Pakdåse ved krumtap

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Pakdåse ved krumtap

Indlægaf V70-Roskilde » man jan 22, 2018 19:27 pm

Jeg er ved at være halvsur på min Volvo som kun har kørt 465.000. Den er begyndt at smide olie og efter hvad jeg kan se er det nok hvor krumtapakslen går ud i den side tandremmen sidder i. (Jeg skiftede tandrem for nogle mdr siden men det har vel ikke en hujende pind med sagen at gøre (?)).
Nogen der har erfaring med om det er til at klare selv og hvad man evt skal være opmærksom på ?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf HTS » man jan 22, 2018 21:24 pm

Jeg har aldrig skiftet pakdåsen, men hvis ikke krumtaphusfilteret er skiftet, kan den være lukket til. så stiger trykket i motoren, da det ikke kan komme igennem filteret. Min v70 arg. 00 2,4 140hk var meget utæt,
den blev ikke tæt efter filterskift, men det hjalp.
Nu:
S80 2,4 170hk aut. 2000
V70 2,4 140hk man. 1999
850 2.0 Markræser 1996
Før:
740 St. D6 2.4 1988
245 St. D6 2,4
244
144
HTS
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: man nov 27, 2017 22:53 pm
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf Anders_H » man jan 22, 2018 22:02 pm

Pis. Jeg har også olie i den side, og ved heller ikke hvor det kommer fra. Skal have dækslet af den nærmeste fremtid.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf hans jørgen skov » tirs jan 23, 2018 11:00 am

Jo man kan godt skifte pakdåsen ved remskive enden udefra, så skal du ha tandremmen af igen og skrue remskive ag tandremsskive af det sidder rimelig godt fast, når du er inde ved pakdåsen kan du feks skrue en selvskærende skrue i den så du kan trække den af og montere en ny og så samle det hele igen, har gjort det på min V70 P1 det gik ok, men husk der er også andre steder der kan gi oliespild derinde, feks ved slangerne til oliekøleren det kan godt være svært helt præcis at se hvor det kommer. det er nemmest at skrue skruen til remskiverne af inden du fjerner tandremmen så du ikke rykker det, den sidder på en feder/not så den kan kun sidde et sted på krumtappen
men som også nævnt ovenfor så kan en tilstoppet udluftning få den til at ha overtryk i krumtaphuset så den blir utæt så det er også værd at checke
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf V70-Roskilde » tirs jan 23, 2018 12:58 pm

Jeg tror ikke det er pga overtryk for der ligger en pæn slat olie efter den har stået stille (mere end jeg tror der ville hvis den kun skulle "dryppe af). Men er det ikke besværligt at komme til krumtapventilationen ?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf V70-Roskilde » tirs jan 23, 2018 13:04 pm

@Hans Jørgen Skov
Hvad brugte du til at få remskiven og tandhjulet af med ? Er de til at lirke af med skruetrækker eller skal der evt speciel aftrækker til ? (dumt at mangle værktøj når først den er skilt ad)
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf hans jørgen skov » tirs jan 23, 2018 13:20 pm

Nu er det meste af det man skal ha fat i på sådan en motor jo lidt besværligt at komme til fordi det hele er lidt klemt, men nej hvis du starter for oven og fjerner det løse og så afmonterer indsugningsmanifolden sidder den jo dernede under, du skal nok regne med at slangerne er møre og nemt knækker, pas på dem der går om på bagsiden af motoren, plast inderslangen er sikkert hel sprød og knækker hvis du bare hiver i den så du kan ende op med at skulle bruge nye der også, men en ny plastboks til krumtaphus ventilationen er nok rar at ha og nok også en ny pakning, til manifolden, selv om man for det meste kan genbruge den, hvis den går itu er det jo træls at stå der og ikke kunne samle det.
Der er udskæringer til boltene i de nederste huller der holder manifolden så de bare skal være løse så kan den lirkes af, der er en skrue forneden på plastboksen som er svær at se, men husk at få den af også, ellers knækker du boksen, hvis du vil genbruge den gamle, det er besværligt at få den lille slange ind mod motoren på igen fordi der er lidt med plads. Du skal bruge et lille topnøglesæt 1/4" med en god lang forlænger og et kardanled, så går det.
Jeg kan ikke se om din er en turbo, der er nok knapt så mange slanger på en sugemotor.
Til at ta remskiven af brugte jeg en aftrækker, sådan en standard en med 2 klør ind bag om skiven, det er mest bolten i midten der sad godt fast, det var ikke så svært at trække skiverne af.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf Waltersdorff » tirs jan 23, 2018 17:54 pm

Jeg vil lige komme med et lille indspark i tråden.

Min far købte for 3 år siden en Volvo 850 2.5. MY 1994, som “svedte” ved pakdåsen til krumtappen. Mit værksted ville gerne skifte pakdåsen, men det er jo en lidt tidskrævende operation, så de foreslog at give den en gang Liqui Moly “Öl-Verlust Stop” og så efter 600 km undersøge om den stadigvæk “svedte”. De brugte det ofte på PSA motorer, da de ofte fik problem med, at gummiet i pakdåsen blev tørt.

Den fik en dåse Liqui Moly og var ikke efterfølgende våd. Bilen blev solgt i efteråret pga. alvorlig sygdom, men da var den stadigvæk tør og blev af køber, som videresolgte den kort efter med fortjeneste, beskrevet som en bil med et motorrum så knastørt som Sahara.

Jeg ville først prøve sådan en omgang. Min egen får ligeledes en en dåse for hver 25000 km, og den er stadigvæk tør efter 285000 km.

https://produkte.liqui-moly.biz/oel-verlust-stop-3.html

Mvh.
Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Pakdåse ved krumtap

Indlægaf V70-Roskilde » tirs jan 30, 2018 19:11 pm

Tak for hjælpen. Jeg tror problemet er løst og at det kun var oliefilterhuset. Jeg havde skiftet det for et halvt års tid siden og det nye var næsten umuligt at drive på. Måtte arbejde meget med det og bruge kræfter for at få det på (skal lige siges det var et uoriginalt, købt på Ebay). Der var gennemsnasket af oliemøg under motor mv, men jeg tørrede af og det så ud til at dryppe mest fra filterhuset.
Så nu er der købt et nyt oliefilterhus hos Volvo, 400 inkl det nye filter. Dyrt men ikke helt uanstændigt. Det er sat på og det ser ud til drypperiet er slut nu
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster