Side 1 af 1

Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: ons feb 08, 2017 19:16 pm
af Ulrik Friis
Er der nogen der har erfaring med at montere indsprøjtningsdyserne fra en D 5244 T4 motor i en D 5244 T?

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: ons feb 08, 2017 19:40 pm
af ssn
Hej Ulrik
Det er rimmelig nemt , hvis den ikke sidder fast ,
det har de ikke gjort på min , de har været afmonteret alle
i forbindelse med nye knastfølgere
Har tidligere fået skiftet 2 stk.
Men husk at nummeret i toppen af dysen skal være den samme
Du kan nemt selv gøre det , og skulle den sidde fast
er det jo bare at skrue røret på igen og så køre til Volvo
og lade dem bruge deres aftrækker
søren

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: ons feb 08, 2017 20:15 pm
af Ulrik Friis
Jeg er helt med på afmontering og montering, men der er forskel på dyserne fra en D5244T (min motor) og en D5244T4 (185 hk motor), hvor de nyere dyser skulle forstøve mere effektivt end de gamle. Kan min motor køre med de nye dyser?

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: ons feb 08, 2017 22:20 pm
af ssn
ÅHHHH , på vores D5 , er der 5 huller i 163 HK og 7 i 185 HK
Men din spørgsmål skal du rette til Solgt , han er nok en af dem der kan svare på det
Har modtaget pakken i dag , så skal jeg bare finde tid til at prøve
Søren

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: tors feb 09, 2017 8:47 am
af ssn
Hej
Der står noget i denne tråd
http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 64482.html
Søren

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: tors feb 09, 2017 15:58 pm
af kalby
Der er flere kriterier for at det skal kunne lykkes. Dysens åbningstryk, skal ligge i nærheden af hinanden. at der er en smule forskel fra t motoren til t4 er nok ikke det værste. Dysens længde fra flammepakning og ned til dysespids, skal være ens. Dysens sprøjtebillede er afspejlet i stempeltoppen. I gamle dage havde man et forkammer, i nyere maskiner er det udformet i stempeltoppen. Dvs at stemplet kan være udformet til at passe på dysen m 5 huller, og derved får du en varmepåvirkning i stempeltoppen på t motoren, som den måske ikke tåler. Hvis stempeludformningen er ens, dyserne er lige lange, har nogenlunde det samme arbejdstryk, burden de nyere 7 huls kunne bruges.

Re: Indsprøjtnings dyser til en D5

Indlæg: fre feb 10, 2017 17:32 pm
af Ulrik Friis
Tak for en grundig gennemgang. Jeg må nok hellere holde mig til de foreskrevne.