Her på det sidste har jeg fået et besynderligt problem. Jeg har dog et bud på årsagen til det, men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
På min B20 motor sidder der dobbelt SU karburatorer. På karburatorerne sidder der en firkantet plastkasse med et såkaldt "evighedsluftfilter", der skal rengøres fra tid til anden. På plastkassens bagside er der en studs, og på denne studs sidder olieudsugningsgummislangen.
Hvis man efter en længere køretur holder pause og skal videre, kan motoren ikke starte. Jeg har dog fundet ud af, at hvis jeg afmonterer filteret, starter den lige med det samme. Til gengæld sejler bunden af filterkassen i olie. Det er også tydeligt, når motoren kører i tomgang, at der kommer store oliedampskyer ud af olieudsugningsgummislangen.
Jeg vurderer at luftfilteret bliver mættet af olie og dermed stoppet i en grad, så karburatorerne ikke får luft nok, når motoren skal genstartes fra varm. Når motoren er igang, kan filteret atter monteres, og kørslen kan fortsætte.
Det bekymrer mig dog, at der kommer så meget oliedamp fra olieudsugningen. Benzinforbruget er normalt, tændrørene og udstødningsrøgen ser fornuftig ud. Motoren trækker også fint under kørsel. Alt virker normalt
Hvad kan årsagen til den megen oliedamp være og hvad skal jeg gøre ved det?
På forhånd tak!
Søren