Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » lør jan 06, 2018 16:11 pm

Godt nytår til alle her på forumet.

-og så videre til årets første problem...

Jeg har langt om længe fået min B20 lagt i min 123GT og har glædet mig som et lille barn til at skulle dreje nøglen. Desværre er glæden afløst af frustationer, så nu håber jeg den kollektive viden her på forumet kan hjælpe.

Bil: 123GT fra 1968 - B20 (uoriginal) med dobbelt SU og 123-strømfordeler.

Efter forskellige problemer i foråret endte det med at jeg tog motoren ud og investerede i en hel-renovering med ny blyfri top og blokken boret til 2,2l. Alt er nyt inkl. knast, m.m. samt nye tændrør og benzin pumpe og ventiler justeret.

Grundindstilling for tænding lavet som flg.; cyl 1 med begge ventiler oppe og vippe, krumtappen står på "0", strømfordeler akslen står de foreskrevne ca. 35' i f.h.t. længderetningen og med den lille halvmåne ind mod motoren. 123 fordeleren sat i (og i indgreb), krumtappen drejet til 10' før top, strømfordeleren peger mod cyl. 1.
Strømfordeler spændt fast netop som dioden tænder (ifgl. 123 instruktioner). Tændrør sat i, tændkabler kontrolleret, renset og monteret 1-3-4-2 (mod-urs), Dækslet efterset, renset og kullet i midten kontrolleret og i orden.

Der er benzin i tanken og, der kommer benzin til kaburatorene (begge SU'er relativt ny renoveret og måske kørt km 20'000 siden).

Motoren tørner, men tænder/starter ikke. Har demonteret tændkablet til no. 1, lagt det på topdækslet under krumtapventilationsslangen mod olie påfyldningslåget og kan se gnist når motoren tørner.

Har haft "klokken" af begge SU'er - checket og renset og verificeret at der er benzin.

Når motoren tørner virker det som om den får "modgang" og lige før den løber træt så kommer der en bøvs/knald ud gennem forreste karburator.

Vil ikke afvise at en ny tændspole kunne gøre en forskel, men med blot en lille gnist burde den vel forsøge at starte? Har også haft ES'ern startet og med start kabler monteret til GT'ern for at give ekstra kraft -stadig uden resultat.


Aaaaargh - det driver mig til vanvid. Har gennemtrawlet internettet og synes jeg har været alle gængse forslag og parametre igennem -uden at det har hjulpet.
Forslag modtages med kys-hånd.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf Claus » lør jan 06, 2018 16:36 pm

Hvis tændingen er drejet til cylinder 1 lige når ventilerne vipper på cylinder 1 er det klart den ikke vil starte.
Når ventilerne lige vipper så er udstødningen færdig og indsugningen kan starte og først i næste omgang skal forbrændingen komme. Derfor drej motoren i top når den vipper på cylinder 4 og drej så strømfordeleren til tænding på cyl 1 eller de 6 til 10 grader før top.
Prøv det og hjælper det ikke så tager vi den der fra. Den skal nok komme igang hvis den ellers er samlet rigtigt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » lør jan 06, 2018 18:11 pm

Hej Claus,

Tak for svaret - det vil jeg strakt prøve, men er ikke sikker på jeg helt forstår det. Når det er en 4-takt så passer det vel hver anden gang cyl. 1 "vipper"?

Har bl.a. henholdt mig til flg.;

"
1. With ignition OFF and no gear selected. Use a wrench at crankshaft nut holding pulley on front of motor, to turn motor, in normal running direction, to desired timing (16 degrees BTC is a good start), as seen by looking at timing marks on crankpulley and timing cover pointer on front of motor. BOTH valves for NO.1 cylinder should be up and closed (visible by looking into removed oil filler cap hole). If valves are not up and closed, rotate engine one more rotation in normal running direction, to timing marks, when this condition is achieved (reminder, this is a 4 stroke - Otto cycle motor, where TDC of cylinder No. 1 occurs once for every TWO times the timing marks come around on the pulley). Leave engine at this ignition point for rest of this procedure.
"
Fra denne kilde: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2 ... htm#Static Timing

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » lør jan 06, 2018 18:46 pm

Hej igen,

Har nu gjort som foreslået -hvorefter det stod klart at strømfordeler akslen måtte drejes 180 grader. Efter at have hjort det og monteret det hele igen så starter den :mrgreen: :mrgreen:

Må sætte mig ned og læse op på tændingen så jeg helt forstår det -og give en venlig røffel til det midtjyske firma der samlede motoren...

Tusind tak for hjælpen.

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf Claus » lør jan 06, 2018 20:32 pm

Selv tak!!!
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf Strandvaskeren » søn jan 07, 2018 0:02 am

Der er 4 takter:

Indsugningstakten, starter med stemplet i top og indsugningsventilen åben. Stemplet bevæger sig nedad og suger benzin- og luftblanding ind.

Kompressionstakten, både indsugnings- og udstødningsventilerne er lukkede mens stemplet bevæger sig opad og presser benzin- og luftblandingen sammen.

Lidt før stemplet når til tops laver tændrøret en gnist, det giver lidt tid til at benzin- og luftblandingen når at antænde.

Arbejdstakten, den antændte benzin- og luftblanding brænder lystigt og pga. varmen udvider blaninden sig og presser stemplet nedad.

Udstødningstakten, udstødningsventilen er åben, stemplet bevæger sig opad og presser den forbrændte benzin- og luftblanding ud gennem udstødningen.

Når stemplet er i top lukker udstødningsvetilen og indsugningsventilen åbner, så den er klar til at suge ny benzin- og luftblanding ind.

Hvis gnisten kommer når begge ventiler vipper er det lige netop der hvor der ikke er noget at arbejde med, det forbrændte er lige netop pustet ud i udstødningen og det friske er endnu ikke blevet suget ind, så deter fuldt forståeligt at motoren ikke gider starte..
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf GertH » søn jan 07, 2018 1:34 am

og give en venlig røffel til det midtjyske firma der samlede motoren...

Ja hvis det er dem der har sat strømfordeler på :D
Volvo 850 2.5 GLT 1992 Reg.Nr. BW36610
Navn VOLVO 850 GLT
Reg. dato 25-02-1992
Model år 1992
HK 170 motortype 5254
GertH
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: søn jul 16, 2017 18:18 pm
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » søn jan 07, 2018 3:12 am

G'aften,

Tak til Strandvaskeren for den uddybende forklaring. Jeg er i og for sig ok fortrolig med de 4 takter men fik ikke tænkt klart nok over, at selvom både indsugnings- og udstødningsventilerne er lukkede i kompresssionstakten, så "vipper" de ikke på det tidspunkt. Det er nu vel forstået tak.

Til GertH, strømfordeleren er monteret af mig, men hele opsætningen (jfv. Claus' forklaring) fungerede ikke før strømfordeler akslen blev taget op og drejet 180 grader. Det må man vel forvente er korrekt monteret når man får en samlet motor?

God weekend og endnu engang tak for assistancen og forklaringerne.

mvh
John

Billede

Billede

Billede

Billede
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf nj » søn jan 07, 2018 11:35 am

LevinES skrev:Til GertH, strømfordeleren er monteret af mig, men hele opsætningen (jfv. Claus' forklaring) fungerede ikke før strømfordeler akslen blev taget op og drejet 180 grader. Det må man vel forvente er korrekt monteret når man får en samlet motor?

Værkstedet har ingen mulighed for at montere strømfordelerakslen korrekt uden de også har strømfordeleren
Ellers et par fine biler du har der.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » søn jan 07, 2018 12:26 pm

Hej Niels Jørgen,

Tak. Nu var det jo heldigvis et "easy fix"med akslen, men rent principelt er jeg lidt nysgerrig når du skriver at det ikke kan gøres uden strømfordeler.
Jeg spørger fordi min umiddelbare tanke er flg.;

1) Krumtap og knast skal jo monteres specifikt i f.h.t. markeringen på respektive tandhjul.
2) Når krumtappen drejes til kompressionsslaget på cyl. 1 (med top og ventiler monteret selvfølgelig), så kan strømfordelerakslen sættes i og;
3) da værkstedsmanualen angiver positionen på akslen d.v.s. med den lille "halvmåne" ind mod motorblokken i ca. 35 grader?

På den basis så kan strømfordeleren efterfølgende vel kun monteres på den korrekte måde?

God søndag

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf Henning P » søn jan 07, 2018 21:21 pm

Hej Hej
Hvad løber sådan renovering op i
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf nj » man jan 08, 2018 11:56 am

LevinES skrev:3) da værkstedsmanualen angiver positionen på akslen d.v.s. med den lille "halvmåne" ind mod motorblokken i ca. 35 grader?

På den basis så kan strømfordeleren efterfølgende vel kun monteres på den korrekte måde?


Det kan du jo ha ret i, men stadig er det ikke nemt at måle de 35 grader.
Måske er det bare fordi jeg altid har haft en strømfordeler ved samling af motor.
Ofte skulle man lige ha akslen drejet en tand for at vacum sidder "pænt og rigtigt" i forhold til motorblokken,
men der er vel ingen vacumdåse på en 123 strømfordeler
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » tirs jan 09, 2018 19:32 pm

Hej Henning,

Tænker det løber op i ca. 30k med op-boring til 2,2, nye stempler, knast, vandpumpe, oliepumpe, blyfri topstykke, ny kobling, ny benzinpumpe -"the works" som de siger i UK. Mange penge jo vist - men også en del arbejde og slut resultatet er forhåbentlig en motor der med kærlig pleje gerne skulle kunne runde yderligere 500'000km uden nævneværdige problemer.

Har kørt et par dage nu og er svært tilfreds. Er på nippet til at skulle have plastik kirugi for at fjerne smilet fra fjæset :mrgreen: :mrgreen: :lol:

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf LevinES » tirs jan 09, 2018 19:36 pm

Hej Niels Jørgen,

joh det kan du have ret i, men jeg har jo heller ikke selv stået og målt de 35 grader -blot "sjusset" mig frem så det ligner billedet i den grønne. Det var uanset 180 grader modsat af hvad det skulle være. Værkstedet er iøvrigt godt bekendt med Volvo's B18/20 -OG de havde havde min gl. strømfordeler med (rigtig nok uden vacum dåsen -som heller ikke er på 123-fordeleren).

mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.

Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R
Brugeravatar
LevinES
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs aug 14, 2012 0:24 am
Geografisk sted: Vester Skerninge - Syd Fyn

Re: Ny renoveret B20 vil ikke starte - hjælp!

Indlægaf Henning P » tirs jan 09, 2018 19:43 pm

Hej Hej
Tak for svaret. Jeg spørger kun fordi Jeg fik min lavet hos KG i Sverige. Og prisen er. Ca det samme
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 21 gæster