Ny Volvo-ejer søger råd

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf magnus1233 » tors mar 15, 2018 9:50 am

Hej Volvosnak,
Jeg er glad for at der findes sådan et forum. Til os, der er nye i Volvofaget er det til stor hjælp.
Jeg har netop købt en V70 Ocean race fra 2002. Jeg er rigtig glad for den, men vil gerne høre, hvilke klassiske områder jeg allerede nu skal være opmærksom på?
Bilen har kørt ca 300.000km og har manuelt gear.

Bh Magnus
magnus1233
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors mar 08, 2018 11:07 am

Re: Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf Peter_C » tors mar 15, 2018 11:59 am

PCV efterses for forstoppelse
Tandrem skiftes om 20.000
Rust bag ved forhjul (skærme døre) især hvis den ikke har stænklapper foran

Der er sikkert mere, men det var hvad jeg lige kunne komme på

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf gälleryd » man mar 19, 2018 23:43 pm

Som Peter skriver, og se efter alt i forvognen efter, da p2 ( 00-08) modellerne er kendte for at väre svage i bärearme, styreled, bösninger, fjederben med alt der hörer til, men ellers er ocean-race en flot bil, isär den blå farve, som kun kom i 02 og 06, som v70 og xc70, og 300.000 km er ingen ting, hvis den er holdt efter alle forskrifter, og tillykke med bilen, jeg havde selv 2 stk xc70 ocean-race fra 06, den ene solgte jeg, og fortröd dagen efter, og köbte så en anden, så lige nu har jeg bare en gammel v70 T5 fra 06, eller rettere konen har :) .
Sidst rettet af gälleryd lør jun 16, 2018 9:59 am, rettet i alt 2 gange.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 23, 2018 18:00 pm

Velkommen til!.

Sørg for at airconditioning virker, herunder at kondenseren er tæt og kompressoren leverer det den skal. Tjek at der ikke er vådt omkring servostyringen, her især beholderen, som er kendt for at knække. Normalt virker alt udstyret i en Volvo, men tjek alligevel sædevarme, varme i spejle, varme i bagrude. Og tjek at vinduesvaskerne på såvel lygter som på for- og bagrude fungerer.

Skift olie til højkvalitets syntetisk olie, ACEA A5/B5, 0W-30, og fortsæt med den olie. Olie er den vigtigste ting for motoren, så her skal der ikke spares. Nu koster den nævnte olie i et accepteret mærke ikke mere end mange andre olier. Selvom nogle siger, at det ikke er nødvendigt eller på anden måde sætter sig imod dette olievalg, så står du overfor en som ikke helt har styr på det med motorolie. En manuel gearkasse skal også have ny olie engang imellem. Kig i instruktionsbogen. Her står der måske også, at motorolien skal være ACEA A3/B4, men husk den er skrevet i 2005.

Jeg er ikke enig med Gälleryd om, at P2 forvognen er svag. Styrekugler (yderst), styrestænger (inderst), bærearme, bærekugler og diverse bøsninger slides som alt andet. Har den kørt meget på ujævvne veje vil disse dele slides hurtigere. Men tjek det hele for slør, for hvis der er slør, er det sælger, som skal betale, idet bilen så ikke kan synes. Støddæmperne vil også være mere slidt med en ujævn vej.

300kkm er ikke rigtig noget for en Volvo som er vel vedligholdt. Så tjek også servicebogen. Hvis du er gør det selv kan du få mange gode råd, bl.a. om hvor du bedst køber reservedele. Normalt siger vi altid: Volvo til reservedelene, men der er en del undtagelser, hvor du kan købe dem billigere i bl.a. Tyskland og England. Hvis du er draget mod det engelske, så husk lige at i deres biler sidder rattet i højre side.

God fornøjelse med din nye Volvo. Den bliver du glad for.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf Ecto1 » lør mar 24, 2018 19:14 pm

Jeg har en V70 fra 2001 og jeg har også skiftet bærekugker/ styrekugler som det eneste. Tårnlejerne skal snart skiftes også men ellers er det bare en fornæjelse. Du bliver glad for den :-)

Mvh Lasse
Volvo v70 2.4T
Ford Fiesta Ecoboost. 1.0 125
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn jun 26, 2016 16:44 pm

Re: Ny Volvo-ejer søger råd

Indlægaf Strandvaskeren » søn mar 25, 2018 22:04 pm

Jeg købte en 2002 S60 for ca. 2 år siden, det er stortset samme bil som din, bare som sedan i stedet for herregårdsvogn.

Jeg har skiftet fjedre og dæmpere, ikke fordi det var strengt nødvendigt, men fordi jeg synes det hele var blevet lidt gyngende, derudover har jeg måtte skifte en trækaksel der sagde klonklyde og et sæt kalipre og skiver foran fordi den ene hang. Bortset fra det har jeg kørt ca. 20.000 km med et par olieskift.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 13 gæster