V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » søn aug 06, 2017 21:24 pm

Hej
Hej min Volvo - en v40 - 2002 - b4184s2, 303.000km satte ud ved kørsel igår, og da jeg var ude i siden af vejen, ville den ikke starte igen. Og her dagen efter starter den stadigvæk ikke. Altså starteren køre den fint rundt, men det er så ogs det. Der var ingen høje lyde eller klonks da den satte ud, ingen advarselslamper - intet andet end at den ikke tog gassen og døde ud. Der er ingen fejl koder, og der er ikke noget der virker overophedet, eller væske der løber ud.

Mit bedste bud, eller der jeg vil starte er benzin pumpen: Da der har været markant forskel på fuld og næsten tom tank i forhold til hvordan den reagere på gaspedalen. Og i dag, med nøglen i pos 2 var der ingen lyd fra pumpen, måske sagde den noget - men ikke noget jeg kunne høre.. Burde jeg ikke kunne høre den, med bagsædet hevet op og tæppet over dækslet fjernet?

Jeg har tjekket sikringen til pumpen, og den var fin - er der andre sikringer jeg burde tjekke? Jeg har ikke kunne lokalisere et relæ til pumpen.

Næste jeg vil er sætte multi meter på stikket ved pumpen og så om der kommer strøm frem til den? - er der nogen der hvilke ben der er til pumpen?

Hvis eller der er nogen bud på hvad der kan være galt, eller hvordan jeg får den tjekket igennem for at finde fejlen så lytter jeg gerne!

mvh. Heine
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » man aug 07, 2017 19:13 pm

Ja, det lyder som om den ikke får brændstof.

Og det kunne godt lyde som om det er pumpen den er galt med. Jeg mener at kunne høre pumpen på min V40 tydeligt i hvert fald :)

Hvis sikringen til pumpen har forbindelse igennem burde den være intakt. Men du kan måle spændingen på den med plus på sikringen og minus på stel i nærheden. Der bør være strøm på begge sider uanset hvilken side, der går til pumpen. Hvis du vil se om der bliver trukket størm, skal multimeret sættes til at måle ampere og sættes i serie mellem sikringen og porten, hvilket nok kan være lidt besværligt.

Har du mulighed for at udlæse fejlkoder? Evt. adgang til udstyr til måling af tryk på brændstofskinnen?
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » tirs aug 08, 2017 9:24 am

Hej
Jeg fik målt på den igår, og lyttet lidt mere - Pumpen går igang kort når nøglen bliver sat i pos 2, men stopper efter et par sekunder - jeg var desværre alene så jeg kunne ikke måle på stikket ved pumpen lige når nøglen blev drejet - der var under 1 volt, når jeg havde sat nøglen i pos 2 og nåede om med måleren. Jeg målte modstand på
pumpen, der var 1.5 ohm, læste et sted det skulle være omkring 2-3ohm(men det var en anden bil dog)

Der er ingen fejlkoder.


Jeg vil prøve at måle ved sikringen, og se om jeg kan få fat på noget at måle brændstoftrykket med!
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » tirs aug 08, 2017 22:50 pm

Det lyder til at du ikke behøver teste tryk på brændstof - det er vist pumpen der er skyld i det.

Næste skridt er at finde ud af hvorfor pumpen starter kort. Så vidt jeg kan forstå er det oftest pumpen, som går i stykker. Men jeg tænker at relæet er billigt og nemmere at komme til, så giv evt. det er forsøg med en udskiftning.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » ons aug 09, 2017 16:05 pm

Ok, jeg starter med at kigge på relæet - Men... Hvor sidder det til pumpen, jeg har kigget i sikringboksen, både i motorrum og i kabine - men kan ikke finde en der specifik er til pumpen? Jeg har også prøvet at kigge el-diagrammerne igennem i min haynes manual, men det blev jeg ikke klogere af...
mvh. Heine
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » fre aug 11, 2017 23:46 pm

Godt spørgsmål - jeg har ikke info ved hånden. Hvis jeg kan finde tid i løbet af weekenden vil jeg se om jeg kan finde noget.

Den skulle i hvert fald se sådan her ud, måske hjælper det: http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... t/1048902/
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » lør aug 12, 2017 9:30 am

Vi har fastslået at brændstofspumpen ikke kører, så vi tager beskrivelsen af fejlsøgning derfra.

VIDA beskriver at du skal lede efter "system relay 2/14". Den sidder i sikring/relæboksen i motorrummet:
Billede

Relæet skal give et tydeligt klik, når bilen sættes i tænding.

Hvis den klikker:
- Kontroller skiringerne 12, 17 og 18 i samme sikringsboks
- Kontroller terminalen til brændstofspumpen for oxidering og dårlige forbindelser
- Hvis begge punkter er ok, tyder det på et problem med selve brændstofspumpen

Hvis relæet ikke klikker:
- Kontroller sikring 11 i sikringsboksen inde i bilen
- Kontroller kabel mellem sikring 11 og "system relæ terminal #1 (86)" og "system relæ terminal #2 (85)"
- Hvis disse er ok, skal relæet skiftes.

Tegning over sikringsboks inde i bilen:
Billede

Jeg er ikke sikker på hvad "system relæet" er og kan ikke lige finde et diagram, som beskriver "86" og "85", men mon ikke det er "system relay 2/14" der henvises til?
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » søn aug 13, 2017 12:42 pm

Tak! Det er en kæmpe hjælp! Jeg vil straks gå igang - og vende tilbage med en update!
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » fre aug 18, 2017 11:04 am

Så er der en lille update - Jeg tjekkede sikringerne 12, 17, 18 og 11 inde i bilen, de var ok - Dog var det lidt svært at lokalisere relæet. Men der var én der hed engine system, og da relæet ved siden af var magen til, byttede jeg dem rundt -men det fik den ikke igang. Jeg har ikke kunnet slå tænding til og lytte om den klikker(det er kun mig selv til at kigge på den)

Men det relæ jeg byttede rundt, ser ikke ud som det på billedet

Her er lige hvordan sikringsboksen ser ud:
https://drive.google.com/open?id=0B3QJd8BFedR5eVlXVFZ0a0xXenM
https://drive.google.com/open?id=0B3QJd8BFedR5cmpxbElWems5ZE0


For en sikkerheds har jeg også hældt et par liter benzin på, i tilfælde af tankmåleren skulle have snydt - Men det gav ikke noget resultat.
Men jeg tjekkede koder igen, og nu meldte den ud med p0335 og p0340 - hvilket skulle være både knast og krank aksel sensor - Kan de være et resultat, af de mange start forsøg - eller er det den virkelige årsag? ville bare have troet den havde meldt den fejl ud fra start..
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » tirs aug 22, 2017 18:32 pm

Ja, det ser ud til at være et lidt andet setup end jeg har fundet tegninginger til :)

Jeg synes at huske noget om at motoren kortvarigt vil starte, hvis det er sensor på knast eller krumtapaksel: at ECU først lukker ned, når den har ventet på signal i et kort stykke tid. Men jeg kan meget vel tage fejl.

Må jeg få dit VIN? Så kan jeg se om jeg kan finde noget fejlfindingsinfo, som passer til din bil.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » tirs aug 22, 2017 21:34 pm

jeg fjernede koderne, og de kom så ikke igen da jeg prøvede at starte - men jeg prøvede heller ikke at starte den i 100år. Men jeg tænker også at hvis sensoren den ene eller den anden skulle være stået af, eller i værste fald timingen skulle være røget, ville den ikke bare sætte ud - men give lidt banke lyde eller lign. inden. Kan det iøvrigt have betydning da den satte ud, havde jeg skiftet et gear ned for at motorbremse men før omdrejningerne matchede hinanden i gearkasse og motor røg jeg på gassen igen(der blev grønt, hurtigere end ventet) og så bum var den færdig? Jeg har prøvet at tænke igennem om jeg kunne have været uheldig med den manøvre kunne have gjort det, men kan ikke helt se hvad det skulle være.
Stelnummeret er: YV1VW14K23F972614 Tak hjælpen!
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Claus » ons aug 23, 2017 0:18 am

Den beskrivelse du giver kunne det måske være en tandrem der er knækket.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf Heine_f » tors aug 24, 2017 21:26 pm

Godt så fik jeg kigget til tandremmen - skulle nok have gjort det fra start - Jeg tog lige et par billeder:
DSC_0702.JPG
DSC_0702.JPG (295.67 KiB) Vist 6855 gange

Det var vist tandremmen, ikke sprunget men flækket. Jeg prøvede ikke at køre den rundt, så jeg kunne se om knastakslerne kørte rundt, men den sad dog forholdsvist stramt. Den blev sat på for godt 11.000km siden og lidt over et år, så det ikke pga. alder, og fordi der sidder mange rester fra den rundt omkring og jeg kunne se i mærker i dækslet, så må den have skrabet på et eller andet, måske helt fra den er blevet skiftet. Den ser også meget tynd ud, selv om der er en del der er flænset af. Tvivler på jeg gør noget ved det, antager der er skader på ventilerne(selv om jeg aldrig har hørt noget rabalder..) Sjovt nok så står indsugnings knast hjulet præcis ud for mærkerne til TDC. Man kan også se på et af billederne at remmen nyligt har rykket sig det sidste stykke... Nå men tak for hjælpen alle sammen.
DSC_0705.JPG
DSC_0705.JPG (196.1 KiB) Vist 6863 gange

DSC_0707.JPG
DSC_0707.JPG (190.68 KiB) Vist 6867 gange
Heine_f
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors mar 26, 2015 10:28 am

Re: V40 - '03 stoppede under kørsel -benzinpumpen?

Indlægaf scc » man aug 28, 2017 21:23 pm

Det var da surt...

Selvom at der ikke har været nogen lyde kan ventilerne meget vel være bøjede - der skal ikke meget til.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster