Side 1 af 1

De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tirs maj 23, 2017 11:33 am
af Størling
Hej,
er der mon efterhånden ved at være viden nok om holdbarhed, skavanker, driftsikkerhed osv på de nyere 4 cylindrede 2.0L Volvo motorer? Gælder både diesel og benzin - som, så vidt jeg ved, er baseret på samme grundmotor. Bedre/dårligere end de gamle 5 cylindrede? Er der EGR problemer og tilsodning som mange moderne motorer lider af uanset fabrikant? Det ville være rart at høre lidt om, når man på et tidspunkt skal skifte den gamle Volvo ud til en nyere :wink:

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tirs maj 23, 2017 20:09 pm
af sttn
hej

Ja EGR problem ( som alle andre bil modeller) vore er blevet skiftet ( 2x) under garanti den ene ,så her ved sidste service 70.000 km havde motorlampe lyst ( EGR) igen, den er nu blevet skifte med alle slanger og div ( Volvo betalte) som jeg fik forlagt det havde de arbejdet med problemet igennem en tid.

Andet olie rør ? den røg en del det må den jo ikke ( er holdt op) skifte under garanti

Ellers er det en dejlig bil V60 D4 motoren er en super øko hvis du holder igen på gassen ( lige nu 19.9) iflg computer en tur til tyskland ca 16 der var der en tung fod på højre pedal.

vores har den stor sikkerheds pakke den adaptiv fart pilot er måske ikke den sidste nye den kan have lidt svært ved trafik der kommer fra siden den ser det forsent eller skal drej af der bremser den meget ned ,man kan selv træde på højre pedal hvis man er utålmodig . bruger systemet det hverdag. en anden ting så kan man se hvad den foran køre så kan man jo tage sin forholdregler om man vil blive bag / eller gas op enten med fingerknappe op/ned.en gaspedalen.

Er støjsvag .

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tors maj 25, 2017 18:58 pm
af Størling
sttn skrev:hej

Ja EGR problem ( som alle andre bil modeller) vore er blevet skiftet ( 2x) under garanti den ene ,så her ved sidste service 70.000 km havde motorlampe lyst ( EGR) igen, den er nu blevet skifte med alle slanger og div ( Volvo betalte) som jeg fik forlagt det havde de arbejdet med problemet igennem en tid.

Andet olie rør ? den røg en del det må den jo ikke ( er holdt op) skifte under garanti

Ellers er det en dejlig bil V60 D4 motoren er en super øko hvis du holder igen på gassen ( lige nu 19.9) iflg computer en tur til tyskland ca 16 der var der en tung fod på højre pedal.

vores har den stor sikkerheds pakke den adaptiv fart pilot er måske ikke den sidste nye den kan have lidt svært ved trafik der kommer fra siden den ser det forsent eller skal drej af der bremser den meget ned ,man kan selv træde på højre pedal hvis man er utålmodig . bruger systemet det hverdag. en anden ting så kan man se hvad den foran køre så kan man jo tage sin forholdregler om man vil blive bag / eller gas op enten med fingerknappe op/ned.en gaspedalen.

Er støjsvag .


Ok. Det er mig altså lidt af en gåde, at de EGR systemer ikke kan laves så de ikke skaber alle de problemer. Gad godt vide hvor meget bilproducenterne investerer i at optimere systemet. Kunne man feks ikke forestille sig, at der blev tilkoblet et 'rensesystem, hvor en forstøvet rensevæske (eller simpelthen bare diesel) sprøjtes gennem EGR systemet og manifold for hele tiden at løsne sod så det ikke når at bygge op .....?! :roll:

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tors maj 25, 2017 21:42 pm
af MrJet
Jeg har været lidt i markedet for en Volvo S60/V60 D4, altså fra 2014 og frem og med 181hk VEA motoren og 8 trins aut kasse. Stort set alle dem der havde kørt som taxa havde fået skiftet motor på garantien efter 150-200K km pga. alt for stort olieforbrug. Så desværre er de ikke helt problemfrie. Snakkede med en vognmand en dag jeg kørte taxa, hans havde haft samme problem og også fået skiftet motoren. Han sagde at det store olieforbrug havde været der nærmest fra start af, men efter at den nye motor var kommet i, så var der ingen problemer og han havde nu kørt ca. 80K km med den nye motor, så man kan håbe at Volvo har fået det fikset

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: fre maj 26, 2017 21:13 pm
af Pipettecenteret
Håber da at der er mere end 150000 km i sådan en motor, har lige fået leveret en V90 D5 og den skulle gerne holde minimum 200000 km har kalkuleret med 5 år som firmabil.

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: søn maj 28, 2017 19:17 pm
af sttn
Hej igen

olie forbrug er ikke et problem endnu ,

Ang EGR ventil så har alle de diesel vi har ejer er der kun en der ikke har haft det problem alle de andre , har haft problemet , Den uden problemer var en V50 med den meste ud skældte motor den fra PSA 1,6 D ( fransk) den lavede aldrig noget galt
den blev købte i stedet for en 307 se det var problemer efter 150.000 km den kostede kassen til sidst ( motor problemer) den oste helt vildt.

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: man jul 31, 2017 21:23 pm
af TaxaKim
Købte en XC70 D4 181 hk aut. som taxa den 23. september 2015.

Før det havde jeg V70 D3 136 hk aut. med den gode gamle 5-cylindre.
Fantastisk køretøj, der snart runder 410.000 km, da jeg efter 2 år og 385.000 km som taxa, solgte den til min hustru.

Kan ikke præcis huske det, men 4-5 måneder efter begyndte den en gang imellem at lyse i motordiagnoselampen.
Det har været omkring ved 60-75.000 km.
Ved omkring 100.000 km begynder den at lyse konstant.
Først ved 170.000 km sviner motoren helt vildt og EGR-ventilen bliver skiftet.

Ved 203.000 km lyser motordiagnoselampen igen, men denne her gang har jeg en fejlkode P04D900 hvilket bevirker at EGR-køler og kølerslanger samt hvirvelspjæld bliver skiftet ved 216.000 km.
EGR-ventil er stadig ren og i orden.
Har ikke haft fejl på EGR-ventil siden, og nu har bilen kørt 310.000 km.
Faktisk flot.

Men ved 180.000 km service begyndte motoren at drikke olie.
4 liter indtil 210.000 km service.
6,5 liter til 240.000 km service
Igen 6,5 liter til 270.000 km service.

Ved 255.000 får jeg et sneglesymbol og motoren mister accelerationsevne.
Afgasningsrøret mellem luftmængdemåleren og ventilerne er tilstoppet.
Skiftet ved 268.000 km.

Ved 270.000 km får jeg trykprøvet cylindrene, og de er i orden.
Drikker 14,5 liter olie indtil næste service.
Ved 300.000 km bliver motoren gennemtestet og vurderet "træt og slidt".

Får skiftet motor den 7. og 8. august 2017 og da har motoren nok kørt ca. 313.000 km.

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: ons okt 04, 2017 18:50 pm
af Henrik Rasmussen
Hej
Vedr. stort olieforbrug i en ny D4 181 HK motor, vil jeg høre om der er nogen der har prøvet
med en tykkere oliekvalitet end den foreskrevne W 0-20 Castrol.

Min V70 kører også som hyrevogn og har nu ved 255.000 km. et forbrug på 5 liter pr. 30.000 km.

De venligste hilsner
Henrik

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tors okt 05, 2017 15:33 pm
af Ulrik Friis
Det kunne være spændende at vide hvilke olie kvaliteter I har benyttet. Det med 0W-20 lyder for mig lige lovlig tyndt, men hvis det er det Volvo foreskriver skal jeg ikke kloge mig på noget.

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: tors okt 05, 2017 19:01 pm
af Henrik Rasmussen
Hej

Jeg har brugt Castrol Edge Professional V 0W-20 (Volvo VCC RBS0-2AE)

Motorkoden er D4204T5

Og det jeg frygter er at komme i samme situation som Taxakim, med et forbrug
på 1 liter pr. 2000 km.

I gamle motorer accepterede man jo op til 1 liter pr 1000 km, hvis de var rigtigt slidte.

Så hvis man kunne forebygge med en tykkere olie, så jeg ikke skal skifte motor om 6 mdr.

Henrik

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: man jan 22, 2018 19:05 pm
af Henrik Rasmussen
Hej,

ja det gik desværre som forventet med min taxa V70 181 hk diesel, den døde nytårsaften kl. 19:45, hvor min natchauffør
måtte holde fyraften, med vel kun 20 % af en sådan aftens indkøring på taxameteret.

Fra km 273.000 til 284.000 km efterfyldte jeg 7 liter olie, så der var altid 2 x 1 liter olie med på hver vagt. Og med evig
frygt for havari langt hjemmefra og evt. med kunder med i vognen.

Frem til 180.000 km kørte den altid 30.000 km imellem service uden efterfyldning af olie.

Men op på hesten igen : anden motor og gearkasse i, så håber jeg på nye 300.000 km, og så er den nok med knapt 600.000 på uret
lige til at køre i havnen.

Med venlig hilsen

Henrik Rasmussen
VG 113946/DANTAXI 4X48

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: man jan 22, 2018 20:39 pm
af sttn
Hej

D4 181 hk vores er på vej til de 100.000 km olie forbrug ( intet) den trille de små 80 km hverdag som i taxa verden må være meget lidt ( læs intet) fejl siden sidst ingen problemer

hilsen
steen

Re: De nye 2.0 Volvo motorer - holdbarhed osv?!

Indlæg: ons jan 24, 2018 0:50 am
af pg
Henrik Rasmussen skrev:Hej,
Frem til 180.000 km kørte den altid 30.000 km imellem service uden efterfyldning af olie.


Hmm, er der ikke noget om, at Volvo D4 VEA har et serviceinterval på 20.000 km - når de benyttes til
taxi kørsel?

/Peter