V70T Død motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70T Død motor

Indlægaf oakey » ons mar 07, 2018 10:21 am

Hej,

Motoren i min V70T aut /2008 er netop kreperet, - det fortæller min mekaniker mig....
Det startede med startproblemer og en fejlmelding på krumtapføleren (Vida/Dice). Efter et par dage uden problemer ville den absolut ikke starte og blev transporteret til mekanikeren.
Han ledte på deres interne database og fandt at en af de justeringsenheder der trimmer knastakslernes position kunne være defekt.
Den blev skiftet uden success.
Så målte han kompressionen på cylindrene og fandt at der var lav kompression på alle.
Dommen var:
Ny top eller ny motor.
Knasten har være for meget ude af trimning så ventiler og stempler har mødt hinanden.

Alle kommentarer er velkomne.

Et spørgsmål:
Hvor køber man en god, brugt B5254T2 R5 2.5L og hvad må sådan en koste?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Død motor

Indlægaf jimDK » ons mar 07, 2018 13:47 pm

Æv æv æv, det er jeg ked af at høre. :roll:

Kan det være den knast-tilpasning som er kørt så meget skævt?
jeg ville umiddelbart tro at den ikke kunne justere så meget, at den kan forårsage det.

mht brugt motor, så plejer jeg at bruge de svenske ophuggere til brugte dele
https://www.bildelsbasen.se/
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70T Død motor

Indlægaf oakey » ons mar 07, 2018 18:00 pm

Hej Jim,

Du er ikke ene om at undre dig.
'Dimsen' der justerer knastakslens position kommer hjem til mit værksted så den kan blive skilt ad og an alyseret.
Desuden lander hele den gamle motor i min indkørsel når den er taget ud af bilen.
Den skal skilles ad så jeg kan få syn på problemet.
Som jeg har nævnt i tidligere indlæg har bilen haft et hårdt liv de sidste 1 til 2 år før jeg købte den i 2016.

/oakey

PS.:
Man kan ikke skrive noget der starter med 'a n a l' i dette forum.
F.eks. a n a l y s e r e bliver til * hvis det bliver skrevet uden mellemrum.
Det skyldes sikkert US-amerikanernes bonerthed, a n a l betyder røv...
Sidst rettet af oakey tors mar 08, 2018 10:41 am, rettet i alt 2 gange.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Død motor

Indlægaf Klågem » ons mar 07, 2018 21:25 pm

Jeg nægter at tro at den kan komme så meget ud af trit at den kan ramme ventilerne.
Jeg tror mere at dine ventilløftere er tomme for olie. Og derved er der lav Kompression
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: V70T Død motor

Indlægaf Volvo4life » tors mar 08, 2018 8:31 am

Som gammel 960 ejer kan jeg bekræftes problemet sticking valves. Bilen blev startet rykket, 2 meter og slukket. Derefter var der ingen kompression og en bilen som ikke ville starte. Laaaaaaang tid på starteren og som kom der liv i løfterne en efter en.

Har har hørt eller læst om at "dimsen" kan justere knasten så meget at det går galt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: V70T Død motor

Indlægaf oakey » fre mar 09, 2018 10:55 am

Hej,

Tak for alle input, men beslutningen er taget, selvom det gør ondt i muldvarpen: Ny brugt motor.

Årsagen kan findes i nogle af de andre indlæg jeg har skrevet i dette forum, men jeg vil beskrive det vigtigste hvad angår motoren.
Da jeg købte bilen i foråret 2016 var jeg klar over at den havde haft 2 hårde år umiddelbart før køb og prisen var også tilpasset dette forhold.
Det først der skete efter bilen var landet i indkørslen var naturligvis skift af motorolie. Det der kom ud var sort som tjære, hvilket jeg allerede havde observeret på oliepinden før købet. Efter ca. 1000 km blev olien skiftet igen, denne gang blev der anvendt olierens i den gamle olie. Igen var olien sort, med ikke så sort som første gang. Olien er skiftet én gang senere og der var farven normal.

Min mekaniker skiftede krumtapudluftningen (turbo motor) og den var totalt slammet til. Se billeder her: viewtopic.php?f=3&t=13291
Alt i alt har motoren kørt meget for længe med slidt olie og jeg forventede derfor problemer, men ikke en død motor.

Min mekaniker (jeg har brugt ham i snart 20 år) argumenterer meget fornuftigt:
Jeg kan tage toppen af og reparere det der er galt. Jeg kan tage sumpen af og skifte oliepumpen. Jeg kan gøre meget, men du står stadig tilbage med en mishandlet motor.

Derfor valgte jeg hans råd: Ny, brugt motor.
Den motor (en long block) han indkøber kommer fra Sverige og har kørt ca. 120.000km. Der er 6 måneders garanti som indebærer at hvis den svigter indenfor denne tid vil leverandøren bekoste ny motor og udskiftningen.
Totalen beløber sig til 25.000kr, hvoraf motoren koster 13.500 kr. Det er inklusive det arbejde han allerede har udført og de reservedele han har købt.

Det er mange penge for en efterlønner, men som jeg ser det, ikke dyrt.

Når alt er adskilt har jeg bedt mekanikeren om at checke slør i turboladeren og tilsvarende.. Han ved hvad jeg mener.

Jeg har naturligvis snart en 'let brugt' B5254T2 R5 2.5L til slag :-).
-------------------------------------------------------
Denne motor skal transporteres fra mekanikeren til min carport.
I den forbindelse, - er der nogen der ved hvor meget en B5254T2 long block vejer?
_____________________________________________________________

FYU:
Long block ~=
Krumtaphus med stempler og cylindre + topstykke med ventiler, knastaksel og topdæksel.
Dvs.: uden turbolader, indsugningsmanifold, udblæsningsmaniflol,startmotor og andet der kan skrues af.

Short block er det samme som ovenstående, men uden topstykke.

Alle kommentarer er velkomne.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Død motor

Indlægaf oakey » tors mar 15, 2018 13:58 pm

Indlæg i Volvosnak 'Motor, Gearkasse, Bagtøj V70T Død motor

Hej,
Jeg har ledt efter informationer om volvo B5254 variable CAM Timing og hvad der kan gå galt.
Indtil videre har jeg fundet dette:
https://www.youtube.com/watch?v=eWRjFumpzkA
Det det vigtige i denne video er udtalelsen i slutningen af videoen:
What happens when this goes bad?
I videoen ser der ud til at der kan være meget slup i regulatoren, men om det er tilstrækkeligt til at få ventiler og stempler til at mødes i min motor ved jeg først når den defekte regulator er blevet skilt ad.
Jeg har stadig ikke fået den defekte regulator tilbage, - min skyld.
--
Som tidligere nævnt bliver den gamle motor transporteret tilbage til min carport når den er taget ud af bilen.
Når jeg har undersøgt den er den til salg, - ikke at jeg ved hvad nogen kunne bruge den til :-).

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Død motor

Indlægaf Kingo » tors mar 15, 2018 15:13 pm

V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70T Død motor

Indlægaf oakey » fre mar 16, 2018 10:24 am

Hej Kingo,

Mekanikeren har haft et endoskop ned gennem tændrørsåbningerne og brød sig ikke om det han så.
Det er min erfaring fra mit eget endoskop at det kan være svært at afgøre hvad der er galt.
Billedkvaliteten er ofte for ringe til at se de nødvendige detailler.
Mekanikerens dom var at stempler og ventiler havde været i kontakt.
-
Når motoren er taget ud og kommer hjem til min adresse bliver den skilt ad.
Det bliver spændende at se hvad vi finder.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: V70T Død motor

Indlægaf Kingo » fre mar 16, 2018 11:58 am

OK - har samme erfaring med mit aldi-inspektionskamera... man kan se noget - men ikke i detaljer. Tænkte bare at det jeg linkede til (tool og metode) nok var (burde være) standard mekaniker-check for at se hvor luften fiser hen - og dermed indikation på hvor problemet ligger.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70T Død motor

Indlægaf gunsmoke » tors mar 29, 2018 12:13 pm

Det er godt trist at høre at din motor gik sønder. Her blot supplerende for at måske kunne afdække fejlen.
Har selv en B5254T2 fra '05 liggende i Volvo'en, som jeg har skiftet pakdåser på knastakslerne på. Dermed har jeg også haft knastakselhjulene af. Der er et par faldgrupper ved denne operation. Fx er der ikke nogle timingmærker, paler eller lign. til at sikre den korrekte indstilling af knasten. Derfor vigtigt, at man har specialværktøjet til rådighed (findes på ebay). Dette værktøj låser knastakslerne og krumtap i korrekt position. Samtidig skal sluppet i knastakselhjulets justeringsmekanisme optages ved at føre hjulet fremad til korrekt position med tandremmen (ALDRIG tilbage). Køres de for langt i forhold til tandremmen, må hjulet drejes en omdrejning mere.
gunsmoke
 

Re: V70T Død motor

Indlægaf oakey » søn apr 01, 2018 16:01 pm

Jeg har lige modtaget billeder af den gamle motor fra min mekker efter han har taget den ud og har begyndt adskillelsen.
Som det kan ses af det vedhæftede billede (Udblæsningsporten på den midterste cylinder) har motoren brugt meget olie.
Det passer med mine oplevelser (beskrevet i et tidligere indlæg):
At motoren i perioder brugte meget olie. F.eks.: 1 liter på ~200km ved rolig kørsel i det sydlige Tyskland, for derefter at køre langt uden olieforbrug, - f.eks. fra Freiburg til Roskilde med +160km på de tyske motorveje.

Den har teet sig sådan siden jeg købte bilen i foråret 2016....

Som sagt kommer den gamle motor hjem når den er fri fra bundrammen og alt hjælpeudstyr er flyttet til den nye motor, en 'long block'.
Derefter vil den blive adskildt så vi kan finde ud af hvad der har plaget den over tiden.

/oakey
Vedhæftede filer
Udblæsningsport 3.jpg
Udblæsningsport, miderste cylinder
Udblæsningsport 3.jpg (63.98 KiB) Vist 7796 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster