Side 1 af 1

[Løst] s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: søn jul 02, 2017 13:43 pm
af Tomsen
Hej

Jeg har de sidste 2 uger haft lidt problemer med at volvoen går i nødprogram på tilfældige tidspunkter. Kan ikke finde på noget som har været ens de 4 gange det er sket.

Jeg har været en tur forbi Peter_C for 2 uger siden, og havde desværre ikke tid til at gå videre med det. Volvoen kørte også rigtig fint i 1½ uge, indtil vi skulle hjem fra Rødovre. Gik igen i nødprogram og efter at være slukket og startet igen kørte den som den skulle.

Har i dag været forbi Peter_C igen og udlæst fejl.

Dette er hvad der blev udlæst da jeg mødte op:
AUM-41FF - Amplifier, sub-antenna Signal missing
Der er ikke monteret nogen forstærker i bilen pt. tænker at der på et tidspunkt måske har været monteret en og den bare er fjernet?

CEM-6A01 - Door unlocked, left rear Signal too high
CEM-6A02 - Door unlocked, right rear Signal too high
Har bemærket at bilen nogen gange ikke låser de bagerste døre, men dette har været løst ved at låse bilen op og låse igen.

ECM-3420 - Rear knock sensor (KS) - Signal too high
Jeg kan ikke huske, hvornår tændrørene er blevet skiftet, så håber at dette kan løses med nye tændrør? Har læst

ECM-904C - Reconfiguration emission system - Information
ECM-904D - Text message - Information
ECM-981A - Torque - Too high torque
Disse er dem jeg er mest bekymret for. Når bilen går i nødprogram får jeg maks 2000 rpm., så dette passer med det som 981A fejlen resulterer i.

Vi slettede fejlene og udlæste fejl igen.
Efter nulstilling havde den stadig ECM-981A, selvom jeg ikke havde været ude at køre. Motoren havde været oppe på 1700-2200 rpm.

En af årsagerne til denne fejl kan være MAF sensor, tilfældigvis har Peter sådan en ny liggende, så den blev skiftet, vi nulstillede igen og jeg kørte en tur.
Det ændrede ikke på noget, har stadig en utrolig højlydt turbo lyd som ikke er der normalt og noget hakkende acceleration når man sparker til den.

Efter at disse var blevet nulstillet kørte jeg en tur på 3-5 min, med hårde acceleration og accelerationer med cruise control.

Dette er, hvad der blev udlæst:
ECM-3420 - Rear knock sensor (KS) - Signal too high

En lille side bemærkning, da jeg skiftede termostaten i går opdagede jeg der lå noget olie under plastikdækslet, et hurtigt check afslørede røg fra olie påfyldningsdækslet. Så PCV skal skiftes.
Er stødt på denne tråd https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=53448 nogen kommentare på det?

Nogen gode råd?
Jeg er lidt på bar bund.

Men har tænkt på følgende.

Magnetventilen - Kan den være skyld i dette ved ikke at styre turbotrykket korrekt? Kan den evt. renses eller testes? Den er blevet skiftet inden for de sidste 4-5år, kan ikke huske det præcist.
Evt. vakuum slangen fra ventilen til wastegaten?

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: tirs jul 04, 2017 10:57 am
af søren 2,4T
Tomsen skrev:Hej

Jeg har de sidste 2 uger haft lidt problemer med at volvoen går i nødprogram på tilfældige tidspunkter. Kan ikke finde på noget som har været ens de 4 gange det er sket.

Jeg har været en tur forbi Peter_C for 2 uger siden, og havde desværre ikke tid til at gå videre med det. Volvoen kørte også rigtig fint i 1½ uge, indtil vi skulle hjem fra Rødovre. Gik igen i nødprogram og efter at være slukket og startet igen kørte den som den skulle.

Har i dag været forbi Peter_C igen og udlæst fejl.

Dette er hvad der blev udlæst da jeg mødte op:
AUM-41FF - Amplifier, sub-antenna Signal missing
Der er ikke monteret nogen forstærker i bilen pt. tænker at der på et tidspunkt måske har været monteret en og den bare er fjernet?

CEM-6A01 - Door unlocked, left rear Signal too high
CEM-6A02 - Door unlocked, right rear Signal too high
Har bemærket at bilen nogen gange ikke låser de bagerste døre, men dette har været løst ved at låse bilen op og låse igen.

ECM-3420 - Rear knock sensor (KS) - Signal too high
Jeg kan ikke huske, hvornår tændrørene er blevet skiftet, så håber at dette kan løses med nye tændrør? Har læst

ECM-904C - Reconfiguration emission system - Information
ECM-904D - Text message - Information
ECM-981A - Torque - Too high torque
Disse er dem jeg er mest bekymret for. Når bilen går i nødprogram får jeg maks 2000 rpm., så dette passer med det som 981A fejlen resulterer i.

Vi slettede fejlene og udlæste fejl igen.
Efter nulstilling havde den stadig ECM-981A, selvom jeg ikke havde været ude at køre. Motoren havde været oppe på 1700-2200 rpm.

En af årsagerne til denne fejl kan være MAF sensor, tilfældigvis har Peter sådan en ny liggende, så den blev skiftet, vi nulstillede igen og jeg kørte en tur.
Det ændrede ikke på noget, har stadig en utrolig højlydt turbo lyd som ikke er der normalt og noget hakkende acceleration når man sparker til den.

Efter at disse var blevet nulstillet kørte jeg en tur på 3-5 min, med hårde acceleration og accelerationer med cruise control.

Dette er, hvad der blev udlæst:
ECM-3420 - Rear knock sensor (KS) - Signal too high

En lille side bemærkning, da jeg skiftede termostaten i går opdagede jeg der lå noget olie under plastikdækslet, et hurtigt check afslørede røg fra olie påfyldningsdækslet. Så PCV skal skiftes.
Er stødt på denne tråd https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=53448 nogen kommentare på det?

Nogen gode råd?
Jeg er lidt på bar bund.

Men har tænkt på følgende.

Magnetventilen - Kan den være skyld i dette ved ikke at styre turbotrykket korrekt? Kan den evt. renses eller testes? Den er blevet skiftet inden for de sidste 4-5år, kan ikke huske det præcist.
Evt. vakuum slangen fra ventilen til wastegaten?

Hvis dit pcv ikke virker, så start med at lave det. Det kan godt lave ballade.

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: tirs jul 04, 2017 11:00 am
af Tomsen
Delene bliver bestilt i dag eller i morgen, så bliver det forhåbentlig lavet søndag i denne uge.

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: man jul 10, 2017 15:49 pm
af Tomsen
Nå så er en del af mine problemer blevet løst.

Den går ikke længere i nødprogram!!

Jeg kunne ikke slippe tanken om at min ECM-981A kode kunne have noget med turboen at gøre. Så jeg undersøgte mine slanger mellem turbo og magnetventil og wastegate og magnetventil.
Slangen til wastegaten havde det mildesttalt ikke særlig godt. Så alle tre til magnetventilen blev skiftet.

Nu kan jeg i det mindste køre i den igen.

Reservedelene til PCV er ankommet i dag, så forhåbentlig på lørdag bliver det skiftet, samtidig får den nye tændrør og brændstoffilter.
Så vil jeg få undersøgt om den har gemt nogen fejlkoder og forhåbentlig vil der ikke være nogen mere :)

Så har jeg bare mit "problem" med turbosusen, synes stadig den er meget tydelig at høre inde i bilen.

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: søn jul 16, 2017 17:47 pm
af Tomsen
Så kører volvoen sq igen!!

Jeg vil skyde på at mit reele problem var at tryk slagen fra turbo til magnet ventilen nok ikke har kunne holde tryk og derfor er vastegaten ikke blevet åbnet korrekt.
Men nu er PCV skiftet, nye tændrør og brændstoffilter bliver skiftet i næste weekend.

Lige nu er jeg en glad volvo ejer igen :)

Så er jeg spændt på om turbo susen er forsvundet, test turen efter pcv har kun været at test den kører uden problemer.

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: tirs jul 25, 2017 12:52 pm
af gunsmoke
Tomsen skrev:Så kører volvoen sq igen!!

Jeg vil skyde på at mit reele problem var at tryk slagen fra turbo til magnet ventilen nok ikke har kunne holde tryk og derfor er vastegaten ikke blevet åbnet korrekt.
Men nu er PCV skiftet, nye tændrør og brændstoffilter bliver skiftet i næste weekend.

Lige nu er jeg en glad volvo ejer igen :)

Så er jeg spændt på om turbo susen er forsvundet, test turen efter pcv har kun været at test den kører uden problemer.

Hvor købte du slanger henne? og hvis i metermål hvor mange meter/centimeter?
Vh
Bo

Re: [Løst] s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: tirs jul 25, 2017 13:00 pm
af Tomsen
Hej Bo

Jeg købte en brugt magnetventil for nogen år tilbage, der fulgte et sæt brugte slanger med som var i god stand, så dem gemte jeg.
Kender desværre ikke størrelsen på dem eller længden.

Men der må være andre her på forummet der ved helt præcist, hvad du skal bruge :)

Re: [Løst] s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: ons aug 16, 2017 8:03 am
af rp350
Hej Tomsen
Jeg læser på din tråd, at du har haft susen.
Jeg er selv i den situation, at min V70 T5 aut også suser. den er dog ikke gået i nødprogram, og det bliver hverhen værre eller bedre?
kan jeg tillade mig at spørge, hvilke reservedele der har foresaget din susen? du nævner nogle slanger og PCV ventil? hvor har du købt dine dele?
mvh René

Re: [Løst] s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: ons aug 16, 2017 8:17 am
af Tomsen
Hej René

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at jeg havde to problemer på min bil på det tidspunkt.
Det første problem var turbo susen, hvilket jeg tror skyldes at PCV systemet var stoppet til.
Det andet problem var at den gik i nødprogram, hvilket jeg tror skyldes slangerne fra magnetventilen til turboen.

Jeg skiftede oliefælden og tilhørende slanger under indsugnings manifolden, lorte arbejde første gang man laver det :)

Jeg købte et kit hos partsforvolvosonline.com :

http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=9076

Jeg købte samtidig denne: http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?products_id=8963
Havde læst mig til at den også kunne være skyld i problemerne, igen noget hø at skifte pga. pladsmangel når man skal have banjobolten i blokken igen, men det lykkedes da i 4-5 forsøg :)

Ang. slangerne fra magnetventilen til turboen, så havde jeg dem liggende fra et tidligere køb af en brugt magnetventil. De to øverste slanger er lige til at skifte, blå og gul tror jeg det var. Den røde der skal man under bilen for at skifte den og der er ikke helt så meget plads, men til at klare.

Re: [Løst] s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: ons aug 16, 2017 11:43 am
af rp350
Hej Tomsen
tak for svar, nu har jeg da lidt at gå i gang med.
mvh René

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: tirs aug 28, 2018 20:36 pm
af hapsi
gunsmoke skrev:
Tomsen skrev:Så kører volvoen sq igen!!

Jeg vil skyde på at mit reele problem var at tryk slagen fra turbo til magnet ventilen nok ikke har kunne holde tryk og derfor er vastegaten ikke blevet åbnet korrekt.
Men nu er PCV skiftet, nye tændrør og brændstoffilter bliver skiftet i næste weekend.

Lige nu er jeg en glad volvo ejer igen :)

Så er jeg spændt på om turbo susen er forsvundet, test turen efter pcv har kun været at test den kører uden problemer.

Hvor købte du slanger henne? og hvis i metermål hvor mange meter/centimeter?
Vh
Bo


Nu suser min V70 2,5T også....Fandt du ud af hvad der forårsagdede susen? Var det det ene eller andet problem tror du?

Re: s60 2.4t 2001 går i nødprogram

Indlæg: ons aug 29, 2018 6:19 am
af Tomsen
hapsi skrev:
gunsmoke skrev:
Tomsen skrev:Så kører volvoen sq igen!!

Jeg vil skyde på at mit reele problem var at tryk slagen fra turbo til magnet ventilen nok ikke har kunne holde tryk og derfor er vastegaten ikke blevet åbnet korrekt.
Men nu er PCV skiftet, nye tændrør og brændstoffilter bliver skiftet i næste weekend.

Lige nu er jeg en glad volvo ejer igen :)

Så er jeg spændt på om turbo susen er forsvundet, test turen efter pcv har kun været at test den kører uden problemer.

Hvor købte du slanger henne? og hvis i metermål hvor mange meter/centimeter?
Vh
Bo


Nu suser min V70 2,5T også....Fandt du ud af hvad der forårsagdede susen? Var det det ene eller andet problem tror du?


Hej hapsi

Du kan jo kontrollere pcv ved at sætte en pose på olie påfyldning hullet, hvis den bliver pustet op, så skal det i hvert fald skiftes. Du kan nemt finde en video på youtube.

Men er programmør, så er ikke helt kvalificeret til at gætte på det ene eller andet :D