B20 med startproblemer + kraftig oliedamp

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20 med startproblemer + kraftig oliedamp

Indlægaf Søren B » lør aug 05, 2006 23:39 pm

Her på det sidste har jeg fået et besynderligt problem. Jeg har dog et bud på årsagen til det, men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
På min B20 motor sidder der dobbelt SU karburatorer. På karburatorerne sidder der en firkantet plastkasse med et såkaldt "evighedsluftfilter", der skal rengøres fra tid til anden. På plastkassens bagside er der en studs, og på denne studs sidder olieudsugningsgummislangen.
Hvis man efter en længere køretur holder pause og skal videre, kan motoren ikke starte. Jeg har dog fundet ud af, at hvis jeg afmonterer filteret, starter den lige med det samme. Til gengæld sejler bunden af filterkassen i olie. Det er også tydeligt, når motoren kører i tomgang, at der kommer store oliedampskyer ud af olieudsugningsgummislangen.
Jeg vurderer at luftfilteret bliver mættet af olie og dermed stoppet i en grad, så karburatorerne ikke får luft nok, når motoren skal genstartes fra varm. Når motoren er igang, kan filteret atter monteres, og kørslen kan fortsætte.
Det bekymrer mig dog, at der kommer så meget oliedamp fra olieudsugningen. Benzinforbruget er normalt, tændrørene og udstødningsrøgen ser fornuftig ud. Motoren trækker også fint under kørsel. Alt virker normalt
Hvad kan årsagen til den megen oliedamp være og hvad skal jeg gøre ved det?

På forhånd tak!

Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

B20 med startproblemer + kraftig oliedamp

Indlægaf Søren B » søn aug 06, 2006 23:18 pm

Ja, det ser ud til, at jeg selv har fundet svaret på mit problem:
Efter en nærmere gennemgang af problemet, fandt jeg frem til at oliefælden i venstre side af motorblokken var faldet halvt ud, og sad skævt, så den blev fyldt med olie. Da jeg fik sat den ordentlig på plads, og på en måde, så den fortættede olie kan løbe tilbage i motoren, så var det som om, at oliedampen forsvandt. Der var også sivet olie ud omkring hullet til oliefælden (det lagde jeg ikke mærke til i mørket i går aftes).
En grundig rengøring af "evighedsfiltret" og en efterfølgende kraftig omgang trykluft, og vupti.., så kunne også motoren starte uden problemer, kold som varm.
Ak ja..! Det er da godt, at man til tider kan hjælpe sig selv..!
Forhåbentlig kan nogen få glæde af disse erfaringer.

Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Gæst » tirs aug 08, 2006 16:16 pm

Hej Søren,
egentligt skulle motoren ikke blæse på den side. Kun hvis den anden slange er taget fra. Hvis du har den anden slange fra oliepåfyldningsdækselen hen til manifolden, så bestemmer den slange at der opstaar zirkulation og slangen fra luftfilteren skal faktisk suge yderligere frisk luft til kruntapsakselhuset.

Nu: Slangen på manifolden sidder på en adapter som har et lille hul (1,7 mm i diameter). Hvis det hul er sættet til med snavs, blaser overtryk ud gennem luftfilteren. Tjek dog lige, om der er 1,7 mm fri gennemvej. Det kan være at du midlertidigt har løst problemet, men at problemet egentligt ligger et andet sted.

Startproblemer ved varm motor (specielt ved disse temperaturer) skyldes ofte at karburatorer løber over. Og det ekstra benzin kommer man best af med at åbne for luftveje. Så: også dette problem kan du formentligt løse ved at tage luftfilteren af. Spezielt når den er snavset til med oliedampe. Der tror jeg, du har ret. Men du ved ogsaa at en varm motor startes bedst ved at holde speederen i bunden? Hele vejen i bunden og så dreje ved startmotoren!!

Jeg har lært noget af dit inlæg. Jeg tjekker oliefælden af min B20.

hilsen
BJ
Gæst
 

Indlægaf Gæst » søn aug 13, 2006 23:45 pm

Hej BJ!

Tak for tippet vedr. oliepåfyldningsslangen på manifolden. Jeg har tjekket om der er hul igennem, og det er der. Det er indlysende at der også der skal være et vis vakum, selvfølgelig. Det tænkte jeg ikke over at kontrollere i første omgang.
Såfremt der på et senere tidspunkt opstår problemer, som kan forbindes til dette emne, skriver jeg igen.

Mvh
Søren
Gæst
 

Indlægaf Søren B » man aug 14, 2006 17:43 pm

Anonymous skrev:Hej BJ!

Tak for tippet vedr. oliepåfyldningsslangen på manifolden. Jeg har tjekket om der er hul igennem, og det er der. Det er indlysende at der også der skal være et vis vakum, selvfølgelig. Det tænkte jeg ikke over at kontrollere i første omgang.
Såfremt der på et senere tidspunkt opstår problemer, som kan forbindes til dette emne, skriver jeg igen.

Mvh
Søren B
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster