Hej,
Tak for alle input, men beslutningen er taget, selvom det gør ondt i muldvarpen: Ny brugt motor.
Årsagen kan findes i nogle af de andre indlæg jeg har skrevet i dette forum, men jeg vil beskrive det vigtigste hvad angår motoren.
Da jeg købte bilen i foråret 2016 var jeg klar over at den havde haft 2 hårde år umiddelbart før køb og prisen var også tilpasset dette forhold.
Det først der skete efter bilen var landet i indkørslen var naturligvis skift af motorolie. Det der kom ud var sort som tjære, hvilket jeg allerede havde observeret på oliepinden før købet. Efter ca. 1000 km blev olien skiftet igen, denne gang blev der anvendt olierens i den gamle olie. Igen var olien sort, med ikke så sort som første gang. Olien er skiftet én gang senere og der var farven normal.
Min mekaniker skiftede krumtapudluftningen (turbo motor) og den var totalt slammet til. Se billeder her:
viewtopic.php?f=3&t=13291Alt i alt har motoren kørt meget for længe med slidt olie og jeg forventede derfor problemer, men ikke en død motor.
Min mekaniker (jeg har brugt ham i snart 20 år) argumenterer meget fornuftigt:
Jeg kan tage toppen af og reparere det der er galt. Jeg kan tage sumpen af og skifte oliepumpen. Jeg kan gøre meget, men du står stadig tilbage med en mishandlet motor.
Derfor valgte jeg hans råd: Ny, brugt motor.
Den motor (en long block) han indkøber kommer fra Sverige og har kørt ca. 120.000km. Der er 6 måneders garanti som indebærer at hvis den svigter indenfor denne tid vil leverandøren bekoste ny motor og udskiftningen.
Totalen beløber sig til 25.000kr, hvoraf motoren koster 13.500 kr. Det er inklusive det arbejde han allerede har udført og de reservedele han har købt.
Det er mange penge for en efterlønner, men som jeg ser det, ikke dyrt.
Når alt er adskilt har jeg bedt mekanikeren om at checke slør i turboladeren og tilsvarende.. Han ved hvad jeg mener.
Jeg har naturligvis snart en 'let brugt' B5254T2 R5 2.5L til slag
.
-------------------------------------------------------
Denne motor skal transporteres fra mekanikeren til min carport.
I den forbindelse, - er der nogen der ved hvor meget en B5254T2 long block vejer?
_____________________________________________________________
FYU:
Long block ~=
Krumtaphus med stempler og cylindre + topstykke med ventiler, knastaksel og topdæksel.
Dvs.: uden turbolader, indsugningsmanifold, udblæsningsmaniflol,startmotor og andet der kan skrues af.
Short block er det samme som ovenstående, men uden topstykke.
Alle kommentarer er velkomne.
/oakey