B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 2:07 am

Jeg tror der er gennembrud i sagen.... :idea:

Satte tænding på for endnu engang at måle tændspole m.m. igennem. I løbet af et øjeblik blev de brune ledninger på pind 15 så varme at isoleringen begyndte at smelte. Fik slået tændingen fra i en ruf og observerede så røg fra et udefinerbart sted :shock: - det viste sig at være indefra strømfordeler dækslet. Fik åbnet og kunne konstatere at ledningen mellem kondensator og platiner var ved at smelte væk!

Efter et grundigt nærstudie af diagrammet er min konklusion som flg.

Hovedrelæet (#71 på diagrammet) er brændt af - eller nærmere den ensretter der sidder i relæet, som så tillader strømmen at løbe den forkerte vej og jorder til stelforbindelsen. Samtidig bevirker det at der ikke kommer strøm til pumperelæet (#72) og derfor kører pumpen ikke nu. Såvidt jeg kan se går det så hele vejen tilbage gennem omdrejningstælleren, tændspolen og ud i strømfordeleren og alle kabler på vejen bliver en modstand hvor det tyndeste bliver varmest først og smelter. Jeg er ikke el-teknikker og kommer nok ikke gennem eksamen med den forklaring... Hører gerne hvis der er en kompetent el mand der kan verificere dette.

Uanset, så tror jeg at der skal et nyt hovedrelæ til (håber ikke der er andet nu...). En hurtig søgning på et hovedrelæ hos de gængse leverandører gav ikke noget resultat :? Må søge videre i morgen.

God nat.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 13:09 pm

hmmm dagens undersøgelser af relæer gør forvirringen større...

Ifgl. manualen så er der to relæer;

#71 hovedrelæ = Volvo nr. 243028 / Bosch nr. 0 332 003 025
#72 pumperelæ = Volvo nr. 241812 / Bosch nr. 0 332 003 021

Hovedrelæet indeholder en spærrediode - det gør pumpe relæet ikke. Der skal derfor bruges to forskellige.
(pumperelæet er iøvrigt det samme relæ, der bruges til koldstartsventilen på B20 E/F op til -71).

De to Bosch numre har jeg fundet frem til på nettet. MEN på min sidder de omvendt?! :shock: Med andre ord; alle ledninger til hovedrelæet sidder på det relæ, der har Bosch nummeret til pumperelæet. Dette har jeg nu også fået verificeret af Bosch Autoelektro. Hvordan det har kunnet fungere på denne måde har jeg ikke forstand på.

Det er ikke umiddelbart lykkedes mig at finde et originalt hovedrelæ på nettet - Bosch har nye relæer til erstatning, men det er selvfølgelig ikke estetisk optimalt at have en lille sort klods siddende hvor der før sad et fint metal relæ.

Pumperelæet har ligeledes været brugt på forskellige VW og Porsche modeller og ser ud til at være mere tilgængeligt.

Nu er spørgsmålet så, hvilket af de to relæer der reelt set er stået af? Ingen lugter brændt eller har visuelle tegn der indikere noget "muggent". Er der nogen, der kan hjælpe med hvordan man måler er relæ?

mvh
John
Vedhæftede filer
72ES wiring - ignition focus.jpg
Diagram med fokus på tændingen
72ES wiring - ignition focus.jpg (241.21 KiB) Vist 784 gange
Sidst rettet af LevinES tirs maj 16, 2017 13:21 pm, rettet i alt 1 gang.
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 13:17 pm

Et par billeder af relæet, der burde være hovedrelæ men, som har et Bosch nummer der indikerer, at det er pumpe relæet.
Vedhæftede filer
Relæ-3.png
Relæ-3.png (380.74 KiB) Vist 783 gange
Relæ-2.png
Relæ-2.png (575.19 KiB) Vist 786 gange
Relæ-1.png
Relæ-1.png (654.78 KiB) Vist 786 gange
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf hesu » tirs maj 16, 2017 18:00 pm

Hej John. Du kan teste relæet med et par prøveledning og en 12v strømforsyning. Stel til ben 85 og 12v til ben 86. Så kan du høre om det klikker. Hvis du har et Ohmmeter skal der
være forbindelse mellem ben 87 og 30/15 når det er aktiveret. Du kan evt. skille det ad ved at bøje de små bøjning ud, der sidder i bunden og så tjekke om det er ok.
Tidl: Ford Escort 73 Opel Record 65 Chevy Elcamino 73
Austin Morris Simca 1100
Nuvær: Volvo V70 97 km 253000
hesu
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: ons apr 18, 2012 22:43 pm
Geografisk sted: Valby

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf nj » tirs maj 16, 2017 18:21 pm

Kan ledningen fra kondensator have stelforbindelse der hvor den går gennem strømfordelerhuset ind til platinnerne?
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 697
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 18:51 pm

Tak Hesu - det prøver jeg.

NJ; det var en mulighed men jeg har checket og der er ingen kontakt.

Mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 19:17 pm

Nu har jeg målt begge relæer -og begge virker og der bliver skabt kontakt mellem 87 og 30/15 :?

Er der en speciel måde hvorpå jeg kan kontrollere at ensretter dioden i hovedrelæet virker?

Jeg fatter simpelthen ikke hvad det så kan være. Suk.

John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf hesu » tirs maj 16, 2017 19:53 pm

Hej John. På med et ohm-meter og mål dioden. Der skal være lidt modstand den ene vej og mega modstand den anden vej. Ben 85 og 86. Du skal vende dine målepinde om når du ved hver måling. Hvis der er samme ohm værdi er dioden kort sluttet. Den bliver ikke brugt som ensretter. Den sidder for at beskytte.
Tidl: Ford Escort 73 Opel Record 65 Chevy Elcamino 73
Austin Morris Simca 1100
Nuvær: Volvo V70 97 km 253000
hesu
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: ons apr 18, 2012 22:43 pm
Geografisk sted: Valby

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs maj 16, 2017 20:10 pm

Hej Hesu,

Tak for hurtigt svar.

Indledningsvis må jeg tilstå at det med ohm etc er lidt som sort magi for mig -bare lige så du kender niveauet... :roll:

Ok har sat multimeteret til at måle ohm op til 200k.

På det der burde være hovedrelæet (Bosch nr. 0 332 003 025) måler jeg ingenting den ene vej og ca. 50 den anden vej.

På det andet relæ (Bosch nr. 0 332 003 021) måler jeg ingenting begge veje hvilket jeg antager er korrekt og blot bekræfter at der en diode i det andet relæ.

Samtidig bekræfter det vel at begge relæer virker og at problemet alligevel er et andet sted?

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf hesu » tirs maj 16, 2017 20:44 pm

Hvis du kortslutter dine målepinde skal der være 0 ohm. Det relæ uden diode skulle gerne vise 0 ohm uanset hvordan du vender måle pindene.
Relæet med dioden skal vise ca. 0 ohm den ene vej og høj modstand den anden vej. Du kan og så prøve at ohme kondensatoren. Den skal dog aflades først.
Afmonter dens 2 ledningen og kortslut disse med en skruetrækker. Der kan kommer gnister hvis den er opladet, dette er også et tegn på at den virker.
Jeg tror du skal lede efter en kortslutning i tændnings delen men hvor det ved ikke.
Tidl: Ford Escort 73 Opel Record 65 Chevy Elcamino 73
Austin Morris Simca 1100
Nuvær: Volvo V70 97 km 253000
hesu
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: ons apr 18, 2012 22:43 pm
Geografisk sted: Valby

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » ons maj 17, 2017 0:22 am

Efter at have målt og konstateret at begge relæer alligevel ser ud til at virke, har jeg nu monteret dem begge igen -omend i korrekt position/funktion.
Målte den grønne ledning igennem fra batteriets + pol til hovedrelæet. Ok.

Kunne det være noget i startmotoren der kortsluttede? Besluttede mig for at tage Amazonens og flytte over i ES'ern -om ikke andet så for udelukkelsesmetoden. Demonterede strømfordeleren og påbegyndt afmontering af kabler fra startmotoren. Ingen kortslutning på solenoiden. Checkede +kablerne og fandt der var gennemgang til stel :? Der er tre kabler; 1 til batteriet, 2 til generatoren og 3 til sikring #9.

Kablet til sikringen havde kontakt til stel. Målte videre inde i bilen. Fjernede sikringen og målte mod startmotoren. Ok. Målte den gule ledning på den anden side og havde stel. Videre til sikkerhedsblinket. Ok På samme kontakt sad der en grøn/rød ledning der går til uret. Ved måling viste den kortslutning mellem den grøn/røde ledning og stel. Demonterede ledningen og uret og målte på uret igen og samme resultat. Kan ikke forestille mig at det skal være sådan, men er i tvivl om det har noget med urets konstruktion at gøre? Uanset, så lod jeg det forblive afmonteret.

I håbet om, at det så ikke var startmotoren monterede jeg kablerne igen, strømfordeleren blev bygget tilbage til elektronisk tænding og alt andet genetableret. Med hjertet i halsen ny prøvestart -men samme resultat. Dog kører pumpen nu igen som den skal.

Tog tændspole kablet fra strømfordeleren og lagde det inden for 10mm af stel og tørnede motoren. Ingen gnist.
Skiftede tændspolen og prøvede igen. Stadig ingen gnist.

Aaaaargggh - endnu en nat i garagen og stadig intet der får det lort til at virke. Eneste positive er at relæerne tilsyneladende er i orden og at der ikke er noget der ryger.

God nat.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster