B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » søn apr 23, 2017 22:57 pm

God aften Stig,


Desværre er jeg ikke kommet tættere på at finde en løsning. Med manifold sensoren tænker du da på trykregulatoren? Eller mener du "tillsatsluftsliden" der sidder ved vandtemperatur føleren?

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Klågem » man apr 24, 2017 1:13 am

Prøv at tage returslangen af oppe ved motoren og sæt en stump slange på(fra motoren) og ned i en dunk/flaske.
Start bilen og tjek at der kommer benzin ud af slangen.
Jeg havde samme problem på en BMW for en del år siden.
Og der var det tryk regulatoren der ikke virkede når der kom tryk på benzinen.
Den blokerede for returen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » man apr 24, 2017 7:50 am

God morgen Klågem,

Det kan jeg godt prøve, men jeg har som nævnt allerede prøvet at skifte trykregulatoren og resultatet var nøjagtig det samme. Selvfølgelig kan den have samme defekt, men situationen ved opstart var præcist som før - ikke så meget som en lille afvigelse. Derudover kan jeg stadig ikke forstå hvordan et evt. forhøjet benzintryk vil få motoren til at gå ud? Kunne forstå hvis forbruget blev markant højere, hvis der mod forventning kunne presses mere benzin gennem dyserne -men tvivler.
For at sikre "no stones left unturned" må det selvfølgelig afprøves.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » man apr 24, 2017 9:00 am

God morgen John

D-jet systemet er meget f'ølsomt system overfor benzin trykket som skal være 28-30 Psi.
Hvis returen er blokeret som Klågem skiver så vil du nok have 50-60 psi og der med det tryk vil den drukne i tomgang.
Så af med returen, slangen ned i en dunk med plads til et par liter og prøv igen.
Har du set at der er ginst på et tændrør?

Send en PM med dit nummer hvis du har brug for telefon support er hjemme idag og i morgen.

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 573
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » man apr 24, 2017 11:05 am

God morgen Stig,

Har taget cyklen til Svbg og måtte leje en bil så jeg kan få dagligdagen til at hænge sammen. Må prøve det med retur slangen i aften.

Har sendt dig en PM med mit nr og vil sætte stor pris på en tlf. konsultation senere i aften.

Jeg er med på at trykket i systemet er vigtigt og uden at jeg skal kloge mig på det, så har mit ræsonnement indtil nu blot været at

-hvis trykregulatoren er "stået" af ville det vel formentlig skyldes at membranen er mørnet og hullet er blevet for stort = for lavt tryk?

-da jeg på et tidspunkt kunne holde motoren kørende ved manuelt at holde gasspjældet lidt nede forsøgte jeg at klemme retur slangen med en polygriptang for at se, om det ville gøre en forskel på trykket. Det gjorde ingen forskel. Hvis returen i trykregulatoren er blokeret, så ville der selvfølgelig heller ikke være nogen forskel med en polygriptang på returslangen.

-Da jeg skiftede trykregulatoren blæste jeg den først igennem for at kontrollere om der var gennemgang også på returen. Det var der. Uanset, så var problemet det samme da den blev monteret.

-Kan et evt højere tryk virkelig blive presset ud gennem dyserne?

- Et symtom der kunne understøtte tesen med forhøjet tryk er, at alle 4 tændrør er meget våde og at der nu siver benzin ud under manifold pakningen. Det slog jeg egentlig hen som værende pga den manglende tænding?

Jeg har ikke prøvet den med en gnist fra tændrøret da jeg ikke har nogen der kan starte motoren for mig mens jeg checker. I så fald må jeg først have lavet en kortslutnings kontakt. Uanset, så har motoren jo startet flere gange omend det virker som om den ikke kører/tænder ordentlig. Kan tændspolen have en fejl der opstår når den bliver lidt varm?

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » man apr 24, 2017 16:41 pm

Så er vi et skridt tættere på en løsning; med Stigs gode assistance har jeg nu demonteret trykføleren fra inderskærmen og været forbi Bosch Autoelektro i Svendborg og, hvor det kunne konstateres at enheden ikke kunne holde trykket. Det var faktisk ikke engang muligt at nå op på 0,5 bars vakuum :shock:

Det positive er, at den mest sandsynlige fejl årsag er fundet - prisen for reparationen er så knap så positiv... nu prøver jeg så Stig's forbindelse i Tyskland og skal vende tilbage med en opdatering senere.

Tak til alle for råd og hjælp.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Klågem » man apr 24, 2017 21:59 pm

Prøv lige at ringe til kristian fra Gadbjerg (ham der ejer forummet her)
Han har måske en i gemmerne
http://vparts.dk/?page_id=601
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » man apr 24, 2017 22:28 pm

Klågem skrev:Prøv lige at ringe til kristian fra Gadbjerg (ham der ejer forummet her)
Han har måske en i gemmerne
http://vparts.dk/?page_id=601


Hej Klågem

MAP sensoren er udgået for mange år siden, man kan være hældig at finde en Nos på Ebay men de koster kassen, og en brugt er man som regl lige vidt.

Volker som jeg har sendt ham vider til kan lave den for 265 Euro ca: en uge, Bosch kan også men 439 Euro men ca: 5 ugers ventid.

Men man skal jo aldrig sige aldrig :wink:

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 573
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf Klågem » tirs apr 25, 2017 1:02 am

S.Bunzel skrev:
Klågem skrev:Prøv lige at ringe til kristian fra Gadbjerg (ham der ejer forummet her)
Han har måske en i gemmerne
http://vparts.dk/?page_id=601


Hej Klågem

MAP sensoren er udgået for mange år siden, man kan være hældig at finde en Nos på Ebay men de koster kassen, og en brugt er man som regl lige vidt.

Volker som jeg har sendt ham vider til kan lave den for 265 Euro ca: en uge, Bosch kan også men 439 Euro men ca: 5 ugers ventid.

Men man skal jo aldrig sige aldrig :wink:

Mvh
Stig


Jeg mente jo ikke en ny.
Jeg købte et par dyser til en b20E for en del år siden. Det kunne jo være at han har andre dele på lager.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » tirs apr 25, 2017 16:59 pm

Hej Klågem

Map sensoren var ikke en jeg ville købe brugt, men jeg er også lidt sær hvad det angår :lol:

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 573
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » tirs apr 25, 2017 18:08 pm

God aften,

Seneste opdatering; jeg har lånt en ny trykføler/MAP hos samme flinke mand der startede med at låne mig trykregulatoren. Monterede den og med hjertet i halsen startede jeg motoren -som sprang igang og efter lidt tænding og tomgangsjustering middelbart køre som den skal. :mrgreen:

Kørte ind til syn og kom igennem uden anmærkninger 10 min før lukketid og deadline for synes som var idag :shock:

Frem og tilbage til syn fortsatte bilen dog med indimellem at lave de udfald, som jeg også oplevede før... så enten er den gamle MAP jeg har lånt også "træt" eller også er der andre fejl. Måske der alligevel er noget med tændningslåsen.

Uanset så sender jeg min egen MAP til Tyskland for renovering og så må jeg tage den derfra. Fortsættelse følger....

Endnu engang tak for alles bidrag og rådgivning.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf S.Bunzel » tirs apr 25, 2017 19:20 pm

Hej John

Det var super så er der også lidt mere ro på nu, hvor du har en nysynet volvo :wink:

Mvh Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 573
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » man maj 15, 2017 12:39 pm

Seneste opdatering på saga'en...

Dagen efter det lykkedes at komme til syn, så kørte jeg til arbejdet uden problemer -indtil jeg skulle hjem igen. Alle forsøg på start var forgæves og efter 4 stive timer i regn og kuling gav jeg op og tog en taxa hjem med hunden.

Frem og tilbage på cykel med reservedel i rygsækken den følgende uge hjalp ikke på noget som helst og til sidst måtte jeg kapitulere og få bilen hjem på et fejeblad. Der har den stået i 10 dage nu og til trods for adskillige velvillige konsulent timer med Stig Bunzen på telefonen vil den bare ikke starte - ikke engang et lille host.

Frustrationerne har nu nået "Bjarne Riis kaster med cykel niveau" (Tour de France enkel start i 1997) :evil:


- MAP er modtaget efter reparation/kalibrering hso Dr. D-Jet i Tyskland. Ingen forskel.
- Impulskontakterne i strømfordeleren er justeret med special værktøjet fra Dr. D-Jet. Ingen forskel.
- Brugt strømfordeler med kondensator fra en anden B20F monteret. Ingen forskel.
- Fjernet den elektroniske tænding fra min egen strømfordelere og monteret platiner og kondensator. Ingen forskel.
- Anden brugt trykregulator fra B20F monteret. Ingen forskel.
- Checket at strømfordeler akslen drejer når motoren tørner. OK.
- Nye tændkabler monteret. Ingen forskel.
- Ny tændspole monteret. Ingen forskel.
- Dobbelt checket grundindstillingen af tændingen. OK
- Dobbelt checket indstillingen af spjældkontakten og sikret at alle dyser klikker iht manualen. OK
- Checket og målt alle kabler til/fra start motor, generator, tændspole, strømfordeler dyser og sikringsholder. Alt ok.
- På strømfordeleren demonterede jeg tændingskablet fra tændspolen og lagde den afisolerede ende ca. 10 mm fra stel (brugte fastgøringsbolten til tændspolen). Tørnede motoren og konstaterede at der ingen gnist var. Målte endnu engang på +polen af tændspolen og konstatere 12,7v. Skiftede tændspolen tilbage til den gamle og prøvede igen. Samme resultat.

Som jeg kan se det i diagrammerne så er der intet i styreboksen, der har nogen indlfydelse på tændningen. M.a.o. hvis der er 12v på tændspolen (den røde ledning fra omdrejningstælleren), god forbindelse fra tændspolen til strømfordeleren og stel tilbage fra kondensatoren via den hvide ledning til omdrejningstælleren er der intet der skulle forhindre bare en lille gnist i at springe ud af tændspolen. Men nix. Intet.

Efter sidste forsøg så lugtede der lidft "varmt" - tog strømfordeler dækslet af og så der kom lidt røg op. Opdagede at ledningen fra kondensatoren til platinerne så ud til enten at have smeltet lidt eller vet. fået en skade ved at blive klemt i kontakten. Satte ny isolering på og prøvede igen. Ingen forskel -bortset fra at nu kører benzin pumpen heller ikke! Aaaaarghhh! :evil: :x

Der sidder to brune ledninger på tændspolens minus (pind 15) - den ene går til sikringsholderen og den anden til pumperelæet. Kan man forestille sig en defekt i pumperelæet der går baglæns i systemet og ødelægger noget?!

Det er simpelthen ekstremt frustrerende. Hjælp! :cry:

Billede

Billede

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf nj » man maj 15, 2017 17:58 pm

Har du udmålt lufttemperaturføleren som må sidde i fronten et eller andet sted.
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 690
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: B20F - ustabil tomgang og død. HJÆLP

Indlægaf LevinES » man maj 15, 2017 18:57 pm

Hej Niels Jørgen,

Ja både luft- og vandtemperaturfølerne har værdier som beskrevet i manualen.

Jeg tænker også at selvom de af en eller anden årsag måtte være defekte så skulle det jo ikke forhindre motoren i at starte. Blot gøre det vanskeligere f.eks. pga forkert/for meget indsprøjtning via kold starts dysen.

Problemet, ifgl. min anskuelse, er mere den manglende tænding/gnist.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster