Seneste opdatering på saga'en...
Dagen efter det lykkedes at komme til syn, så kørte jeg til arbejdet uden problemer -indtil jeg skulle hjem igen. Alle forsøg på start var forgæves og efter 4 stive timer i regn og kuling gav jeg op og tog en taxa hjem med hunden.
Frem og tilbage på cykel med reservedel i rygsækken den følgende uge hjalp ikke på noget som helst og til sidst måtte jeg kapitulere og få bilen hjem på et fejeblad. Der har den stået i 10 dage nu og til trods for adskillige velvillige konsulent timer med Stig Bunzen på telefonen vil den bare ikke starte - ikke engang et lille host.
Frustrationerne har nu nået "Bjarne Riis kaster med cykel niveau" (Tour de France enkel start i 1997)
- MAP er modtaget efter reparation/kalibrering hso Dr. D-Jet i Tyskland. Ingen forskel.
- Impulskontakterne i strømfordeleren er justeret med special værktøjet fra Dr. D-Jet. Ingen forskel.
- Brugt strømfordeler med kondensator fra en anden B20F monteret. Ingen forskel.
- Fjernet den elektroniske tænding fra min egen strømfordelere og monteret platiner og kondensator. Ingen forskel.
- Anden brugt trykregulator fra B20F monteret. Ingen forskel.
- Checket at strømfordeler akslen drejer når motoren tørner. OK.
- Nye tændkabler monteret. Ingen forskel.
- Ny tændspole monteret. Ingen forskel.
- Dobbelt checket grundindstillingen af tændingen. OK
- Dobbelt checket indstillingen af spjældkontakten og sikret at alle dyser klikker iht manualen. OK
- Checket og målt alle kabler til/fra start motor, generator, tændspole, strømfordeler dyser og sikringsholder. Alt ok.
- På strømfordeleren demonterede jeg tændingskablet fra tændspolen og lagde den afisolerede ende ca. 10 mm fra stel (brugte fastgøringsbolten til tændspolen). Tørnede motoren og konstaterede at der ingen gnist var. Målte endnu engang på +polen af tændspolen og konstatere 12,7v. Skiftede tændspolen tilbage til den gamle og prøvede igen. Samme resultat.
Som jeg kan se det i diagrammerne så er der intet i styreboksen, der har nogen indlfydelse på tændningen. M.a.o. hvis der er 12v på tændspolen (den røde ledning fra omdrejningstælleren), god forbindelse fra tændspolen til strømfordeleren og stel tilbage fra kondensatoren via den hvide ledning til omdrejningstælleren er der intet der skulle forhindre bare en lille gnist i at springe ud af tændspolen. Men nix. Intet.
Efter sidste forsøg så lugtede der lidft "varmt" - tog strømfordeler dækslet af og så der kom lidt røg op. Opdagede at ledningen fra kondensatoren til platinerne så ud til enten at have smeltet lidt eller vet. fået en skade ved at blive klemt i kontakten. Satte ny isolering på og prøvede igen. Ingen forskel -bortset fra at nu kører benzin pumpen heller ikke! Aaaaarghhh!
Der sidder to brune ledninger på tændspolens minus (pind 15) - den ene går til sikringsholderen og den anden til pumperelæet. Kan man forestille sig en defekt i pumperelæet der går baglæns i systemet og ødelægger noget?!
Det er simpelthen ekstremt frustrerende. Hjælp!
mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.
Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R