EGR ventil 1,6 D

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Claus » ons mar 21, 2018 11:08 am

Knægtens V50 med en 1,6 D er begyndt at ryge meget ud af udstødningen når den er kold den har kørt 140000 km
Vi skiftede diselpartikelfilter for godt 15000 km siden den har lige fået skiftet olie og oliefilter.
En udlæsning skriver EGR ventil. Nu har den fået en EGR ventil rens hvilket har hjulpet lidt.
Men jeg ved ikke hvilke symtoner en EGR ventil har, er der en som kan give lidt hjælp.

Jeg fandt også en utæthed i indsugningen som blev fikset, om det så var den fejl som ser ud til at have hjulpet lidt på røgudviklingen er også et spørgsmål.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Claus » fre mar 23, 2018 11:08 am

Det kan godt være jeg ikke udtrykker mig klart så derfor prøver jeg igen.

Hvilke fejl oplever man, når der opstår fejl på EGR ventilen.

Der var blå røg når den var kold ellers var der ingen fejl, og det var VIDA der viste fejl på EGR ventilen
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 23, 2018 17:24 pm

Jeg tror ikke den viser noget. Man kan sagtens køre med en ineffektiv EGR uden at det mærkes på andet end at den er lidt kvikkere. Røgen fra udstødningen kommer helt klart fra indsugningen, en utæt turboslange fx.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Klågem » fre mar 23, 2018 18:33 pm

En defekt egr kan give større brændstofforbrug. Ujævn motorgang. Dårlig trækkraft.
Blå røg er olie. (sikkert en typisk PSA fejl. Defekt turbo.)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Claus » fre mar 23, 2018 22:39 pm

Tak for jeres svar, jeg går den efter i det hele og så håber jeg at finde og rette fejlen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Klågem » lør mar 24, 2018 9:21 am

Hvis du sætter computer på. Og så kører en tur. Så kan du med livedata se om den åbner eller lukker ved kørsel i mellemgas området. (langsom acc fra 70-100 km/t)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf gunsmoke » tors mar 29, 2018 11:59 am

Har også forsøgt at kloge mig på denne egr-ventil i 1.6D'er. Der er ikke meget hjælp med fejlkoder. Læste i Vida, at man som Klågem skiver kan udlæse live data på indstillingen. Fx skal ventilen lukke helt efter 2 min i tomgang. Det gør min ikke, men bliver hængende på de 20% :| . Tilsvarende er der også oplyst værdier ved forskellige omdrejningstal. Har googlet lidt på denne ventil og kan se at der også kan komme koks op i selve mekanikken. Dermed er der ikke det fulde udslag til rådighed. Der er videoer på nettet som viser hvordan man renser. Om det virker ved jeg ikke. Husk ved skifte af egr-ventilen, at denne skal kalibreres via Vida.
gunsmoke
 

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Claus » tors mar 29, 2018 12:31 pm

Så har jeg haft hans bil i mere end 5 minutter.
ERG ventilen arbejder fint har dog fået en rens. Men indsugningen var der en revnet slange som skal skiftes.
Selvfølig kommer han med bilen skærtorsdag hvor der ikke er en kinamands chance for st få reservedele.
Det blev til en nødrep. Så må jeg skifte når vi får fat i reservedele.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf gunsmoke » tors mar 29, 2018 12:45 pm

Claus skrev:Så har jeg haft hans bil i mere end 5 minutter.
ERG ventilen arbejder fint har dog fået en rens. Men indsugningen var der en revnet slange som skal skiftes.
Selvfølig kommer han med bilen skærtorsdag hvor der ikke er en kinamands chance for st få reservedele.
Det blev til en nødrep. Så må jeg skifte når vi får fat i reservedele.

Hej Claus
Hvilken slange var det som var revnet?
gunsmoke
 

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf Claus » tors mar 29, 2018 12:53 pm

Det var helt oppe ved turbo påspændingen det spændebånd havde gnavet sig ned i gummiet så den var revnet i 2/3 af omkredsen. Det er bare byt til nyt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: EGR ventil 1,6 D

Indlægaf gunsmoke » tors mar 29, 2018 12:57 pm

Claus skrev:Det var helt oppe ved turbo påspændingen det spændebånd havde gnavet sig ned i gummiet så den var revnet i 2/3 af omkredsen. Det er bare byt til nyt.

Takker. Ja, min var også mør i kanten. Var monteret uden spændebånd og trak falsk luft. Et spændebånd løste sagen.
gunsmoke
 


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster

cron