af hans jørgen skov » tirs jan 23, 2018 13:20 pm
Nu er det meste af det man skal ha fat i på sådan en motor jo lidt besværligt at komme til fordi det hele er lidt klemt, men nej hvis du starter for oven og fjerner det løse og så afmonterer indsugningsmanifolden sidder den jo dernede under, du skal nok regne med at slangerne er møre og nemt knækker, pas på dem der går om på bagsiden af motoren, plast inderslangen er sikkert hel sprød og knækker hvis du bare hiver i den så du kan ende op med at skulle bruge nye der også, men en ny plastboks til krumtaphus ventilationen er nok rar at ha og nok også en ny pakning, til manifolden, selv om man for det meste kan genbruge den, hvis den går itu er det jo træls at stå der og ikke kunne samle det.
Der er udskæringer til boltene i de nederste huller der holder manifolden så de bare skal være løse så kan den lirkes af, der er en skrue forneden på plastboksen som er svær at se, men husk at få den af også, ellers knækker du boksen, hvis du vil genbruge den gamle, det er besværligt at få den lille slange ind mod motoren på igen fordi der er lidt med plads. Du skal bruge et lille topnøglesæt 1/4" med en god lang forlænger og et kardanled, så går det.
Jeg kan ikke se om din er en turbo, der er nok knapt så mange slanger på en sugemotor.
Til at ta remskiven af brugte jeg en aftrækker, sådan en standard en med 2 klør ind bag om skiven, det er mest bolten i midten der sad godt fast, det var ikke så svært at trække skiverne af.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida