XC 90 2,5T eller 3,2

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

XC 90 2,5T eller 3,2

Indlægaf mojive » søn okt 22, 2017 22:18 pm

Jeg er egentlig den lykkelige ejer af en 2006 XC90 D5 van. Men jeg går lidt og tænker på at skifte den ud til en på hvide plader.
-Det sker faktisk ret tit at vi godt kunne have brugt bagsæderne.
Men hvilken er det bedste valg? -Jeg har kig på årgang 2006 (den kender jeg jo) Men vil have en benzin denne gang: Dels koster dieselen over 12K om året i ejerafgift, og dels kører jeg mange korte ture (5-10 km)
Jeg vil enten have 2,5T eller 3,2 motoren. V8 koster jo over 11K i ejerafgift (selv om den jo nok kunne være lidt fed)
De har jo samme moment (320 Nm), men 2,5T (210 HK) levere det bredt fra 1500-2500 omdr. hvor 3,2 (238 HK) først finder det oppe ved 3200 omdr.
Vi kører med hestetrailer en gang eller tre i måneden, så det er jo momentet der skal bruges.
Min far har en 2,9T (272 HK) som jo også har et godt bredt moment (380Nm ved 1800-5000 omdr.) Men jeg har hørt i krogene at dens 4-trins automatkasse ikke er den bedste, hvis der skal trækkes.
Jeg ville jo helst have det hele: Både højt moment over et bredt område og 6-trins automatkassen (kender jeg jo fra min D5'er). Men så skal jeg vist til at sparer op til den nye T6'er..
Er der nogen herinde, som kan komme med plusser og minusser. Eller bare lidt forslag?
Volvo XC90 D5 185hk 2007
Tidligere:
Volvo V70 D5 163hk 2002
Peugeot 206 XS HDi 90hk 2001
Opel Vectra 1,6s 1989
mojive
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: tirs jan 25, 2011 7:21 am
Geografisk sted: 8600 Silkeborg, men ofte et sted i Sverige

Re: XC 90 2,5T eller 3,2

Indlægaf Størling » søn nov 05, 2017 14:52 pm

2.5T motoren er ekstremt pålidelig og holdbar. Har tilgengæld hørt at 3.2'eren er noget mindre problemfri...
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: XC 90 2,5T eller 3,2

Indlægaf Peter_C » søn nov 05, 2017 16:55 pm

Jeg valgte 2.5T fremfor 3.2´eren da jeg har behov for at trække 1800kg trailer fra tid til anden.

Jeg ved ikke hvordan 3.2´eren ville klare den slags, men umiddelbart tyder effekt og momentkurve på at det er en motor der skal have omdrejninger for at bestille noget.
2.5T derimod trækker som en færge fra 1500 omdr/min. Det er ikke en sportsmotor, men den er brølstærk i de lave omdrejninger.

Jeg siger ikke at 3.2´eren ikke kan tage 1800kg på krogen og stadig følge med trafikken når lyset skifter til grøn ... men 2.5T´eren kan i hvert fald.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

cron