af LevinES » lør jan 06, 2018 16:11 pm
Godt nytår til alle her på forumet.
-og så videre til årets første problem...
Jeg har langt om længe fået min B20 lagt i min 123GT og har glædet mig som et lille barn til at skulle dreje nøglen. Desværre er glæden afløst af frustationer, så nu håber jeg den kollektive viden her på forumet kan hjælpe.
Bil: 123GT fra 1968 - B20 (uoriginal) med dobbelt SU og 123-strømfordeler.
Efter forskellige problemer i foråret endte det med at jeg tog motoren ud og investerede i en hel-renovering med ny blyfri top og blokken boret til 2,2l. Alt er nyt inkl. knast, m.m. samt nye tændrør og benzin pumpe og ventiler justeret.
Grundindstilling for tænding lavet som flg.; cyl 1 med begge ventiler oppe og vippe, krumtappen står på "0", strømfordeler akslen står de foreskrevne ca. 35' i f.h.t. længderetningen og med den lille halvmåne ind mod motoren. 123 fordeleren sat i (og i indgreb), krumtappen drejet til 10' før top, strømfordeleren peger mod cyl. 1.
Strømfordeler spændt fast netop som dioden tænder (ifgl. 123 instruktioner). Tændrør sat i, tændkabler kontrolleret, renset og monteret 1-3-4-2 (mod-urs), Dækslet efterset, renset og kullet i midten kontrolleret og i orden.
Der er benzin i tanken og, der kommer benzin til kaburatorene (begge SU'er relativt ny renoveret og måske kørt km 20'000 siden).
Motoren tørner, men tænder/starter ikke. Har demonteret tændkablet til no. 1, lagt det på topdækslet under krumtapventilationsslangen mod olie påfyldningslåget og kan se gnist når motoren tørner.
Har haft "klokken" af begge SU'er - checket og renset og verificeret at der er benzin.
Når motoren tørner virker det som om den får "modgang" og lige før den løber træt så kommer der en bøvs/knald ud gennem forreste karburator.
Vil ikke afvise at en ny tændspole kunne gøre en forskel, men med blot en lille gnist burde den vel forsøge at starte? Har også haft ES'ern startet og med start kabler monteret til GT'ern for at give ekstra kraft -stadig uden resultat.
Aaaaargh - det driver mig til vanvid. Har gennemtrawlet internettet og synes jeg har været alle gængse forslag og parametre igennem -uden at det har hjulpet.
Forslag modtages med kys-hånd.
mvh
John
1968 123 GT + 1973 1800ES.
Tidligere Volvo'er; 1974 144 GL B20E /1995 945 / 2003 V70 T5 / 2004 XC 90 T6 /2009 V50 2,0D R