændrør???Eller sagt på en anden måde...Hvordan kan jeg se om de er originale???
1999 Volvo S80 - 2.4 aut.
århusC
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 14:15 pm
Geografisk sted: Århus C.

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf Anders_H » man jan 23, 2017 21:29 pm

'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf århusC » man jan 23, 2017 21:35 pm

Smukt...Tak skal du have.

Men må jeg prøve at spørge hvad der får jer til at tro at det er problemet? Der undrer mig er at det kun opstår efter en lang tur, og nogen gange slet ikke.
Og så er det mærkeligt at jeg kan få det til at gå væk ved at give den mange omdrejninger, og så falde ned til ro. Og så kører den fint i tomgang!

Jeg prøver det.

Er der andet jeg bør skifte i samme omgang, nu man er i gang?

Der er luftfilteret, det kan jeg jo skifte. Den er meget velholdt med regninger og udfyldt servicehæfte, men det skader vel ikke at skifte det igen. Men er der andet jeg bør skifte i samme omgang?
1999 Volvo S80 - 2.4 aut.
århusC
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 14:15 pm
Geografisk sted: Århus C.

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf Volvos » man jan 23, 2017 22:54 pm

Tændrør er klart det bedste sted at begynde fejlsøgningen, hvis ikke du har mulighed for at få udlæst eventuelt lagrede fejl - og da du ikke ved, hvornår de sidst er udskiftet er det et godt forslag. Mange tror fejlagtigt, at tændrør holder evigt - om end det ikke er som i de helt gamle dage, hvor tændrørsskifte pr. 10-20.000 km ikke var ualmindeligt.

Det med at den starter perfekt når det er koldt og fejlen i øvrigt kun fremkommer ved varm motor, kan indikere dårlige forbindelser/defekte lodninger, evt. i tændspolen, men om der sidder én pr. cylinder, én "fælles" eller en "tændingsbro" med alle tændspoler indbygget kan jeg ikke svare på.

Når du skruer tændrørene ud kan du vurdere dem på forskellig vis og få en indikation af hvordan motoren har det. Er de sodede, olierede osv. fortæller noget om forbrændingen.
Hvis det er "traditionelle" tændrør kan du på de nye tændrør se, at elektroden er helt skarpkantet - og hvis de gamle er afrundede er de helt færdige og der er god chance for at du får en motor som kommer til at køre bedre - og nye tændrør koster jo ikke alverden.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf århusC » man jan 30, 2017 10:26 am

Det hjalp desværre ikke noget, så nu må jeg hellere kontakte et værksted, der kan kigge på det

Men hvor er det gode, og gerne billige, har aldrig lavet andet og kender alt til ældre Volvoer og deres særheder -værksted i nærheden af Århus og omegn??

Har hørt om et i Hammel, men hvis I kender noget der er tættere på, og kan opfylde ovenstående, så hører jeg gerne om det.
1999 Volvo S80 - 2.4 aut.
århusC
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 14:15 pm
Geografisk sted: Århus C.

Re: S80 ujævn i tomgang når varm, nogle gange?! (årg 1999)

Indlægaf jimDK » tors feb 02, 2017 21:10 pm

Det er en god ide at få udlæst fejlkoder, med en Volvo kodelæser (VIDA/DICE).

Det kan være gasspjældet som driller, det er velkendt at det bliver slidt på V70/S60/S80 i årgangene fra 99-2002
Magneti Marelli leverer spjældet, det var en mindre skandale i sin tid.
Prøve at google "volvo ETM magneti marelli"

Med mindre spjældet er skiftet.
Gult mærkat på spjældet indikerer at det er en nyere udgave, hvidt indikerer den "originale" udgave.

Der er en del tråde her på forum om spjældet, feks:
viewtopic.php?f=3&t=8009&hilit=+etm
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster