Side 1 af 2

Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: søn jul 09, 2017 11:22 am
af Klågem
Jeg vil lige spørge panelet.
Som de fleste af jer ved mistede vi vores v70 n 185hk til forsikringen sidste år.
Vi købte så en 2008 v70 III D5 185.
Bilens egenvægt er knap 200kg større end 2006 v70 n men alligevel står den opgivet til at køre længere på literen.
Problemet er bare at uanset hvordan jeg kører den. Så er den sindsygt tørstig.
Småture siger ca 12 på literen (den gamle sagde 14)
Lange ture siger max 13 på literen (den gamle sagde 17)
Nu kom campingvognen på.
Og * siger jeg bare.
Uanset hvordan jeg kører. Så går den ikke mere end 6.3 på literen. Om jeg kører den i Manuel eller auto. Om jeg kører 70 eller 120 det ændrer ingenting.
Fartpilot eller uden. Er også uændret.
Eneste sted den går lidt længere (hvad jeg ikke forstår) er i alperne med de stigninger der er.
Den begyndte at skrive sodfilter fyldt. Men slukkede igen når den fik nogle omdrejninger.
Jeg har haft computeren på. Filteret er 8%fyldt. Trykket i Filteret ligger på 27kpa hvilket også er fint.
Min teori er at den ikke regenerer Filteret når vi kører lige ud af landevejen for der kører vi med ca 1400 omdr.
Og når jeg så gearer ned i 4 så den kører med 3000 omdr. Så gør den det.
Jeg har regenereret Filteret med computeren. Det fik det ned på 7%fyldt.
Motoren er en D5244t4 nøjagtig som i den gamle
Og gearkassen et en TF-80SC som I den gamle
Der er ingen fejlkoder (ud over Partikelfilter når lampen lyser)

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: søn jul 09, 2017 21:35 pm
af Claus
Nu køre jeg benzin, men skift fra V70 2001 til V70 2008 har også ændret lidt på økonomien.
Den gamle kørte i blandet kørsel med mig bag rettet 8,4 km/l den nye kommer lidt længere nemlig 9,8 her er der kun en måneds erfaring.
Jeg har lige fået et 13 polet stik på trækket så campingvognen er dækket med strøm.
Det skulle lige prøves og en lille tur på 10 km viste også et også større forbrug end den gamle V70.
Når jeg så gik noget af min data efter kørte den gamle V70 ikke længere uden tun, men den næsten 1 km længere med tun og campingvogn.
Så nu er jeg spændt på hvordan det går med den nye V70, måske den nye skal have polestar tun eller hvad der sker.
Både den gamle B5244T3 og den nye B5254T6 har begge to 200 hk

Men hvad fanen jeg har købt en bil der drikke brændstof så det må den så bare gøre :D

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: man jul 10, 2017 22:48 pm
af Klågem
Ja. Claus.
Men en moderne dieselmotor der ikke går 7 på literen. Det kan sgu ikke passe.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: man jul 10, 2017 22:48 pm
af Klågem
Ja. Claus.
Men en moderne dieselmotor der ikke går 7 på literen. Det kan sgu ikke passe.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: man jul 10, 2017 23:53 pm
af Claus
Nu er det dine tal så du må vide det :D
Men det lyder forkert. Der er nok en dysse der ikke har det så godt.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tirs jul 11, 2017 6:50 am
af søren 2,4T
Klågem skrev:Ja. Claus.
Men en moderne dieselmotor der ikke går 7 på literen. Det kan sgu ikke passe.

Til info, hvis du kan bruge det til noget. Vores "nye" 2012 v70 2,4 d5 215hk aut. awd kører ca.15km/l ved blandet kørsel, og 8-10 med 1800kg campingvogn efter. Jeg vil våge den påstand, at en lang tur på motorvejen, så kan den også køre 17 km/l som din gamle.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tirs jul 11, 2017 14:02 pm
af SuperSaxe
Hep'

Vores 5 cylindrede D3 (163 hk / 400nm) aut fra 2010 med 160.000 km på klokken
bruger altså også brændstof. 8)

Vores ligger omkring ø13,5 km/l ved blandet kørsel, hvoraf meget faktisk er motorvej
med ml. 100 og 130 alt efter trafik.

På lange ture sydpå kan den godt snige sig op på omkring 15-16 km/l.
Vi kører ikke med campingvogn.

(Off topic; Fruens Peugeot 208 HDI kører til sammenligning ø24,5 i snit !)

God sommer derude // Kør klogt.

JS

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tirs jul 11, 2017 18:45 pm
af jimDK
Klågem,
Din motor (2008) har en anden knastaksel (mener det er indsugnings-knasten) end 2006-07,
med finere aflæsning af positionen, tror det må være det, som giver et lidt forbedret (teoretisk) forbrugstal.

Retur måling på dyserne kunne måske sige noget, som Claus er inde på.

Højt forbrug kan ellers komme af hyppig regenerering
eller hvis gearkassen ikke går i lock up, det har også betydning.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: ons jul 12, 2017 23:30 pm
af Ulrik Friis
Et par dyser, som ikke er effektive? Utætte turboslanger? Den har såvidt jeg husker en del km på tælleren.

Er de tal du nævner noget du læser i infodisplayet?

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tors jul 13, 2017 0:06 am
af Klågem
Ulrik Friis skrev:Et par dyser, som ikke er effektive? Utætte turboslanger? Den har såvidt jeg husker en del km på tælleren.

Er de tal du nævner noget du læser i infodisplayet?

Slanger er tætte. Dyser ok. Regnet ud efter GPS km og antal tanket Liter. (speedometer viser 5km/t for meget ved 100 km/t)
Ved fuld belastning smider den 387nm ud i gearkassen.
Og har et ladetryk på ca 1.5 bar.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tors jul 13, 2017 0:08 am
af Klågem
jimDK skrev:Klågem,
Din motor (2008) har en anden knastaksel (mener det er indsugnings-knasten) end 2006-07,
med finere aflæsning af positionen, tror det må være det, som giver et lidt forbedret (teoretisk) forbrugstal.

Retur måling på dyserne kunne måske sige noget, som Claus er inde på.

Højt forbrug kan ellers komme af hyppig regenerering
eller hvis gearkassen ikke går i lock up, det har også betydning.

Gearkassen går i lockup
Retur måling på dyser var meget ens.
Motoren går jævnt.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tors jul 13, 2017 0:13 am
af Klågem
Det kunne være fedt hvis der er en der også har en magen til og som har vida. Og evt kunne udlæse onlinedata så jeg havde nogle tal at sammenligne med. (differencetryk partikelfilter. Railtryk. Lmm. Osv.)

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: tors jul 13, 2017 19:00 pm
af Koldstart
Klågem skrev:Gearkassen går i lockup


Ved ikke rigtigt om dette er off-topic i forhold til din tørstige Volvo. Men hvordan ser man når geakassen går i lockup? :?:

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: fre jul 14, 2017 0:46 am
af Klågem
Koldstart skrev:
Klågem skrev:Gearkassen går i lockup


Ved ikke rigtigt om dette er off-topic i forhold til din tørstige Volvo. Men hvordan ser man når geakassen går i lockup? :?:

Du mærker det ved at bilen stort set kører som en med manuel gear.
Altså ikke noget med at motoren nærmest fedter i koblingen når man giver gas.

Re: Dyr v70 III D5 185 auto

Indlæg: man jul 24, 2017 15:34 pm
af opal160
Vores v70 d5 185hk. med stor campingvogn går den 9,5km/l med en ca fart 90km til Kroatiaen.. og øv stod af på vej hjem