B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » lør apr 22, 2017 20:16 pm

Kære forum,

Min 1800ES fra 72 med en B20F har over den senere tid haft en tendens til pludselig at lave et ryk, som om motoren satte ud mens jeg kørte. Udfaldet varede kun ganske kort tid som f.eks. et sekund og bilen kørte videre. Havde fornemmelsen at det mest skete ved del-gas, men det var ikke entydigt. Første tanke var derfor, at det var luftspjældskontakten som måske var slidt i "sporet" og skulle renses.

De grønne Volvo manualer for "Insprutingssystem B20" og "Felsökningsschema insprutningsmotorer" indikerede, at en blokeret udluftnings slange fra tanken også kunne være en årsag. Checkede og blæste den igennem -ingen forstoppelse.

Næste punkt var at demontere trykgiveren fra inderskærmen og ifgl. manualen slå let på den mens motoren kører. Hvis motoren gik i stå var trykgiveren defekt. Checket og ingen fejl overhovedet.

Ved samme lejlighed slog jeg let med skaftet fra skruetrækkeren på trykregulatoren over dyserne -og motoren gik ud! Noget møj, men i det mindste var fejlen lokaliseret.
Troede jeg....

Min Amazon har p.t. motoren demonteret pga andre problemer og eneste andet transport er min ES og en cykel. Med bopæl på landet i det syd-fynske er det rimeligt kritisk ikke at have en bil! Specielt en fredag eftermiddag hvor der var 6 timer til jeg skulle være i nord sjælland til en middag. Jagten gik ind på at forsøge at opstøve en ny/brugt trykregulator. Efter adskillelige tlf opkald lykkedes det faktisk via forskellige klubmedlemmer at finde en godt brugt i Svendborg. Efter en 28 km cykel tur blev den monteret og stor var min forventning til opstarten -og stor var skuffelsen da det ikke hjalp en ski' :(

Forsøgte at checke alt, men lige lidt hjalp det og tiden gik -og middagen måtte aflyses. Har nu prøvet fejlfinding de sidste 10 timer og kommer ingen steder. Håber der er en ekspert der kan assistere her på forumet.

Kunne få motoren igang men kun lige holde den i live ved at holde speederen nede. Det lyder som om den ikke tænder ordentligt - som om den kører på 3 cylindre. Den tager kun gassen modvilligt.

Måtte springe ind og ud af bilen for at nå hen og holde gasspjældet nede og forsøge at "pille" ved dyse-stikkene m.m. men lige lidt hjalp det. Efter at have renset og justeret luftspjældskontakten startede den som en mis -men gik op til 2500-3000 omdrejninger. Forsøgte at justere ned på tomgangsskruen men lige lidt hjalp det og motoren stoppede pludseligt. Har monteret stroboskop for at checke/justere tændingen, men nu kan jeg ikke få liv i den igen. Aaaarrrghhh HJÆLP!!

Status;

Tændrør -OK
Strømfordelerlåg -OK
Strømfordeler impulsgivere - OK
Pertronix elektronisk føler - OK
Strømfordeler kabler - OK
Ventiler - Checket/justeret - OK
Trykgiver - Checket og målt iht manualen - OK
Vandtemp. føler på blokken - checket og målt iht manualen - OK
Benzin pumpe - kører og leverer benzin - OK (har ikke målt mængden og ikke et manometer til at måle trykket, men ved check af tændrørene var alle 4 våde).
Benzin udluftning - OK
Luftspjældskontakten - checket, renset, målt og justeret iht manualen. OK
Ledningsnet - gennemgået og ingen korroderede samlinger eller møre ledninger fundet.
Sikringer - OK
Tændspole -? (mit ræsonnement siger man at den jo må virke da den fungerede under de første opstarter)

Forslag modtages med kyshånd - jeg er desperat!

p.s. bilen er total renoveret i 2005 og har kørt ca. 30'000km siden.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf kongsted » lør apr 22, 2017 20:59 pm

Hej Levin
I den "grønne" er der også vejledning i gennemmåling af følere, dysser osv. Jeg tror ikke på
blokeret udluftningsslange fra tanken, efter min bedste overbevisning ville problemet først opstå
efter motoren havde kørt et stykke tid og kan nemt tjekkes ved at lette benzin dækslet.
Det er ganske rigtigt at der på B20 med elektronisk indsprøjtning kan være problemer med
stikforbindelser, det er jo "første generation" med elektronik. Men pille ved dyssestik tror
jeg ikke løser nogle problemer.
Jeg tror problemet skal findes i benzinforsyningen, du skriver at pumpen kører som den
skal, men noget så simpelt som benzinfilteret hvordan er det med det ??
Jeg har selv skiftet tændspole på sådan en fætter, men kan ikke huske symptomerne.

Volvohilsen Ronni

PS. Bliver du så træt, at bilen bliver billigt til salg så sig til :D
Nuværende Volvo
V70 T5 AUT 2003


Mit lejetøj
Triumph Stag US 1973

Tidligere Volvoer
122 S 1965
210 Pick up 1966
123 GT V8 1967
265 GLE 1978
480 ES 1987
480 ES 2,0 AUT 1988
240 B230 AUT 1993
kongsted
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: søn apr 25, 2010 11:02 am
Geografisk sted: Helsingør

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » lør apr 22, 2017 21:39 pm

Hej John

Har du checket tændings kontakten kan lave nogle sjove fejl.

Og manifolds tryksensoren som du skulle slå på skal du måle primer og sekunder spoler for den koregt modstand.

her er der en link til noget læse stof.
https://oldtimer.tips

Wolker han har har godt fat i det gamle Bosch D-jet system.

Mvh Stig

Ps jeg har stik ben liggen til D-jet systemet.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 581
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » lør apr 22, 2017 22:08 pm

Hej Ronni og Stig,

Tak for jeres input.

Her er lidt tillægs information;

Jeg var i Flensborg og retur dagen forleden dag og bilen kørte uden problemer. Jeg har brugt bilen stort set hver dag de sidste 3 uger uden nogle problemer -bortset fra de ryk jeg omtalte. Var lidt nervøs inden turen til Flensborg da jeg synes de var mere frekvente men nåede ikke at checke udluftningen af tanken inden (blot som "easy fix") og kørte derfor på chancen. Og det gik som sagt uden problemer.

Om det er et tilfælde at motoren stoppede da jeg slog på trygregulatoren ved jeg ikke - men dæleme et spøjst sammentræf -specielt når det så alligevel ikke ser ud til at være den. Benzin filteret ved tanken skiftede jeg sidste år (mener jeg) og uanset, så har jeg blot forsøgt at resonere mig frem til at;

-når alle 4 tændrør bliver våde
-når benzinen "vælter" ud ved skift af trykregulatoren og
-når man tydeligt kan lugte fed og uforbrændt benzin

så er det ikke tilførelsen der umiddelbart er problemet.

Den enste anden besynderlighed jeg har haft er, at startmotoren har det med at "hænge" ved start specielt når den er kold d.v.s. at man lige skal dreje startnøglen en ekstra gang og så hopper den af igen. Jeg har slået det hen som værende et problem med lidt gammelt fedt i solenoiden og tænker ikke det er af betydning her.

Jeg må prøve at checke tændingskontakten alligevel og se om der skulle være en løs ledning.

Tak for linket til oldtimer.tips. Kan iøvrigt også anbefale denne side: https://www.mbca.org/star-article/january-february-2011/myths-and-magic-bosch-d-jetronic-fuel-injection


p.s. bilen er til salg til den rette men billig er den ikke -heller ikke selvom den ikke starter lige p.t. Ville oploaded et par billeder men ser ud som om at Photobucket p.t. er "nede".
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » lør apr 22, 2017 22:24 pm

Hej John

Det er ikke løse ledninger men inde i selve kontakten der kan være en fejl.

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 581
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » lør apr 22, 2017 22:38 pm

Hej Stig,

ok tak for heads-up. Jeg tvivler nu også på at det er der problemet er. Hvis der var strøm problem så ville det vel være "alt eller intet" -og jeg kan ikke få det til at passe med at det virker som om de kun kører på 3 cylindre - eller ihvertfald ude af takt :|

Apropos takt, så frygtede jeg også at det kunne være takthjulet der havde smidt nogle tænder, men det forklarer jo så heller ikke hvordan den godt kunne starte op og kører 2500-3000 omdrejninger og så dø igen :?:

Jeg er total rådvild -og desperat over ikke at have et køretøj til mandag.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Klågem » lør apr 22, 2017 22:45 pm

Du har en blokeret returslange til benzinen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5354
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » søn apr 23, 2017 1:10 am

Hej Klågem,

Tak for input - det med retur slangen havde jeg ikke tænkt på. Har heller ikke set det beskrevet i manualerne.
I princippet skulle det jo blot forhøje trykket, men da dyserne begrænser mængden der kan gå i cylinderne, så kan jeg ikke se hvordan det kan give de symptomer.
Uanset, så var det tilstrækkeligt interessant til at jeg røg i arbejdstøjet igen for at prøve det af.

Konklusion;

- Demonterede retur slangen fra trykregulatoren og sendte 3 store lungefulde luft gennem (retur)systemet uden problemer.

- Genmonterede den oprindelige trykregulator nu hvor jeg alligevel havde den 1/3 af slangerne af.

- Forsøgte at starte men uden held. Benzin pumpen og motoren tørner men starter ikke.

- Kan også konstatere at der kommer rigeligt med benzin frem i systemet. Hele garage (og undertegnede) hørmer ganske betragtelig af benzin nu.

- Starteren bliver til gengæld mere og mere underlig og hver anden gang kan jeg næsten ikke få den stoppet.
Må afmontere starteren i morgen og få checket om der er et problem der forplanter sig.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » søn apr 23, 2017 5:32 am

Godmorgen john
Det lyder som du ikke har gnist på tændrørerne + din starter har sit eget liv det er derfor jeg mis tænker din tændings kotakt.
Jeg ved ikke hvordan et Pertronix elektronisk opføre sig når det for eksemple kun får 9v hvis der er dårlig forbindselse i din tændings kontakt under starden og bagefter.
Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 581
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Cringvig » søn apr 23, 2017 8:13 am

Du skriver at den kan køre ved høje omdrejninger.
Måske du har et takthjul som har løsnet sig fra sit stål nav.
Når så den få omdrejninger så vil de skrå tænder trække det ind på plads.
Måske det er ramt helt ved siden af men det kan andre nok be eller afkræfte.

God søndag :)
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » søn apr 23, 2017 8:30 am

God morgen,

Kaf'en er indtaget, solen skinner, græsset er knæ-højt -men projektet i garagen kigger på mig md onde øjne :evil:
Modsat frustrationerne og desperationen så er motivationen ikke på højdepunktet :(

Stig, det med tændingslåsen har du måske ret i -jeg så at der sidder et par skruer på bagsiden. Har ikke forsøgt at skille sådan en ad før -kan man det og komme ind til det der er nødvendigt? Har altid troet det var en forseglet enhed for at forhindre tyveri, men det er måske mest ifht selve rat låsen.

Chris, takthjulet har jeg også haft mistænkt, men tvivler på det kan rykke sig så langt ud pga dækslet. Uanset, så længe tænderne har fat så kan den jo ikke hoppe nogen grader til hverken den ene eller den anden side.

Min fornemmelse er helt klart at det er et elektrisk problem med interimistisk manglende tænding -startmotoren var/er måske blot et enkelt egn i den retning.

Jeg må prøve det med tændingslåsen som det første.

God søndag -og tak for jeres input indtil nu.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Henning P » søn apr 23, 2017 8:32 am

Hej Hej

Syntes ikke jeg kan læse om der gnist på tændrør. Kunne jo hvis ikke. Godt være en død kondensator..
For så dør den jo straks
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 266
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf nj » søn apr 23, 2017 9:14 am

Godmorgen

Mener at jeg for rigtig mange år siden havde et lignende problem med en B20E i en 142 GL
Der var det simpelthen en lufttemperatur-føler som "troede" der var 20 minusgrader i luften og så dermed gav alt for fed blanding.
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 699
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » søn apr 23, 2017 22:19 pm

God aften John

Jeg håber du har fundet fejlen.
Jeg kom til at tænke på hvis membranen er revenet i manifold sensoren vil den også få alt for meget benzin.
Det var tilfælet med min og måden man havde kompesert for det var at forstille tændingen 90 grader.
og den var umulig at få til at køre jærvent i tomgang.

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 581
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » søn apr 23, 2017 22:46 pm

God aften,

En status opdatering;

-Start motor demonteret, efterset, malet og monteret. Ingen problemer overhovedet.

-Kabler til/fra start motor checket og alt ok.

-Tændings kontakt demonteret, åbnet, og kontakt punkterne kontrolleret for ir el. tilsvarende. Ingen problemer overhovedet.

-Temperatur føler, eftermålt igen til en værdi på ca. 2400 Ohm (manualen siger 2100-3100 Ohm). Stik skiftet da det så lidt mørt ud.

- Olie og oliefilter skiftet mest for at checke om der skulle være fremmedlegemer fra f.eks. takthjulet eller en stempelring i olien. Alt ok.

- Ledningerne på trykføleren eftermålt og alle værdier som beskrevet i manualen.

-Stik på strømfordeleren checket ok alt ok (der er elektronisk tænding og derfor ingen kondensator).

Startede motoren og til min overraskelse (alt den stund at jeg ikke har fundet en decideret fejl) så kørte den -stadig som om den ikke tænder ordenligt og efter et 1-2 minutter stoppede den og vil ikke starte igen. Aaarrggghhh . jeg bliver vanvittig. Har arbejdet non-stop på det lort i 2 1/2 dag uden at finde det mindste der kunne indikere en fejl årsag. Batteriet står med batterilader for at sikre det ikke er en kilde til problemer - men lige fedt hjælper det.

Der er vel snart kun styreboksen tilbage - det er bare mod min logik hvorfor den skulle stå af lige pludseligt og når jeg slog på trykregulatoren. Med mindre det er verdens mest usandsynlige sammentræf.

§!"#€% dag.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst